bila hatiku berbicara

Motivasi pagi: bersama Dato Fadzilah Kamsah~MHI

Posted on: Januari 1, 2009

apabila kita ditimpa bencana / musibah / kehilangan
1. katakan innalillahi wa inna illahi rajiun.
kita harus terima bahawa segalanya datang dari Allah dan kepada Allah ianya kembali.
2. sebutkan aku redha
dan hati kita harus benar-benar redha dengan qada’ dan qadar Allah
3. berdoa untuk dapat yang lebih baik
di saat sedih begini, doa kita lebih mustajab… dipohon dengan hati yang benar-benar ikhlas… dan ingatlah bahawa Allah maha mendengar rintihan hamba-hambaNya
jangan takut dengan musibah kerana Allah menguji kita dengan keperitan sebelum diberi kebahagiaan…. dan berazamlah untuk menjadi yang lebih baik… untuk mendapatkan yang lebih baik.

…sekadar berkongsi….selamat berazam baru…



lady na         sa_r_ena2000@yahoo.com..maafkan bila ku tak sempurna, cinta ini tak mungkin ku cegah, ayat-ayat cinta bercerita cinta ku padamu…
About these ads

92 Respons to "Motivasi pagi: bersama Dato Fadzilah Kamsah~MHI"

Saya sering tumpas kepada hawa nafsu yg sering mengajak kpd kejahatan. Walaupun sy berusaha utk meninggalkn prkara2 yg dilarang oleh agama, dgn bermacam-macam cara. Jadi, bagaimanakah utk konsisten atau istiqomah dlm kesabaran menahan hawa nafsu? Tolonglah..

utk mngelakkan dr dr kjhtan, sentiasa anda beristifar memuji ALLAH…. sentiasa semai dalam ati bhw ALLAH sentiasa ada n nampak apa yg kte lakukan

Antara bicara Dato’ Fadzilah Kamsah di Malaysia Hari Ini yang saya tonton dan berkata, ini bicara yang terbaik pada pagi ini!

ZAMRI MOHAMAD
http://www.zamrimohamad.com

Terima kasih kerana Encik Zamri sudi juga menyinggah di blog saya ini…..motivasi ni saya dapat dari group SIM…………

salam ahmad zafir….maaf ya dik akak pun tak reti jugak nak bagi jawapan yg tepat…tp tulah kan sebagai manusia biasa ni kita tak akan terlepas dengan godaan nafsu yg selalu menyuruh berbuat kejahatan.

sedikit nasihat kalau boleh di pakai…kuatkan iman……perbanyakkan berdoa moga2 diri terhindar dr melakukan kejahatan…. berzikir…menghadiri majlis ilmu…bergaul dengan org2 yg selalu mengajak kita kearah kebaikan……….hindari dari bergaul dgn kekawan yg boleh merosakkan kita…….

so kalau adik kata tumpas dgn hawa nafsu yg macam mana tu eh?posa…n kalau mampu khawin…mohon maaf kalau tersilap………

harap adalah hamba Allah yg sudi memberi nasihat kepada adik ini…yg lebih baik lagi dari sy……….

Tepat sekali. Akak tak silap. Memang begitulah kak oi. Itulah masalah yg membelenggu saya sekarang ni. Berkenan soal ?!& . Rasanya artikel inilah yg paling sesuai utk saya meluahkan dan brkongsi masalah agar mnjadi iktibar kpd org lain. Maklumlah, segmen motivasi. Dan sekarang saya amat memerlukan motivasi.
Inilah masalah saya. Semua berpunca dari saya sndiri. Sayalah yg mnzalimi diri. Akibat tak mengindahkan pengajaran dan mengikut hawa nafsu, saya terus melihat, dan melakukannya…… dlm bilik air. Dan sekarang saya rasa mcm dah tak bleh nak tinggalkan prkara itu. Pendek kata GIAN. Mcm2 usaha telah saya lakukan utk meniggalkannya. Puasa jer belum. Nak kahwin tak mampu lagi.

sangat bahaya…jumpa kaunseling……..isikan masa lapang dengan aktiviti…jgn pk yg bukan2…apa lagi benda2 yg tak dak pekdah langsung….posa….

mohon maaf tak berapa reti nak bagi komen bab2 nih….

hi akak itewww.. thanx for d info

Salam jugak untuk en me itewwww. rasa macam nak tukar kaler blog ni,tp dah try buat tak jadi. cam ne aaaa en me? atau blog ni kekal warna hijau utk selamanya ek?

erm…sy pn ade masalah lebih kurang same dgn zafir…
erm…memg susah nak buang lau skali terjebak…
cube la jgn duduk sorang2…utk mengelakkan terpikir nak wat bnda tu…
try msuk sukan kew…petg2 g joging…ble ade je hasutan 2,cube la lengah kan..
xbaik utk kesihatan tau wat cmtu….lgi2 bile da kawin nanti…

lakukan perkara2 yg buat kita lupa nak wat benda tu…zaman sekarang ni gawat cuba buat hobi baru tanam sayur sawi ke,( riadah jugak tu boleh lupakan masalah tu)……bendi ke..sebb tak berani nak beli sayur dah bila tengok liputan karan singh walia kat cameran…tak mau dah..hi ahmad zafir mana pigi aaaa….

Alhamdulillah kak…Sya dah mula tinggalkn prbuatan keji tu…. Cuma secara brangsur-angsur je… Nk tinggalkn terus mengejut amat payah… Serupa mcm org yg nk tinggalkn rokoklah.

Alhamdulillah zafir…selagi ada kemahuan insya Allah akan berjaya….

salam…
sanvxfdfds

salam tengku balqis

salam akak…..saya skank nga menuntut kat ipta…tapi saya terasing bila bersama masuk dalam kuliah…diorang semua happy go lucky sebaliknya saya jenis yang tak pandai nak bergaul dengan diorang..camaner ek kak…

Asslmkm wrhmtllh..salam ukhuwah ana tujukan kpd enti.. hrp maaf atas klwatan ini coz ana masih baru dlm dunia siber ni.. mengenai perkara yg enti hadapi ana rasa enti patut mulakan dgn ucapan salam apbl bertemu dgn rakan2 krn ucapan salam itu dpt mengeratkan lg silaturrahim sesama muslim selain ia merupakan sunnah Rasulullah s.a.w..insyaAllah enti akan berasa tenang apbl membawa sunnah Rasulullah dlm kehidupan..sekali lg ana ucapkan salam ukhuwah dan smg berjaya di dunia dan akhirat..wassalam

Salam..erm nak jawab apa ek tak tau ni ..kekawan yg ada pengelaman tolong adik ni ya.

Adik.. adakah adik rasa rendah diri? Kerana kecantikan?cara berpakaian atau bagaimana ya? Rasanya adik tidak kekurangan. Akak ambik contoh ummu khair seorang remaja yang berjaya dalam bidang pelajarannya(akak pernah berbalas emel dengan dia). Biarpun dia serba kekurangan dari segi fizikal, tetapi dia kata, dia tak anggap diri dia kurang. Dia bergaul dengan semua orang.

Erm nak nasihat orangpun diri sendiripun kekadang rasa macam tu jugak apa lagi diri ini tidak sesempurna orang lain. Tentu adik ada kwn2 kan? Erm cubalah bergaul dengan mereka ek. Akak ada seorang anak buah yg belajar di UUM. Dia pendiam dan kulitnya agak gelap berbanding dengan adik beradiknya yg lain. Dia rasa rendah diri dan terasing. Kalau kita rasa diri kita kurang masih ada lagi yg kekurangan dik. Alhamdulillah setelah dua tahun dia di UUM dia dah dapat bergaul dengan kawan2…

Salam,
sy sedih sgt dgn perbuatn sorang laki nie…die permainkan ati sy…ble semua sudah tamat,datang awek die tuduh sy mcm2,sdangkan sy sdri tidak tahu yg sblum nie die mempunyai teman wanita…untuk mengelak die dipersalahkan oleh teman wanitanya..die telah mengada2kan cite yang buruk2 pasal sy…smpai teman wanita menghina sya…jahatnya laki nie..sy tingin nk sebarkan keburukan die pada smua org..biar semua org tau die nie jenis laki2 yang suka permainkan ati wanita…sy slalu bdoa mtk allah balas segala perbuatan jht die..salahkah klu sy meminta mcm 2…

lupakan sahaja lelaki ni….doakan semoga Allah berikan hidayah kepadanya…

YA,,,kita tak dapat menduga perangai seseorang itu macam mana..tapi,si gadis perlu sedar bahawa manusia ini berbeza..adik perlu mendoakan dia agar tuhan memberinya pertunjuk kearah kebenaran..supaya terbuka pintu hatinya untuk berubah..

