bila hatiku berbicara

Jangan Terlepas Pandang jadikan PengajaraN

Posted on: Mei 4, 2007

Pagi tadi aku dengan semangat berkobar-kobar ingin mengemas rumahku sedaya yang aku mampu sambil di bantu oleh Hafiz. Selepas mengemas vakum dan mop lantai aku mengumpul pula pakaian untuk di basuh…dari bilik aku ke bilik hafiez…lepas tu di bilik komputer pulak. Huihhh …….beginilah suri rumah tangga kerja tak habis…….yang hairannya duduk cuma tiga orang tapi kain baju menimbun seperti tinggal sepuluh orang. Selalunya di bilik komputer terdapat banyak baju dan kain suamiku…….aku kutip dan aku humban ke dalam mesin basuh……ahh…kalaulah mesin basuh tu boleh berbicara tentu dia akan berkata………”hari-hari aku ni dikerjakan oleh tuan aku ek, umurku pun dah tua dari 1998 tapi alhamdulillah masih elok lagi hihihi?”

Hari ini entah kenapa aku tidak memeriksa apa yang ada dalam poket seluar suamiku…selalunya kalau ada tisu dan resit-resit beli barang aku buang saja. Entahlah dari semalam hingga hari ini sejak akhir-akhir ini aku rasa tak berapa sedap badan………tapi demi kerana tugas aku lakukan apa yang aku terdaya. Aku memang tak suka bila melihat kain yang belum di cuci……..tapi kalau kain yang sudah bersih tak apa kalau nak bertimbun bagaimanapun kat bakul kain….tapi kalau kain kotor kalau boleh aku nak cuci hari-hari.

Ku masukkan serbuk pencuci dan ku hidupkan suis mesin basuh biar dia berputar……….sementara itu aku di dapur menyiapkan sarapan aku dan Hafiez sekadar nasi goreng itu pun alhamdulillah. Selepas habis kain berputar aku menyuruh Hafiez pergi lepas air yang dalam mesin basuh tu…..alahaiiiiiiiiiii mesin basuhku yang separuh automatik jer hihihihi. Bila aku pergi jenguk dalam bilik air aku melihat cebisan kertas putih dan coklat yang tertulis pesakit luar dan hospital (walaupun hancur tapi boleh di baca sikit-sikit)…….aku seperti tak sedap hati saja bila melihat cebisan kertas yang hancur tu…….habislah aku terpaksa bilas dengan air berbesen-besen pulak……..dari tak nak bagi letih dah jadi banyak kali letih……huwaaaaaa……….

ku amati cebisan kertas tu sah……ini kad hospital suamiku………..suamiku selalunya kena pergi chek tiap-tiap bulan di UH adalah masalah kesihatan sedikit. Hatiku jadi tak keruan dan rasa sedih dengan kecuaian aku…aku benar-benar rasa nak menanggis. Aku tahu suamiku walau dalam apa keadaan sekalipun dia tidak akan marah. Tapi aku rasa bersalah yang amat sangat, lantas tanpa berfikir panjang aku cuba call dia walaupun aku tahu kalau aku call pun bukannya dia boleh buat apa kerana diakan sedang kerja. Hah itulah aku kalau ada masalah sikit mengelabah tak tentu pasal dah. Aku tahu itu kad yang dia kena bawa tiap kali dia gi chek kat UH….tapi aku sudah merosakkannya. Aku ingat dia sudah menyimpan kad pesakit tu tapi rupanya dia bawa sampai ke MidValley hari tu…………

Aku call hanyalah untuk menyedapkan hatiku saja…….untuk menghilangkan rasa bersalah aku……….dengan nada cemas aku bertanya dia………abang boleh tanya tak? tanya apa? kad hari tu abang letak dalam poket seluar ker? ya lah…….maaf abang dah hancur kad tu………minta maaf banyak-banyak bang awwa silap huhuhu sedihnya………….tak apa kad tu boleh dibuat baru tapi yang penting jadilah pengajaran. Tu baru kad hospital kalau surat-surat penting bagaimana? (dah tu tak payahlah letak dalam poket kertas-kertas tu melambatkan kerja aku saja kena dua tiga kali kerja pulak, aku mengomel dalam hati hihihi.)

Moral~ Kepada aku yang seringkali lalai semoga tidak akan terjadi lagi perkara sebegini…..seingatku ini bukan kali terakhir tapi adalah dua tiga kali…….tapi setakat tisu……tapi ni aku terpaksa korbankan kad hospital suamiku yang di simpan selama tahun lepas…………..aku harap semoga boleh dibuat baru..Itulah yang di namakan manusia seringkali cuai dalam melakukan apa jua……..itulah aku. Semoga ianya tidak berulang lagi…….maafkan aku suamiku…………maafkan aku..mungkin aku bukan isteri yang terbaik untukmu ahakkkssss sedih kuar air mata kasih hihihih………….

3 Respons to "Jangan Terlepas Pandang jadikan PengajaraN"

eloo..
Iman….
Yuhuuu…. relax, jgn panik! kan cik abangnye tak marah pon? lor..cemasnye! kad tu kan boleh dibuat semula? rekodnya tentu ada di UH 🙂 tapi lara respek la ngan Iman nih! isteri mithali betul, bila baca n3 ni, rasa jauhnye jurang kita uwaaa…. sib baikler cik abang kite tu bleh dikatakan penyabar gakler orangnye huhu… mungkin tak sebaik cik abang Iman, tapi setakat ni amat memahami perasaan lara yg selalu tak konsisten nih keh..keh..keh.. syukur sgt!

p/s~ mmg byk moral of the story kat sini, mekasih! 🙂

Hmm betul Lara…..tp itulah sy ni cepat mengelabah sikit……sedih betul bila melihat kertas2 hancur tu di dalam washing machine…….cuainya sy ni Lara….mmglah my hubby x marah malahan memujuk lak ahakkkkk……tp sy benar2 rasa bersalah…seperti nampak sangat diri sy lalai………..Ya Allah lemahnya sy ini…….

Lara….sy lum layak di gelar isteri mithali ……….kalu tidak xjadilah gini huhuhuhhu……

Tinggalkan Jawapan

Kalendar

Mei 2007
I S R K J S A
« Apr   Jun »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Blog Stats

  • 835,495 hits

Shoutbox

