bila hatiku berbicara

alAhai anaKku

Posted on: Februari 23, 2007

Petang semalam sedang  aku asyik  menonton sinatron kegemaranku~mutiara hati, anakku pulang dari sekolah…dia tanya aku “ibu marah tak? tentu ibu marah katanya,  aku bertanya padanya nak marah apanya? Hafiz ada kumpul RM200…..hah kumpullah Rm2”. Aku ingat RM2 rupanya Rm200. katanya nak beli hp…..alahai anakku…..tersentak seketika aku. Sanggup dia  tak belanja di sekolah semata-mata hendakkan hp. Sebagai seorang ibu aku bukanlah nak galakkan anakku mengumpul wang kerana hendakkan hp model terbaru. Tetapi padaku belum sampai masanya lagi nak. kamu tu kan masih lagi di bangku sekolah…perjalanan kamu masih panjang…kenapa mesti berpk kearah tu? adakah kamu senang sambil duduk-duduk membelek hp? Sedangkan hp model lama yang ayahmu kasipun kamu kerjakan dia macam-macam dengan langan lagu lah dan macam-macam lagi. Ibu bukan begitu nak………..ayahmu pun…..belum masanya lagi nak belikan mu hp baru. Kerja kamu belajar dan belajar soal ni kamu serah saja pada ayahmu……kan ayahmu sudah berjanji kalau dapat 5A dalam UPSR akan dihadiahkan dengan hp berkamera? tak salah kumpul duit nak..tapi pklah untuk kesenangan kamu di masa hadapan.


Ya aku mengerti kalau budak-budak sekarang terikut-ikut dengan kawan-kawannya…tetapi bukan kita nak…bukan…….kita tak boleh nak ikut orang. Jangan ada sifat begitu….memang lumrahnya manusia tak pernah rasa puas hati. Tak salah bersusaha mengumpul wang sebanyak mana…..tapi demi masa depanmu. Alhamdulillah duit itu hari ni aku sudah masukkan ke dalam akuan bankmu……..itu demi masa depanmu. Tentang hp tu insyaallah kalau kamu bersekolah asrama akan dihadiahkan kepadamu demi kepentinganmu bukannya sekadar suka-suka. Aku dan suami masih lagi memakai hp yang berjenama lama…..bukannya aku tak boleh nak tukar baru tapi bagiku……….tak usah nak ikut trend..selagi ianya beroperasi ok………aku tidak akan menukarnya….hp hanyalah asas keperluan untuk sesuatu yang penting atau kecemasan..bukan hanya untuk suka-suka atau ditayang-tayang..entah itu prinsip kami…..tak taulah orang lain. Bagiku benda yang lebih penting didahului…tapi yang tidak berapa penting tu biarkan lah dulu, kalau ada rezeki lebih bolehlah nak beli yang barupun. Ah, macam-macam hal dengan anak-anak zaman sekarang……….mudah benar terpengaruh.

2 Respons to "alAhai anaKku"

salam perkenalan nuriman…u have a sweet blog and a happy family. that’s nice!

Terima kasih Haniey kerana sudi jenguk rumah yang belum siap ni hihihi…….

Tinggalkan Jawapan

Kalendar

Februari 2007
I S R K J S A
    Mac »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728  

Blog Stats

  • 840,659 hits

Shoutbox

Top Clicks

  • Tiada