assalmualaikum..
sy masih lg baru kat sini..
sy hrp sy dpt kongsi masalah ngan kawan2 sume..sy adalah seorg pelajar ipta..
pelajar thn 1 n anak pertama..sy mempunyai masalh y sering mmbelenggu diri sy dr dhulu hingga skang..pertamanya,sy seorang y tiada keykinan diri ,tiada jati diri..hal ini menyebabkan result sy jatuh dgn teruk skali..dulu,wk2 sy d mtrx dlu,sy mmpunyai seorg tmn y rpt..dia membntu sy ketika ssh n senang..
tp,di alam u nh,sume nye bbeza..tiada sape nk pedulikan hal sy..
sy keseorangan,sy sunyi..tmbhn pula sy seorg y pendiam..sy sdey,,sejak dr skola g,sy ssh untuk mencari kwn,,n kdg2 sy rase kwn2 e2 adalah segale2nye bg sy..hm.
sy hrp akak dpt mbntu sy,,sy amat tertekan,,sy selalu menangis,,

waalakumusalam alissa

anda seorang yang sempurna bukan? Baik dari segi fizikal dll…kenapa mesti anda bersikap sedemikian hinggakan membiarkan diri anda tertekan? itu cuma perasaan anda sahaja…padahal masih ramai lagi yg nasibnya lebih buruk dari anda…sekarang zaman IT banyak benda yang boleh anda lakukan….

anak buah saya seorang yg berbeza dari adik beradiknya yg lain..kulitnya gelap..berbanding adik beradiknya yg lain…pendiam dan tidak bergaul dengan org..hinggakan ketika dia hendak masuk u(UUM) emaknya bimbang hendak tinggalkan dia dengan sikapnya itu…

tetapi masuk tahun kedua dia boleh berubah..berubah kerana dia mahu….
dia terasa asing kerana kulitnya yang gelap(tak lah segelap india) tak mau bergaul walaupun dengan sepupunya2…tetapi….mungkin bila di U dia boleh berubah….apa2pun atas diri kita sendiri la…

knape xde sape2 y ley beri pendapat pd sy?

Assalamualaikum Alissa…urm..pasal masalah awak tu,pada awak sendiri ada jawapannya,iaitu pada tindakan awak.Awak kena tahu hidup ni susah sangat kalau kita nak mengharap atau bersandar pada orang lain,terutamanya bila usia dah meningkat macam awak ni,awak bukan lagi budak kecil,awak dah besar,dah kena belajar berdikari untuk berjalan sendiri tanpa menongkat pada bahu orang lain.Lagipun awak anak sulung kan..Hahh..awak sepatutnya kena lebih kuat kerana awaklah role model bagi adik-adik awak..Kalau awak lemah macam ni,macam mana awak nak guide adik2 awak yang mana mungkin akan mengalami situasi macam awak kelak..Awak kena tahu “kesulitan itu akan terus bertambah apabila kita selalu memikirkannya tanpa ada langkah untuk mengatasinya”..Awak kena la bersemangat sikit,ceria ler,kerana kejayaan itu tercipta dari hati yang ceria,kena banyak bergaul,tapi kena jugak la jaga batas pergaulan,ingat Allah selalu,kerana dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang,selalu qiamullail,sbb zaman Rasulullah dulu,Rasulullah dan sahabat selalu berqiamullail bagi membina keyakinan dan kekuatan agar tetap di landasan islam supaya dakwah islam dapat ditegakkan,tengoklah macam mana hebatnya islam menakluki 2/3 dunia..Awak jugak kena ingat duduk kat ipt ni x sama mcm duduk kat sekolah,awak kena lebih berdikari,tu kuncinya..Lau awak asyik layan perasaan awak tu,rosak la nanti masa depan awak tu,tengok kesannya pada result awak,awak kena ingat la tuhan,mak dan abah kat rumah tu yang taruh harapan yang tinggi kat anak sulungnya ni,dan adik-adik yang jadikan awak sebagai contoh mereka.Ingat…ikut hati mati,ikut rasa binasa,ikut nafsu lesu..Ceria la sikit..ala..jangan sedih-sedih dah,ingat Allah sentiasa bersama hamba-hambanya…yang penting ingat Allah selalu kerana barangsiapa yang mengingati Allah pada setiap detik jantungnya,maka Allah akan menjaganya pada setiap gerak tubuhnya…k..salam..

thx aizad..i wiill try to make away 4 my solution..

Salam…
urm…
camtu la…
papepown smoga ceria selalu dan
smoga Allah merahmati kamu…
akhir kalam
salam ukhwah dan salam perkenalan..
go go cayo…
adios…
salam

salam…sy ade msalah cket tp msalah percintaan lah.cume sy nk minta pendapat aje.sy x nk pilihan yg tepat.sy fhm kdg2 kite pon x dpt wat pilihan yg tepat sbb kite x tau sapakah jodoh kite kan.
sy dh couple 1thn lbh ngn si Z nie.tp cara die cm x beria ngn sy.die ckp die x nk dh beria2 sbb pnah d kecewakan.ok lah yg 2 sy bole trma lah.lg 1 kan,die ade 9 adik bradik.mereka selalu mintak pinjam duit lah bile die ade duit lbh cket.erm….bile sy pk,tah bile lah die dpt kmpul duit tuk kami kawen nnti.tp,die wat benda baik kan…x tau lah…umo sy pon dh 25 thn dpn 26…perlu kah sy tggu die???
lgpon die org yg baik jgk lah.x pnh amik kesempatan kt sy dan die jns yg solat lah jgk ade gak waktu yg tggl…
ape perlu sy wat dgn masalah sy nie??
pls…….

salam…urm uyun erk..
pada pendapat saya…
awk perbykkanlah solat sunat istikharah…
setiap masa,bukan hanya bila buntu aja,tp buat la setiap masa…
barulah mudah untuk dberi petunjuk dlm menentukn adkh dia layak utk awk..
pasal si dia x serius dgn awk tu..
awk kena tahu…
“kita tak mampu utk menggerakkan hati si dia,tapi kita mampu utk berdoa pd Allah S.W.T kerana Allah shj yg mampu lakukan”
Allah dah aturkan sempurna utk kita..
awk kena percaya qada dan qadar..
kena percaya pemilik hati awk sudah ditentukan di Luh Mahfuz,cuma peribadinya ditentukan sebaikmana peribadi awak..sbb Allah S.W.T tlah berjanji dalam surah al-Nur 24:26 “Dan wanita2 yg baik adlh utk laki2 yg baik dn laki2 yg baik adlh utk wanita2 yg baik…
mungkin jodoh awk dgn dia x smpai lg sbb Allah tu Maha Mengetahui yg si dia msih belum bersedia utk awk,utk beri sepenuh komitmen dlm cintanya,utk pikul tanggungjawab serta amanah ataupun awk yg masih belum bersedia utk pikul pahitnya kesusahan hidup bersama dgn si dia..
kan cinta itu komitmen amanah serta tanggungjawab…
Awk kena tahu yg kawin ni utk selamanya,utk sehidup semati,bersama dlm keadaan susah dn senang,jadi awk kena buat perancangan,perencanaan dan ikhtiar…ikhtiar dlm memperbaiki diri dan peribadi awk,bkn utk memenangi hati si dia..Allah S.W.T kan sudah ajarkan jika kamu sudah azam sesuatu,dah usaha dan ikhtiar,maka tugas kita ialah bertawakkal pada Allah S.W.T..
Dan Rasulullah dah ajar,pilihlah yg baik penghayatan agamanya,nescaya kamu akan beruntung…
Dan awk kena tahu tiada cinta sebelum akad..
Kalau suka jumpalah ibubapa.Sayangnya,tiada yg berani,itu tandanya tak bersedia.Kalu tak sedia,kenapa nak bercinta?Bukan ke itu pintu zina semata-mata?Nauzubillah….
Cuma apa yg penting dalam soal ni,awk dan si dia perlu usaha perbaiki diri dan kelemahan masing2,cuba utk bermuhasabah,kalu boleh cuba utk berkomunikasi dgn si dia,awk juga kena slalu panjatkan doa pd-Nya,solat hajat,solat istikharah..InsyaAllah bila tiba masanya dan sampai takdirnya,Allah ikatkan hati awk dgn pemilik yg selayaknya secara sah..Ameen..Saya doakn awk dipertemukan jodoh yg sebaiknya..

