bila hatiku berbicara

Sekadar Bercerita

Posted on: Mei 3, 2007

Selamat kembali bertugas kepada semua yang berkerja. Yang kerja sepenuh masa di rumah sepertiku tidak terlepas dari menjalankan rutin harian. Sejak dua menjak ni aku jarang menziarahi blog teman-teman…….malam tu sempatlah singgah sebentar ke blog temanku Ks. Tak apalah teman hanya itu saja yang mampu aku lakukan. Untuk pengetahuan rakan-rakanku aku pernah mengunjungi sahabatku ini sebanyak dua kali……..tu pun kerana Puan Epel dan suaminya P yang bawak kami, kalau tidak jangan harap nak dapat jumpa Ks yang hensem kekeke……jangan marah ek……..oppsss sorry bukan ini yang hendak ku ceritakan……..

Hari ini suamiku juga memulakan tugasnya seperti biasa setelah seminggu bercuti……….nampak gayanya sejak akhir-akhir ini suamiku sentiasa sibuk di arah ke merata tempat. Itulah kerja dengan orang………kalau kerja sendirikan senang, kitalah bosnya hehehe. Semalam suamiku berkali-kali mengajak aku ke Midvalley…….beli barang keperluannya untuk di bawa ke Melaka dan Negeri Sembilan. Aduihhh banyak sungguh nak kena beli………tapi apa nak buat…..terpaksa.

pusing-pusing Mid-Valley…………ramai pulak oku yang berkerusi roda ni…….semuanya nyonya….aku ni kekadang malu gak nak guna kerusi roda. Tapi kalau jauh-jauh  nak berjalan tu terpaksalah sebab sejak akhir-akhir ni pun kaki ni asyik sakit jer…………tapi aku buat biasa jer lah kalau orang tengok. Selalunya kalau kat Midvalley atau tempat-tempat yang aku pergi ni orang bukannya kisah sangat…….macam biasa jer…..bukannya seperti di kampung masih agak tebal dengan semangat bertanya mereka. Aku memang tak berapa sukalah dengan jenis orang begini. Bukan aku nak mengata kat orang kampung akupun orang kampung juga………….tapi seingatku bila menyedari diri yang oku aku tidak akan pernah bertanya kalau aku melihat insan yang lebih teruk keokuannya dariku…….aku faham mereka oku…….jadi awatnya nak bertanya lagi kenapa dengan tangan tu???kaki tu? why?????buka mata buka minda yang manusia di dunia ini tidak mungkin ada yang sempurna. Yang sempurna hanyalah DIA.

Kalau yang sudah biasa oklah tidak akan bertanya apa-apa……..buanglah perangai macam ni. Sebab itulah aku selalu berpesan kepada anakku……kalau melihat orangyang kekurangan walau apa keadaan sekalipun jangan sesekali menghina mereka. Fikir bagaimana perasaan ibu dan ayah. Alhamdulillah dia faham…………..semoga ini berterusan hingga dia dewasa kelak……..kerana dari pengelaman sendiri bukan hanya budak kecil saja yang suka mengata-gata kekurangan oku tetapi orang dewasa juga banyak pertanyaannya yang menghiris hati dan perasaan oku. Yang aku peliknya bukan orang normal saja yang oku juga. Masih ku ingat lagi pertama kali aku berskype dengan orang yang oku penglihatan……..aku tak suka sebut perkataan BUTA bagiku agak kasar dan menyentuh hati seperti jugak aku tak suka orang sebut CACAT tapi dalam keadaan yang lain aku kena juga sebut. Bak kata seseorang…”tak kan lah ibu tunggal nak di panggil  IT? Hah aku masih ingat siapa hang oiiii. Pengkritikku ketika membaca kisahku di Relexjap..

 Oku penglihatan ini bukannya tidak kenal siapa aku………….kami bertemupun dalam satu forum komuniti oku. Tapi seorang abang tu bertanya juga ………haaaa awwa CACAT apa???? haruskah aku menjawab pertanyaan itu…….sedangkan pada masa itu aku ni kononnya di perkenalkan dalam dunia skype kepada insan-insan yang aku hanya kenal nama saja. Aku tidak menjawab pertanyaan mereka itu………….lalu mic beralih tangan kepada suami………..suamiku pun acuh tak acuh menceritakan serba sedikit perihal diri kami. Bagiku tak perlu semua tu…ini bukan sessi soal jawab. Macam-macam ragam manusia yang telah ku temui. Tapi tidak mengapa kerana aku dapat mengenali berbagai kerektor manusia ni.

Nampak gayanya sunyilah aku selama tiga minggu ni hihihi….tiada tempat untuk bermanja tempat bergaduh hihihi. Gitulah kalau dekat tu ada jer yang tak kena sekali sekala berjauhan tu biarlah, sedangkan lidah lagikan tegigit inikan hidup berkeluarga………mungkin akan mengeratkan lagi kasih sayang.Tak kenal maka tak cinta hehehe.

Tinggalkan Jawapan

Kalendar

Mei 2007
I S R K J S A
« Apr   Jun »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Blog Stats

  • 848,415 hits

Shoutbox

Top Clicks

  • Tiada