thanks aizad…sy cube apply ape yg awk bg pndpt 2.adui…

salam…aizad wat pengetahuan aizad sy dh pon putus ngn si dia..msalah org ke-3…ex gf die dtg cari die n die x bgtau pon yg die contact that girl.alhamdulillah kantoi akhirnya…skrg sy rase amat sedih,tp sy tau tuhan ade plan yg terbaik tuk sy kemudian nanti…amat susah tuk lupekan die…berat rase dugaan ni…doakan sy tuk kuat menempuh dugaan ini…sy juga tahu tuhan akn menduga sesiapa yg mampu sahaja…sy yakin sy mmpu…cume kdg2 sy menagis…sedih sgt mengenangkan nasib ini…umo dh makin lanjut lnsg xde stedy bf…tp cm aizad katakan jodoh kite telah ditentukan…thanks…

salam..ana doakn anti happy selalu dan dpertemukan jodoh yang mampu membimbing,melindungi serta menyayangi anti tak kira di waktu susah mahupun senang dan sehingga ditemukan di syurga kelak.InsyaAllah..banyakkan berdoa,krana itu senjata mukmin,dan Allah sgt menyukai hambaNya yg senantiasa mengadu padaNya..

seringkali dalam percaturan hati,Akal kita rebah menyembah bumi,seringkali perasaan menewaskan kewarasan fikiran..Apakah ini bermakna kita akan gagal untuk selamanya, atau barangkali ini adalah petanda yang kita harus berubah.Ketakutan dan kegusaran merupakan suatu isyarat bahawa yang kita harus bertindak balas.Menunggu mahupun ditunggui,yang mana satu kita ?,Apakah tidak meninggalkan solat itu jaminan yg dia adalah yang terbaik ,sedang mendirikan rumah bukan berdasar tiang semata.Apakah sempurna rumah tanpa atap dan dinding.Aku tidak mengatakan yg pilihanmu adalah salah ,cuma aku mahu kau memperhalusi lagi permikiranmu,biar ianya sebebas camar yg terbang membelah angkasa, pasti anginya lebih segar.Aku mengerti andai cinta sering memaksa kau merinduinya,tetapi yakinlah selama mana,kau menyakini Allah dan kasih sayangnya,akan tiba suatu saat,bukan esok,lusa, tetapi suatu saat dimana kau akan tersenyum sipu tanpa sepatah kata dengan jdoh yg datang padamu..Hidup ini sukar dimergertikan oleh insan kerdil seperti kita,kerna pemikiran kita tidak menjangkaui apa yang telah diaturkan maha esa..Kekadang firasat kita kuat mengatakan itu adalah yg terbaik untuk kita ,sedang Allah menyaksikan segalanya ,melampaui apa yg kita lihat dan ketahui..Apakah itu bermakna Allah masih kejam, andai telahan mu ternyata benar,ini bermakna kasih sayang Allah kepadamu dgn menghadiahkan ujian padamu ,yg pastinya bukan semua org mampu mengharunginya,ingat dan renungkanlah kesedihan dan kesusahan belum tentu musibah dan kegembiraan belum pasti menjanjikan kebahagian.Dunia ini terlalu tua untuk kita tangisi dan terlalu muda untuk kita cepat berputus asa.Teruskanlah berjuang,kerana aku,kau dan kita semua dilahirkan sebagai pejuang yang akan terus berjuang ,pantang pejuang mengaku kalah…………..Hidup ini terlalu indah untuk ditangisi,,teruskanlah perjuanganmu…

salam…
wahai saudaraku neroli…
berhikmah sungguh kata-katamu..
seperti pujangga berkarya padu…
urm…
pada pendapat saudara neroli..
tentang
generasi akhir zaman kini
ana termangu akan kata-kata junjungan kita
Rasulullah S.A.W..
tentang berakhirnya yang fana
tentang tanda-tanda hampirnya ia
tentang rosaknya akhlak belia
tentang hilang rasa hormat mereka pada yang lebih tua…
Isu ini ana rasa ia perlu dibahaskan,agar ia sedikit sebanyak menjadi titipan kepada teman-teman di blog ini…tentang….
“Hilangnya rasa hormat anak-anak kepada ibubapa”
Ana juga minta komen dari teman-teman yang lain…
Semoga Allah S.W.T memberkati kita semua…
Salam Ukhwah untuk semua…

Kuih yg terbancuh cantik ramuannya cukup sifat rasa…diadunwarna mengikut cita…lalu ditanak..maka jadilah bentuknya !!bagaimana acuan begitulah kuihnya…
Bagi saya seorg ibu,tidak anak itu salah..yg salah kita mak bapak!!!Akuilah,jgn mengharap semua yg kita kata anak akan ikut kalau luahkata berupa arahan…Anak ni,ibarat api yg boleh dibuat mainan.Cantik gemilangnya…perciknya mebunga ria..tapi tatkala ia marak,api ini boleh menyambar kita ..hangus terbakar sebagai debu,seperti yg dialami kini…..
Mak bapak sekarang lebih menekankan soal akedemik,soalan exam wajib kena baca elok2 sebelum jawab…tapi bab mengaji quran,adakah begitu??Hanya ku lihat segelintir sahaja..yg lebihnya …lebih sudu dari kuah!!!
Ada jugak bapak yg warak di luar kelosong di dalam,maksud saya,bapak mcm ni,berhujah bab agama,bukan main fasih berbicara ..tapi anak sendiri,lupa mana kiblatnya..inilah,inlah puncanya banyk berlaku zina…dah terlalu biasa,alahhhhh..budak2 sekarang lah katakan!!(lihat…tilik..kata2 itu dari siapa?)..masyarakat yg dah muak nak menegur,kang dikatanya kita penyibuk..itulah lemahnya ukhwah.Dalam rumah,nak2 mak pulak yg manjer2kan anak terlebih2…anak jadi mual dgn leteran bukan nak hormat malah diejek…itu anak sendiri..kalau anak tiri???Ada ibu bapa,bab2 anak tiri,masa mula2 kawin…dialah anakku,tapi bila dah muak,anak engkau ko layan..anak aku ko jugak layan…apa ke faedah??kalau ibu tiri bapak tiri yg beriman alhmadulillah…tapi dapat yg sekapal tak solat tak puasa..maka lagi lah meriah setan buat pesta….!!!Kesimpulannya,mak ayah kenalah ada ilmu,ilmu komunikasi,kalau mak tak boleh kawal anak,bagi turn ayah pulak..tapi kalu dah dua2 pun anak tak nak pakai,lebih lebatkan kawan2…hantarlah ke temtap yg boleh ditarbiahkan akhlaknya bila mak ayah sudah puas berusaha.Dalam setandan pisang,tak mungkin tak ada yg buruk.Namun,kita mak ayah,jgn berputus asa…anak isteri suami adalah ujian..kalau cepat melatah sehingga terbuang segala budi org..baik tak payah kawin…kalau belum fasih ilmu di dada,kita belum cukup untuk menjadi hakim akan kesalahan anak2 kita…pupuklah kemaafana,walau seribukali pun anak itu bersalh..pada saya,bila kita ikhlas,segala yg berlaku kita berlapang dada..namun sifat manusia,saya akui,saya pasti terlalu sengsara jika dikecewakan gara2 dari fitnah dan adu domba…anak2 ku..ketahulah tiada seorg ibu pun yg mahu melihat kehancuran hidup anknya walaupun anak tiri..tapi,Allah Maha Tahu apa yg baik untuk pasangan itu….

Assalamualaikum…………..skdar ingin berkongsi Berilah pandangan pada sy yang jahil ini.Sy seorang ibu tiri yg mempnyai ank sndr 4 org.Ank tiri 6 org.Bagi sy,mereka bukanlah beban malah adalah wadah ujian buat sy.Krn doa merekalah yg mengiringi kematian sy kelak.Di awl prkhwinan semua ank-ank alhdlh.Tp,ujian dtg melalui ank tiri sulung sy yg lelaki.Dlm baik sy pd dia,dia mengmbil kesempatan…barang kemas sy dicuri….Sy bergaduh dgn suami krn tiada pembelaan pd sy.Malah sy hampir-hampir dicerainya krn silap sy mengatakan dia bapak yg dayus.Sebenarnya dia dah tahu anknya seorg penagih,tp dia rahsiakh dari sy.Duit hasil jualan brng kems,diguna utk byr htng dadah dgn taukeh………Sy terkedu.Bila bersuara,dikatanya sy kurangajar.Tp bila sy tak bersuara,makin melampau ank ini.Bayangkan,dia tipu sy dgn bapaknya,dia ponteng sklh 25 hr!!Sylah yg panjat tangga sklh utk jmpa gurunya.Guru sndr tak sangka masih ada ibu tiri sprt sy.Ank org sy buat bagai ank sndr.Utk pngetahuan sy jgk punya kerjaya sndr dn pndptan alhmdlh.Suami jga berjawatan tinggi.Dgn gaji yg hampir mencecah 10k……..namun khidupan sy,lbh teruk dr hidup menjanda.Khilangan brg kemas yg bernilai puluhan ribu,sy halalkan demi damai yg sy cari.Walau sy tahu hak sy sudah hilang di situ sebagai ibu dn isteri.Tak cukup dgn itu,ank tiri tak betah tinggal sebumbung.Kononnya tak sebulu dgn sy yg kerap megawal aktivt dia.Sedang bapak sndr tak ambk pusing,siapalah sy untuk ajarkan dia.Hanya skdr mak tiri yang dipunggut oleh bapaknya.Dia tabur fitnah,kata sy halau dia pd fmly arwah mama dia….langsung terus sy dilable betina pengikis……..Subbahanallah.Sedangkan pndah k rmh baru,semua perabot dtng dari rmh sy.Sy tinggalkn negeri klahiran,pindah ke tmpt org dgn niat ikhlas menjaga mereka mcm ank sndr.Inilah dugaan sy.Sampi hari ini,ank tiri sy dah tak balik k rmh.Sy dn bapaknya k rmh kawannya.Bertanya kbr.Tanpa siapapun tahu,sy kirimkn duit pd mak kwn ank tiri sy,buat blnja hariannya.Walau melangit dia membenci sy,tapi tidak sy.Pekara yang paling terkilan di hati,cincin nikah sy yg bernilai ribuan rgt,yg turut dicuri,tak berganti,dan sy pun tak kuasa nak meminta utk dganti.Biarlah,harta dunia hanya pinjaman.Hara ini,ank tiri sy blm nmpak ksh syg sy pd mereka.Andai pnjg jodoh sy dgn ayahnya,maka dapatlah mereka berfikir.Ank-ank sy sndr pandai mengalah.Tahu nasib menumpang kasih ayah orang…..Terkadang sy terfikir,kenapa masyarakat sendiri memandang serong akan mak tiri.Banyak yang buruk dicungkil,yg baik dn tertindas,dbuat lupa sebegini laku.Malang nasib sy,tapi ujian ini buat sy lbh mengenali ragam lelaki yang bnyk mengmbil kesempatan dari yang benar-benar ikhlas.Kalau lah sy ni dulu,janda yg tiada apa-apa malah kalaulah sy ni janda yang hodoh,nak ke suami sekarang mengambil sy jadi penganti ibunya buat ank-anknya yang baik laku?????

assalamualaikum saudara aizad..bagus betul penulisan anda,saya boleh bayangkan jikalau anggapan saya benar saudara mesti seorang yg boleh dikatakan alim,menjaga sembahyang..alhamdulilah dalam zaman sekarang masih ada umat muhamad s.w.a yg seperti saudara,tidak seperti sesetengah orang yang apabila bermadah kata,tok imam pun cabut ketayap.tapi belakang dialah yg tinggal sembahyang,bab ana anta x yah kira lah…saya rasa saudara tentu telah diasuh dgn berjaya oleh kedua orang tua saudara sehingga pemikiran saudara boleh mencetus pembuka topik yg jarang mahu difikirkan oleh golongan remaja hari ini..dan pastinya ayah dan ibu anda bersyukur mendapat anak yg baik.Harap2 penulisan saudara melambangkan tuanya.kekadang yg tersurat dan tersirat itu adalah sama,mainan hati belaka,walau fikiran cuba membalik ,tetapi terpancar jua diwajah,bukankah wajah itu cermin hati.syukur saya allah mengerak hati untuk saya melayari web ini…salam perkenalan..saya dapat bayangkan saudara seorang yg cukup romantis dan gemar mencurah kasih sayang.tentu bahagia adik2 saudara senantiasa dibelai saudara dgn kasih sayang.dan tentunya ayah dan ibu saudara begitu teruja mendapat kasih sayang dari saudara,maaflah jika penulisan saya agak gila bagi saudara,tetapi saya tidak pandai menulis,dan saya tidak pandai menyimpan apa yang saya rasa

Assalamualaikum semua…siapa Aizad ni ya? boleh kenalkan diri..ya benar kata kamaruzaman…sungguh tinggi bahasa Aizad….di akhir zaman ini sukar hewndak mencari anak muda benar2 beriman….bukan memuji tetapi bila membaca komen2 aizadpunkita dah tahu peribadinya…

fitri fathila qaseh

Sungguh berat ujian yang Allah timpakan kepada puan…sungguh beruntung sesiapa yang mendapat ibu tiri seperti puan..tetapi sayangnya sikap anak2 tiri puan membuatkan hati puan terluka..tetapi puan masih sudi memaafkannya. Bukan senang hendak menjadi ibu tiri ni puan..walau bagaimana baiknya kita tetapi anak2 tiri tetap nampak yg tak baik sahaja…kalau ayah mereka berada di katanya hendak mengikis..

Puan banyak2 bersabar dan berdoa supaya anak2 dapat menerima puan..puan rujuk ke mana2 yang dapat membantu puan dalam masalah puan ini…

askum..dsini sy ingin mminte nsihat dan pndagan dr anda semua..dlam wak2 yg tdekat ini sy bakal dtunangkan dgn plihan hati sy..sparuh psiapan smua hampir siap dan dlm sminggu tarikhnye sampai tibe2 teman sy datang utk menundakan pertunangan kami dgn alasan dia thg sakit..tp sy memg x tau sakit ape…sbelum pertunagan ini,fmili sblh ibu kurang bsetuju dgn plihan sy krn inigin jodoh sy dgn org lain..stelah dselidik,,rupenye teman sy menanguhkan petunangan kami ini krn dia merasakan sgt x selesa ade yg tdk suke akan khadiran dia..oleh kerana itulah dia sgt tetekan dgn keadaan shingge dia sgup mbuat kputusan dan krn itulah skrg pkare itu mbuat org lain mule x sukekan dia…sy amat bintu dalam hal ini..

bincang bebaik ngan dia n ngan keluarga u….sapa nak selesa kalau belah keluarga pompuan tak suka kan dia………

thanks utk cdangan itu..tp skrg sy sndiri amat buntu krn dia
seakan ingin mjauhkan dri dr sy..susah sy ingin time ini semua dalam waktu tdekaat ini,sbb smakin sy ingin buang prasaan syg,smakin kuat syg 2 dtg…ari2 sy bdoa agar dbuang sgale rase kasih syg yg wujud skrg,tp tnyate smakin kuat…

susah hendak di kata..banyak2kan berdoa mudahan si dia tidak berubah hati dan kembali kepada awak…kalau jodoh anda berdua kuat insya Allah tidak akan kemana…

thanks atas nasihat dan support yg dberi…hanye Allah yg dapat membalasnye..

ika dari mana?insya Allah setiap permasalahan akan ada penyelesaiannya…banyak2 sabar ya…

sy dr jb..insya Allah sy cube kuatkan ati dan smagat dalan tangani hal ni..harap2 Allah dapat membantu sy dalam hal ni..

assalamualaikum,,sy masih baru di sini…sy sedih kerna sy bukanla terdiri dari pelajar yang cemerlang..makbapak sy impikan agar sy masuk ipta..tapi saya hanya belajar di ipts,,kadang2 sy cemburu melihat kawan2 sy yg laen masuk u sedangkan sy hanya belajar dekat kolej jew..sy nak mgaku pun malu bila org bertanya..result spm sy bukanya teruk sangat…tapi.,,mungkin bukan rezeki sya…

Apa difikirkan ,itulah diri anda yg sebenarnya.Apakah yg meletakan u awam lebih bagus berbanding u swasta,bukankah semuanya terletak dibahu anda.Saya ingin bertanya ,siapa yg memutuskan agar dirinya menjadi pengemis?. Mungkin anda akan berkata org2 sekeliling,tetapi itu adalah benar setelah anda membenarkan kata2 mereka.
TIdak salah bersedih diatas kelalaian masa lampau dan cemburu diatas kejayaan teman2 ,tetapi adalah salah jika kita masih seperti pengemis , mengharap org memahami penderitaan kita,semua itu karut,masakan org mahu bersimpati jika kita sendiri berusaha menjatuhkan diri sendiri.Sedar atau tidak anda sedang merancang saat kejatuhan diri anda sendiri.Tidak wajar rasanya jikalau saya menyatakan anda seorang yg mudah berputus asa,melalui penulisan anda dapat saya kesani persekitaran membentuk cara berfikir dan bertindak anda,Usahlah dipengaruhi oleh persekitaran.Usah membelenggu diri anda sendiri.Melangkahlah menuju kejayaan.Jadilah insan yg bijaksana dan pintar,yg boleh dijadikan contoh.Mereka ini menggunakan akal dgn sebaiknya.Insanlah yg tentukan apa yg mereka mahu capai dan berusaha hingga impianya jadi kenyataan.Adalah lebih baik anda menyemak semula fokus anda kepada masa depan,kerana pada firasat saya fokus anda lebih kepada u mana yg harus anda masuk,bukanya bagaimana untuk memastikan anda cemerlang dalam pelajaran.Sayang cetek benar pemikiran anda.JIka anda ingin perhalusi ,anda akan sedar kejayaan yg sebenar bukan bergantung kepada keturunan,kebijaksanaan yg menggunung,atau universiti mana yg anda belajar,tetapi adalah atas kesedaran untuk maju .Insan yg fokus kepada masa depan akn lebih mahir dalam menentukan matlamat hidupnya.Saban hari dia memikirkan untuk melakukan sesuatu yg lebih baik untuk hari esok.Hari ini dia melakukan apa yg dirancangkannya semalam.Walaupun dia tidak mampu mendahului waktu,tetapi insahallah dia mampu mendahului org lain.
Fokuslah kepada masa depan,nescaya anda senantiasa mempuyai sesuatu yg baik dan bermakna untuk dilakukan.
Walaupun anda fokus tetapi harus diketahui bahawasanya kerajinan adalah satu formula yg amat asas untuk berjaya dalam hidup.

waalaikumusalam…bersyukurlah kerana anda pelajar kolej..masih ramai lagi yg tidak berpeluang utk belajar di kolej…jgn bersedih…

salam…org yg masuk ipts pun bleh bine kejaya yg lebih dr org lain asalkan kita usaha gan gigih dan pada waktu itu,semua org akan pandang kejayaan adalah atas usaha jaya diri sendiri dan berkat kita selalu mohon dr yang maha ESA…amin…

salam nuriman, saya masih baru di sini dan dalam keadaan yang sedih.. apa yang saya takuti adalah kemungkinan besar saya mempunyai sindrom depression sekarang ni hingga tahap membenci diri sendiri.. saya telah melakukan satu kesilapan besar dimana telah membuat pinjaman hingga akhirnya membawa masalah kewangan kepada diri saya.. bukan pinjaman along.. dan saya rasa amat bodoh kerana mempercayai kawan saya tu..
masalah saya yang kedua ialah, org yang pernah saya syaki minat ngan saya suatu ketika dahulu dah berkahwin dan kini bakal menjadi seorang ayah.. saya rasa betul2 sedih dan kecewa bila mendengar khabar tersebut…
dan saya rasa tidak adil… kenapa saya saja yang kena … ps… hantar email saja pendapat awak

Salam saudari..apa sy nak kata ya..ini bukan blog mativasi saudari…saya rasa saudari kena rujuk ke AKPK ni kalau pasal pinjaman ni..insya allah sy akan cuba cari seseorang utk menjawab emel saudari ..sabar ya..mana tau kalau dia boleh memberi kata2 semangat utk saudari……

Jawapan untuk ieza:
Merujuk kepada tulisan anda di atas, di sini ingin saya menyarankan anda pergi berjumpa dgn kaunselor di AKPK untuk mendapat khidmat nasihat percuma berkenaan pinjaman dan cara penyelesaian. Untuk maklumat lanjut,
sila layari laman ini:

http://akpk.org.my

AKPK adalah sebuah agensi kerajaan di bawah kelolaan Bannk Negara dan perkhidmatan diberi adalah percuma.

ingtlah bukan anda seorang saja yg banyak hutang, orang lain pun ada yg lebih teruk tapii dapat membuat penyelesaian dengan khidmat nasihat AkPK. Buat apa membenci diri, buat apa nak depression, hidup mesti diteruskan…enjoy dan senyum setiap hari. Selepas anda dah berjumpa dgn AKPK, anda boleh berusaha cari pendapatan tambahan…banyak cara kalau
anda mahu, kalau tak tahu boleh saya ajarkan. Saya terlibat dgn internet business dan forex.

Kalau dah bukan jodah apa nak buat, ingat kembali tentang rukun iman kita, percaya qadha dan qadar, usah sangat dikenang yang dah berlalu, fokus untuk masa yg akan datang…cari penyelesaian, cari jodoh lain dgn solat hajat, berdoa memohon kepada ALLah. Tenang-tenangkan fikiran, kita
fikirkan yang positif.

So ENJOY YOUR LIFE. Hidup dalam mentaati Alah

assalammualaikum…..saya nk minta nasihat dato la…..saya pernah hilangkan barang ahli keluarga saya….sampai sekarang mereka asyik ungkit kisah tu…..saya sedih la…kadang2x mereka cerita pada orang lain……apa patut saya buat supaya mereka tak mengingat kisah tu

Saya amat sedih dan memohon pendapat apa yang harus saya lakukan antara keluarga @suami….. saya dah 4 tahun berkahwin di awal perkahwian kami sentiasa bergaduh dengan suami berkenaan keluarga saya, dengan ini lama kelamaan hal ini saya ambil tak kisah. Hinggalah saya telah pinggirkan keluarga kerana dia (suami ). Namun jauh dari sudut hati saya amat sedih dan kecewa akan sikapnya.

Namun dari sudut keluarga saya pulak, saya dah banyak kali menerangkan bahawa dalam keadaan saya sekarang, terpaksa mencari alasan agar segala jawapan yang saya berikan tidak mengecewakan mereka. Lagi pun saya sekarang saya dah duduk jauh dengan keluarga dan suami kerana tempat bertugas….

sya tngh sedih sbb akhir2 ni sya slalu da masalah….masalah pula brknaan pljran sya,kwn2….kdng2 saya rsa benci dngan khdupan sya….saya rsa x smngt nk blajar…rsa rndah diri….mcm2 la….sya hrp ada yg dpt tlong…

hye…izzati…napa nk benci dgn diri sndiri kan??? x elok kan..kalo psl kwn2 ape msalahnye??? bg akk la kan,x yah nk hirau sal kwn2 2…dulu akk pnah blaja kt u la,n ade kwn baik n kwn baik akk cm x close dh ngn akk,..then,mase akk degree akk sentiase sorg2.g mane2 pon sorg2..mls dh nk pk kwn2..akk tetap cmpur ngn org lain…2 je…yg pntg x de kwn rapat…kalu ade msti akn menyakitkan ati aje…so,lbh baik wat hal sendiri aje kan…ingt,x de kwn kite xkan mati…2 je…tp mesti jgk bergaul…
lps je dh buang segala negatif sal kwn 2,mesti boleh fokus sal plajaran kan…k,good luck ekkk….

betul kata Uyun tu…hargailah diri kita..kalau diri kitapun kita tak sayang tak tau nak cakap apalah…Allah anugerahkan kita dengan ujian berbagai cara..patutnya kita bersyukur…

Pernah dengar, tidak ungkapan “kita sebenarnya adalah lebih dari apa yg kita fikirkan”.Pasti izzati tersenyum memikirkannya..ketawalah jika itu akan menyurutkan lelahmu pada dunia.
Seringkali kita melihat betapa membosankan kita kepada dunia,sehingga suatu masa kita mempersoalkan apa perlunya kita dimuka dunia ini.Mengapa begitu sinis kita kepada diri sendiri,sehingga menidakkan diri kita?.mengapa tidak dilihat dunia itu dari sudut yg lucu,bukankah izzati pernah megembirakan rakan2,ibu bapa,membuatkan mereka semua ketawa,
Kesalahan kita senantiasa mahukan dunia berputar dan melakar kisah seperti yg kita mahukan,tetapi hakikatnya dunia tidak akan pernah seperti syurga.Percayalah selagi kita diberikan qalbu untuk merasa,akal untuk berfikir,selagi itulah kita akan diuji.
megapa begitu senang melatah jika hanya kelingking dunia yg mencuit.risaukanlah perkara yg lbh besar.Nikmat dunia menjadikan kita bertambah berahi untuk hidup,menambah syukur pada yg megerti erti berterima kasih. Adakah wajar jika diuji kita merasa lelah untuk berjuang,sedang kita sendiri dilahirkan sebagai pejuang,mengapa tidak redha dgn ujian,sedang kita tahu jika allah itu ar-rahman,ar rahim.
eight word that can determine your destiny ” our life is what our thought make it'”

izzati seharusnya
1-mengetahui masalah sebenar yg dihadapi
2-kesan masaalah tersebut
3-mencari penyelesaian atau jalan
4-menggunakan jalan terbaik.
saya yakin izzati bijak dan tahu apa yg terbaik,moga2 teruskan perjuangan,dan mulakan senyum pada dunia dgn semangat .Jangan risau allah senantiasa memerhatikanmu..

assalammualaikum..
d harap kwan2 shat selalu.
sy ada cerita yg nak d kongsikan..
khas untuk sudara aizad,neroli,nuriman,kamaruzaman dan semua kwan2 d sini.
baca la ye..

PERBUALAN ANTARA RASULULLAH S.A.W DENGAN IBLIS
Telah diceritakan bahawa Allah s.w.t. telah menyuruh iblis laknatullah datang kepada Nabi Muhammad s.a.w agar menjawab segala pertanyaan yang baginda tanyakan padanya. Pada suatu hari Iblis laknatullah pun datang kepada Baginda s.a.w. dengan menyerupai orang tua yang baik lagi bersih, sedang ditangannya memegang tongkat.
Bertanya Rasulullah s.a.w, “Siapakah kamu ini ?”
Orang tua itu menjawab, “Aku adalah iblis.”
“Apa maksud kamu datang berjumpa aku ?”
Orang tua itu menjawab, “Allah menyuruhku datang kepadamu agar kau bertanyakan kepadaku.”

Baginda Rasulullah s.a.w lalu bertanya, “Hai iblis, berapa banyakkah musuhmu dari kalangan umat-umatku ?”
Iblis menjawab, “Lima belas.”

1. Engkau sendiri hai Muhammad.
2. Imam dan pemimpin yang adil.
3. Orang kaya yang merendah diri.
4. Pedagang yang jujur dan amanah.
5. Orang alim yang mengerjakan solat dengan khusyuk.
6. Orang Mukmin yang memberi nasihat.
7. Orang yang Mukmin yang berkasih-sayang.
8. Orang yang tetap dan cepat bertaubat.
9 Orang yang menjauhkan diri dari segala yang haram.
10. Orang Mukmin yang selalu dalam keadaan suci.
11. Orang Mukmin yang banyak bersedekah dan berderma.
12. Orang Mukmin yang baik budi dan akhlaknya.
13. Orang Mukmin yang bermanfaat kepada orang.
14. Orang yang hafal al-Quran serta selalu membacanya.
15. Orang yang berdiri melakukan solat di waktu malam sedang orang-orang lain semuanya tidur.

Kemudian Rasulullah s.a.w bertanya lagi, “Berapa banyakkah temanmu di kalangan umatku ?”
Jawab iblis laknatullah, “Sepuluh golongan :-

1. Hakim yang tidak adil.
2. Orang kaya yang sombong.
3. Pedagang yang khianat.
4. Orang pemabuk/peminum arak.
5. Orang yang memutuskan tali persaudaraan.
6. Pemilik harta riba’.
7. Pemakan harta anak yatim.
8. Orang yang selalu lengah dalam mengerjakan solat/sering meninggalkan solat.
9. Orang yang enggan memberikan zakat/kedekut.
10. Orang yang selalu berangan-angan dan khayal dengan tidak ada faedah.

Mereka semua itu adalah sahabat-sahabatku yang setia.”
Itulah di antara perbualan Nabi dan iblis laknatullah. Sememangnya kita maklum bahawa sesungguhnya Iblis laknatullah itu adalah musuh Allah s.w.t. dan manusia. Dari itu hendaklah kita selalu berhati-hati jangan sampai kita menjadi kawan iblis laknatullah, kerana sesiapa yang menjadi kawan iblis laknatullah bermakna menjadi musuh Allah s.w.t.. Demikianlah sebaliknya, sesiapa yang menjadi musuh iblis laknatullah bererti menjadi kawan kekasih Allah s.w.t..

Waalaikumusalam….terima kasih kawan…semoga ianya dapat di jadikan panduan untuk ktia semua….

bagus sunguh pengisian saudara khairul,salam ukwah..mungkin banyak lagi yg boleh dibincangkan di sini,adalah sesuatu yg menarik jika semua yg ada menjadikan ruangan ini lebih bermakna dengan perbincangan masalah rakan2 dan perkongsian illmu spt saudara khairul.

pagi semalam,sedap sungguh makan nasi lemak sambal kerang,tapi tukang masak lelaki!….alamak betul ke perempuan sekarang dah x pandai masak,anak dara setakat muka cantik berbedak..amacam uyun ,nuriman,aizad,khairul,izzati,zuriana,haslinda dll…

salam neroli…alhamdulillah setakat ni anak dan suami selalu memuji masakan sy ahakssss…harap2 bila dapat menantu nanti yg tahu memasak…kalau tak tahu insya Allah sy akan ajar…
banyak resepi2 sekarang ni di dan it majalah2 kalau nak belajar….masakan isteri dan ibu tu lebih baik kerana air tangan ibu atau isteri..itulah terbitnya kasih sayang…

nur itu sahaja sudah menunjukan cahaya,pasti orangnya juga seperti krmilau cahaya.salam juga buat nur.pastinya beruntung sesiapa yg mengenali nur ..ada masa kena rasa jugak masakan nur..pasti sedap,apepun saya gembira hari ini.hahaha..moga kebahgian milik nur sekeluarga…amin

salam..amboi2 saudara neroli,kuatnya memuji,ada makna tu..he3.betul kata2 saudara neroli itu..bagaimana pula dgn nama neroli pula ye?

salam…amboi2 abang neroli…bukan main lagi ye.
Sebelum saya memulakan bicara,izinkan sya bterima kasih pada saudara khairul miruan atas perkongsian yg ckup menarik dan benarkan saya juga untuk memuji saudara neroli atas setiap nasihat dan pandangan bagi setiap persoalan serta permasalahan yang ada di blog ini..Kadang2 saya tertanya2 siapa neroli ni ye?gaya bahasa serta pengolahan ayatnya sungguh bagus,menarik dan yang paling penting sangat skema…agaknya saudara neroli ni seorang motivator yg bpengaruh,dan dapat saya bayangkan personalitinya mesti berketrampilan..agaknya bila kita boleh bersua muka dgn saudara neroli ni ye…jadi,berkenaan dgn isu yg diutarakan oleh saudara neroli itu,dapat sekali lagi saya teka bhawa saudara neroli ni mesti pandai memasak bukan?pernah saya baca satu buku mengatakan bahawa lelaki yang pandai memasak ni mata keranjang…ha3..kelakar betul…tp bagi sy pendapat itu tidak benar,ini dapat sy buktikan dgn perwatakan yg dapat sy baca pada penulisan saudara neroli bahawa saudara neroli ini seorang yg beriman,matang serta baik sahsiahnya…saya minta maaf krana sudah lama tak singgah di blog ini,krana byk patient yg perlu sya beri perhatian..

wah… saudara aizad,memuji seribu makna,jgn terlalu memuji,gusar jikalau memakan diri,andai ditulis iklas dihati,alhamdulilah moga saudara aizad diberkati.Manis sungguh meyusun madah,kata yg sepantun cuma,disimpan ,dipakai suka jiwa hahahha…x delah ,saya insan biasa,menulis mencurah rasa..
saudara apa kurangnya,insan jujur ,pekerti mulia..salam ukwah..moga menjadi penulis yg bagus di hari muka,kata nasihat,amat terasa,itu tanda terbit dari jiwa..assalamualaikum

Assalammualaikum kwan2 ku..
sama2 sy ucpkn kpd anda smua..
sy mempunyai masalah..dan sngat memerlukn nasihat..
masalah sy mcm ni..
sy dlm beberapa tahun terdekat ni akn mendirikn masjid tpi ibubapa si dia kurang menyukai saya..apa sy prlu lakukan..sy menghadapi tekanan dan mengganggu pelajaran sy dan ibubapanya tak suka sy sbab sy akn jdi pramugara..ibubapanya tak yakin sy bleh menjaga anaknya dngan baik..spt yg kita tahu,harta dan wang bukan lah kemahuan wanita yg sebenar tapi kasih sayang,perhatian,jagaan,ambil berat dan sntiasa brsama dirinya,itu lah yg pling d mahukn oleh seorg wanita..
ibubapanya ckp sy mungkin tak dpt penuhi prkara d atas…
sy tak tahu nak buat apa…
tolong saya…sy takut si dia akn sedih dan mula mnjauhkn diri dari sy..

salam saudara khairul..
kebetulan ana free malam nie..
ingat jodoh pertemuan tu dah ditentukan Allah S.W.T,apa yang datang itu semua dugaan dari Allah untuk menguji keimanan dan ketabahan hati anta..Senantiasalah istikharah dan solat hajat mohon petunjuk dari yang Maha Esa,kerana setiap musibah yang diberikan kepada kita adalah satu wasilah dalam Allah S.W.T mentarbiyyah diri kita,tujuannya agar kita tidak leka pada dunia dan senantiasa mengingatiNya..ingat kita hanya merancang tetapi Allah S.W.T sajalah yang menentukannya..Jadi senantiasalah bertawakkal dan memohon kepadaNya..Jika cinta anta ikhlas kepada si dia kerana Allah azza wajalla,insyaAllah..ana doakan anta ditemukan jodoh yang sebaiknya dan kekal hingga ke syurga..InsyaAllah..

Waalaikumusalam saudara Khairul

Jodoh pertemuan tu di tangan Tuhan. Kalau sudah di takdirkan dia jodoh anda insya Allah tak kemana walau apa halangan sekalipun.

Fokuslah pada matlamat,bukan halangan,Saudara Khairul akan berkahwin dlm beberapa tahun lagi ini bermakna masih sempat untuk memperbaiki tanggapan keluarga gadis kepada Khairul.Apa yg blh saya katakan tawanlah hati keluarga si gadis,selalulah berfikir seperti pemenang,bersedia utk menang dan melakukan sesuatu seperti pemenang, bukankah “KHAIRUL” itu bermaksud sebaik-baik.Bicaranya…hanya senyum,tetapi ketahuilah senyum itu sedekah yg darinya membuah ketenangan kepada penerima itu sendiri.Tunjukan betapa anda benar-benar boleh diharap.tunjukan,betapa bersungguhnya anda belajar,tunjukan betapa anda sudah mampu mencintai si gadis.Mulailah bersikap ramah tamah,jangan diharap pihak yg lain dahulu beramah-tamah,mugkin anda akan menyatakan bahawa anda bukan seoranng jaguh dibidang pidato,handal menyusun kata,lembut sopan melantun madah,bijak membaca rasa, tetapi perlulah diketahui bahawa 90% masej disampaikan adalah dilihat melalui komunikasi bukan lisan,hanya 10% adalah berdasarkan perkataan yang diluahkan. Nahhhh…mudah kan, insayallah Saudara Khairul akan menjadi seerti dgn nama Amad Khairul Miruan itu sendiri.berkenaan adakah saudara mampu memenuhi sifat yg diingini keluarga si gadis,secara jujurnya hanya saudara yg layak menjawabnya,ammbil masa sebentar dan renungkan, lihatlah lompang2 yg ada,kambuslah semula. Jangan berhabis tenaga untuk menyangkal kebenaran,adakala yg tersurat dan tersirat itu sama sahaja,luruskan mana yg bengkok, saya tidak menyuruh anda menjadi orang lain ,tetapi berubah kearah kemuliaan, itukan wajib.Pekerjaan itu bukanlah pokok utama ,selagi perkerjaan itu halal di mata Allah selagi itulah tiada apa yg harus Khairul takutkan.
Bagaimana lautan akan tertawa gembira,Jika hujan tidak membawa tangis,Bagaimana seorang anak akan mendapat susu ibu,jika tidak dengan tangis,bagaimana kenal erti cinta sejati jika tidak mengalir tangis keiklasan.Harus saudara Khairul paham bahawa bantuan Allah dan pertolongan kepada hambanya seimbang denga niatnya,sesiapa yg sempurna niatnya akan sempurna pula bantuanya,jika tidak sebaliknya.Saya ingin bertanya saudara apakah pantas mencintai si gadis ,sebelum mencintai diri kita sendiri,dan adakah bernama cinta kepada diri jikakita masih belum mampu mencintai pencipta cinta itu sendiri. Cinta itu anugerah allah,cintailah Allah terlebih dahulu,semuanya akan menjadi mudah.insahallah,banyakan mengigatinya,bersangka baik kepadanya,ingatlah ungkapan ar- rahman, ar- rahim yg tidak akan pernah mengainayamu,kasih dan sayangnya melagkaui,kasih yg pernah kau rasai selama ini.Bersedialah untuk bersangka baik biar keputusan tidak seperti yg kau harapkan, kerana dia senantiasa memerhatikanmu dgn kasih sayangnya.Jagalah adapmu semasa bercinta,jika benar saudara mencintai si gadis korbankanlah nafsu berahimu demi menjaga kesucian si gadis, berlapang dada,mohon petunjuk. jika semuanya iklas ,pasti si gadis berasa getarnya,pasti getar itu memaku si gadis kepadamu.
carilah kekuatanmu untuk tidak mudah berputus asa, kerana manusia itu bukan tiada kekuatan,tetapi mereka kurang bersemangat untuk berjaya,semangat datang dari kesedaran, kesedaran itu menyedarkan betapa penting sesuatu kepada kita, nasihat terakhir kepada saudara Khairul adalah ,sebelum berkahwin,bukalah matamu sepesar-besarnya,tetapi selepas berkahwin pincingkan matamu .moga kebahagian itu milikmu. amin

Salam..
ana syorkan kepada teman2 di blog ni..
kita selalu berada di dalam majlis2
kerana majlis ilmu itu ibarat taman syurga
ana syorkan pada teman2,joinlah usrah..
ianya amat bagus skali dalam kita hendak memperbaiki diri,bersosial serta menambahkan ilmu..Dalam kitab Tanbihul Ghafilin,Imam Abul Laits As-Samaqandi menyatakan antara ramuan untuk memantapkan hati ialah bergaul dgn org2 yg soleh..
InsyaAllah anthum semua akan diberkati..

alhamdulillah dengan penghijrahan saya dari PJ ke tempat baru memberi sinar baru buat sy dan keluarga…banyak kuliah2 dan aktivit di surau….semoga diri ini akan sentiasa istiqomah amiinnn…

Terima kasih…terima kasih sy ucapkn..hilang sikit bebanan d kepala ni…sy akn amati nasihat dari kwan2..terima kasih..sayang kamu smua..

tidakkkk…sangkaan sy tepat,si dia mula mnjauhkn diri dari sy..apa sy prlu lakukan…tolongggg..sy memerlukn ada smua skrangg..

fokuslah pada matlamat bukan halangan.bertenang,ambil masa untuk menyusun strategi,semak semula kekurangan diri,pasti ada yang tidak kena sehingga merpati terbang tinggi,
merpati itu fitrahnya terbang,ke tanah jua mencari makan.
bawalah berbincang dengan akal,bukan emosi,
seperti yg saya kata ,kenali tuhanmu dahulu,kemudian cintai dirimu,betulkan mana yg perlu,barulah belajar mencintai si gadis.
adalah pelik jika si gadis pergi tanpa sebab,jika benar ia menjauh tanpa salahmu,panjatkan kesukuran kerana ia berlaku sebelum kalian berkahwin,percayalah yg baik hanya untuk yg baik,Allah tidak akan pernah mengainaya mu wahai ahmad khairul miruan,namamu begitu indah seindah ungkapanya,pasti semua mudah bila kau megerti ,Allah sedang mendugamu,saya percaya anda seorang yg hebat,sehingga mendapat cubaan yg hebat,
Malu,geram,kecewa,tersisih semua saling menggambil tempat di qalbumu,tetapi percayalah ,semua ada hikmahnya,saya cadangkan saudara membeli majalah solusi keluaran no 9 bulan ini,memang menarik dan bagus.berkenaan musibah,wajib beli,mesra terasa dihati,rahmat dari ilahi turun kebumi,menyentuh damai hati.insayallah khairul diberkati.
p/s mesti kuat semangat,pasti berjaya..amin

Ya Allah,jika benar dirinya bukan untuk ku.. kuatkn la diri ku utk menghadapi saat pemergiannya…Ya Allah..

Renungkan,, apakah kita mahu cinta dan perkahwinan kita kekal sampai hari mati,atau sekadar sampai ke anak cucu dan kemudian bercerai berteman uban dan kedut wajah, atau gerhana di tengah jalan…?Jangan diturut perasaan,kerana perasaan itu akan menikammu dari belakang,disaat itu tiada yg mampu kau perbuat.
Tiada ubat yg paling mujarab melainkan kesabaran.
Tiada yg hilang melainkan menyusul yg baru.
saya yakin anda sudah masak dengan dunia ini,dan percayalah anda lebih tabah dari yg anda sangkakan. Pasti menunggu yg terbaik buat anda hari mendatang.

diri
engkau yg menanggung beban kehancuran,
kudakap seksamu bersama nafas kesetiaan,
esok dalam perjalanan digoda bimbang,
kucari jua rimba indah yg hilang…

salam ketabahan,miga kebahagiaan milik saudara jua.

Salam ukhwah kpd semua…harap sidang pembaca sihat belaka…sekarang jam menunjukkan detik 4.26 pagi…entah kenapa degil sgt mata nie nak melihat alam,entah kenapa hati ni rasa kosong sangat2,syukur Alhamdulillah Allah S.W.T masih sayangkan aku,diberinya aku pd detik ini rasa yg sgt kerdil,rendah, dan kosong agar aku sedar, aku ini tak punyai banyak waktu lagi utk ku siapkn bekal bagi menghadap yg Maha Kuasa nanti.Tiba2 bila ku lihat wajah teman2 ku yg lain,aku rasa sgt kerdil,alhamdulillah,ku syukur sgt2,Allah masih sayangkn aku,krana Dia yg Maha penyayang,tak mahu lihat aku terlalu seronok ditipu oleh permainan dunia,Dia nak aku sedar bahawa aku masih punyai tanggungjawab padaNya,sebagai seorang hamba,tanggungjawab pada ma dan abah,supaya aku blaja bersungguh2,tanggungjawab pada manusia,amar makruf nahi mungkar dan memakmurkan alam ini..Ya Allah sungguhpun aku leka,berilah aku peringatan Mu,agar aku senantiasa berdiri di jalan mu dan mencari keredaanmu..Ya Allah jadikan aku anak yg soleh,yang sentiasa menjaga hubungan baik dgn Mu dan manusia,serta berikan aku kejayaan di dunia dan di akhirat..Ya Allah,kurniakanlah belas kasihMu serta keredaan Mu pada sidang pembaca agar mereka sentiasa berada dibawah lembayung rahmatMu…amiin..

salam ukhuwwah aizad…sedih lah pulak baca luahan hati aizad ni….moga2 kita semua selalu menginganti Allah dengan sesungguh hati…saling ingat mengingati…

assalamuailaikum….. disini saya nurul izzati ingin menanyakan tentang pendapat ustaz mengenai hal yang akan saya lampirkan.. saya berharap ustaz dapat memberi pendapat tentang hal ini kerana saya sudah buntu untuk memilih jalan yang terbaik. persoalannya… saya seorang pelajar yang masih lagi belajar di sebuah institusi. saya menghadapi masalah berkaitan dengan rakan2 serumah. kami selalu bertengkar dan saling menyalahi antara 1 sama lain. kami mempunyai 8 org dan terdapat 2 puak dalam rumah ini. masing mempunyai 4 org setiap puak. pada satu hari,kami bertengkar yang teramat teruk. sehingga 3berteriakan di dalam rumah. pada pendapat ustaz apa yang perlu kami lakukan untuk berbaik semula dan jika kami berbaik belum tentu masalah ini akan selesai kerana masing2 masih tidak berpuas hati dan ego. saya hendak menyatukan mereka tetapi saya takut saya tidak di hiraukan dan terus mendapat kritikan… sekarang saya bersa sangt tidak tenteram ketika berda di dalam rumah tersebut.. saya sangat tension saat ini. saya harap ustaz dapat menolong sya….. 1 lagi ustaz,apakah petua untuk membuang rasa dendam selain kemaafan?? itu sahaja… trima kaseh ustaz..

assalammualaikum,ustaz.saya amira.saya tidak tahulah ustaz .masalah saya ,bila hari ni saya nak azam untuk berubah tapi saya tidak boleh berubah sebab ada saja keluarga saya yang cakap saya ni tunjuk baik.tolong saya ustaz.lagi satu,bila saya selalu berdoa,tetapi bila ada saja bencana yang datang,saya putus berdoa.sebab saya tahu allah tidak mendengar doa saya sebab saya tidak sempurna,tidak baik.kenapa ustaz?bantulah saya.

salam perkenalan semua…em,God is the light!alangkah indahnya diri ini ble rase dri ini dkt pdNya…semua org ada mslh msg2.cume bsr dn kecil shje.tp igt wahai sahabat..adakah mslh yg kte hdapi adalah btl2 mslh.kebykn mslh adalah isu shje.isu2 itu akn menjadi mslh apabile akal yg tdk wras dn ht yg tdk tng mengawal dri.jd,jika ada perselisihn atau k0nflik(isu) gunekn cara ‘perbincgn’ secara istiqamah dn smase ht yg tng dn akal yg wras dlm ms yg sama d susuli dgn doa krn doa adalh snjate org2 mukmin.insyaAllah evrythg’ll b ok.igt st saje,Tuhan brsame2 dgn org yg bnr.jika kte brada dlm gologn yg slh kte harus redo dgn ujian tuhan dn jika kte brada dlm gologn yg bnr,maka kte ykn dgn Tuhan yg Dia akn membantu kite.asalkn jgn s0mbog pd Tuhan.wallahua’lam.sy hnye brk0ngsi pd smue dn juge pd dri sy sndri.org yg menegur kite adalah guru kita..

akum! saya harap ada sesiapa yang sudi membantu sa kt cni..

saya telah bertunang dng seseorang pilihan hati…

masalahnya, kakak tunang saya x merestui hubungan kami..

apa yang harus sa lakukan..?

haruskah sa memutuskan pertunangan ini ataw pun sebaliknya..? ^_^

Sy berumur 34 thn..dan sekarg sy sedang menjalinkan hubungan dngan suami org..mslh sy ia lah isteri tua x bg kami berkawin…hubungan kami skrg hmpir mencecah 4 thn.kami saling menyayanggi dan saling mencintai 1sama lain..tapi yg sy hdpi sekarang ne hubungan kami x d ketahui oleh isterinya..pernah beberapa kali sy bersuara agar dia berterus terang ngan isterinya..jwpn yg sy terima dia x mau tengok keluarganya hancur dengan apa yg dia lakukan sekarang ne…hendak brpisah sy msh sygkan dia,begitu jgk dia yg sngt sygkan sy..cuma dia x blh nak buat apa yg seatutnya dia lakukan…tlg lah sy bg membuat keputusan agar terus bersama nya atau sampai d sini saja hubungan ne……..

blh kj org islam bernikah 2 kila org yg sams

assalamualaikum…saya sudah berkahwin 2x…kahwin ke2 x ni dgn laki2 cina..dia sudah masuk islam sebelum berkahwin..tapi selepas berkahwin apabila saya bagitau dia supaya belajar sembahyang dia selalu bagi alasan yang dia tidak mahu belajar kadang2 dia cakap bukan Tuhan yg bagi makan kecuali diri sendiri yg bkerja…walau bnyak x saya pahamkan dia tp tetap juga dia tdk percaya…sekarang saya serba salah apakh salah jika saya meminta cerai dari dia?

saya sokong….

salam..apa yg disokongnya saudara neroli?

sokong en aizad ..saranan seruan yg bagus

wah…saudara neroli ni mcm sehati dgn saje?anak sape ye saudara neroli nie?semalam saya bermimpi,dalam mimpi saya saya,saya jumpa dgn seseorg lelaki yg bernama khairul anuar,mukanya gelap dan ingin menerkam saya,seingat saya,badannya sgt tough dan berhidung kembang,sya sgt takut melihat wajahnya lalu saya terjaga dari tidur,tp sblum sya terjaga dia asyik mengulangi namanya berapa kali…kdang2 saya sgt buntu,siapakah dia ni?dah byk kali saya mimpi sedemikian…

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kalendar

Januari 2009
I S R K J S A
« Dis   Feb »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Blog Stats

  • 677,230 hits

Shoutbox

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 81 other followers

%d bloggers like this: