bila hatiku berbicara

SaLaH kAh KaLaU AkU BeRtAnYa??????

Posted on: Jun 16, 2007

Aku TaK FaHaM KaLaU AkU BeRtAnYa

DaN AkU TaK FaHaM KaLaU OrAnG NaK MaRaH???

AkU AdA KuAsA BeRtAnYa KeRaNa AkU BeRhAk?????

SeHaRi DuA HaRi TiAdA SaMpAi BeRmInGgU JaDi SaLAhKaH KaLaU AkU BeRTaNya

MaRaH………..MaRAH DaN MaRaHLaH KeRaNa SeMuA SiFaT MaNusIa BeGiTu AdA KeLeMaHaNnYa TeRmasuk juga diriku yang punya kelemahan………yang tidak pernah terlepas dari melakukan kesilapan…………..dan rasa marah.

Tadi aku berdiskus lagi dan dia call sana sini..seperti biasa situ kata sini…….sini kata situ…..last jawapannya katanya telah di hantar dan aku tiada? Dan ditinggalkan card disertakan phone nombor. Untuk pengetahuan aku tak pernah tak ada di rumah,(sentiasa ada di rumah ke manalah aku nak pergi kerana aku ni kan insan OKU, kalau bukan dengan suamiku tak ke manalah aku ni jawabnya)……..pintu rumahku sentiasa terbuka walaupun pagar rumahku berkunci. Seandainya aku duk mandipun atau terlalai aku pastikan yang anakku pergi jenguk kat pintu kalau ada terbunyi hon…kerana anakku sekolah petang. Posmen akan datang tepat jam 11.00 pagi atau tak kul 12.30 tengahari………..setelah aku pesan barang tu aku selalu duk tunggu depan pintu sambil jahit tulang belut leher baju kurungku………aku rasa SEANDAINYA posmen tu hantar kad atau apapun pastinya ada dalam peti surat rumahku. Mungkin dia tersilap rumah dan orang yang berkenaan tak mungkin menuntut barang tersebut kerana bukan hak mereka…….buktinya barang tu masih ada lagi di pejabat pos dan akan di hantar pada hari isnin ini menurut katanya lah. Ah…satu andaian yang tak pasti.

Setelah dia kata tinggalkan card nombor phone aku tanpa berlengah pergi periksa dalam peti surat……walaupun sudah berhari-hari aku buat demikian…aku periksa jugak mana-mana tau terkeluar dari peti surat. Tapi jangan kata kertas……sisa kertaspun takdak……..masih tak puas hati aku perati mana-mana tau terlekat kat pokok bunga pun takde jugak. SAH Posmen hantar ke tempat lain. Rumah aku ada peti surat……..mana mungkin rumah banglo takdak peti surat(rumah quaters aku numpang sementara saja) . Jadi posmen yang silap………bukan orang lain………bukan dia bukan juga aku.

Aku tak marah dan takde niat sikitpun nak rasa marah. Aku tau seperti katanya dalam perjanjian kat blog…..cuma aku musykil……….barang tersebut tak sampai ke tangan aku. Kalau tidak aku tak bertanya………tapi aku bertanya di persoalkan……aku menghantar emel kepadanya bertanya……..berapa lama barang tu nak sampai dari….ke Selangor. Selepas tu aku senyap lagi..hinggalah pagi semalam aku bertanya lagi….tapi aku dikatanya cepat bertanya sebelum dia bertanya? Aku memang tak faham?????salahkah kalau aku bertanya?????? aku tak FAHAM?????? sedangkan aku menanti dan menanti..mengharap…….SALAHKAH KALAU AKU BERTANYA?????? inilah pertama kali aku pesan barang melalui Internet jadi aku mungkin teruja. Dan hatiku berkobar-kobar nak tengok barang tu di depan mataku……tapi semuanya hampa. Hinggakan aku sesak nafas kerana terlalu memikirkan nasib barang tersebut……atau kerana aku terlalu mengharap.

Aku tahu kebaikan dia sanggup pulang kembali wang aku……. kalau aku terima semula barang tu dia anggap itu hadiah darinya. Tapi aku bukan harap begitu……..seandainya barang tu selamat sampai………aku kena pulangkan semula wang itu…….kepada yang berhak. Aku tak nak free…….walaupun dikatanya hadiah kerana di awal lagi niatku nak membeli. Dia meniaga aku pembeli…..aku tak nak barang free.. walaupun dia kata ikhlas tanda persahabatan. Aku faham kesusahahnya menelefon sana sini kerana barang tersebut……dan aku faham sangat…jadi aku tak minta untuk dikasihani…dan aku jugak tak minta simpati dari sesiapa jua. Aku berterima kasih banyak-banyak kerana bersusah payah kerana nak dapatkan kembali barang tu……..aku amat menghargainya…jadi aku tak nak ambik kesempatan di atas kebaikan orang lain…….itu bukan cara aku.

Aku suka kalau hadiah itu datangnya tanpa pengetahuan aku..seperti kak Siti..tiba-tiba sampai mutiara……….dan Abang Joey tiba-tiba hantar ikan terubuk masin dan tebaloi. Gitu jugak Kak Wan dan gitu jugak yang lainnya. Tapi aku tak boleh terima hadiah dengan cara gini. Aku sedih kalau tuan empunya diripun sedih…jadi aku tak boleh terima.Seandainya barang tu tak sampai juga hari isnin ini aku terpaksa ambik wang tersebut dengan memulangkan semula baki yang lebih………aku hanya mampu berserah pada Allah. Dan aku tak tau suamiku tulis apa kat sms kepadanya tadi….dia terasa dan aku terkejut……….aku minta maaf.

aku menegur suamiku kerana menghantar sms di luar pengetahuanku…nak saja aku kata jangan masuk campur tapi tak sampai hati. Kerana dalam banyak hal dialah yang sentiasa bersamaku dalam susah dan senang, diaalah tempat aku berpaut dikala aku tumbang. Benda dah nak jadi………aku tak boleh kata apa-apa……..dan aku tidak mahu orang tidak percayakan aku. Aku tahu dia dah buat yang terbaik dan aku amat menghargainya,…….tapi tiba-tiba ianya terjadi jugak…itulah kehendak Allah…

suatu waktu dahulu pernah kami menjadi pencuci karpet(kerana kesempitan hidup….pernah kami di maki……….dan yang pedih di hamun bila tersilap….itulah aku kata………benda-benda gini akan kita terima sebagai pembeli dan penjual. Andainya aku nak citer terlalu banyak kisah duka aku ini….aku tak nak pk sangat benda ni……dan aku tak susah hati kerana masih banyak benda lagi yang nak aku pk…seperti anakku nak periksa UPSR dan bagaimana untuk menambah pendapatan. Hidup kamipun masih lagi terumbang ambing……..bagaikan ombak yang menghempas pantai………tak bertepi….tengah dan belum ada tempat untuk berpaut melainkan DIA.

Aku rasa cukuplah apa yang terbuku di hatiku sudah aku luahkan di sini……lepas ni aku dah tak nak pk dah……….kepada Allah aku memohon agar jadikan lah aku, suamiku anakku, keluargaku dan semua muslimin dan muslimat agar di jauhi dari perkara yang buruk. Andai ada kekurangan itu dari kelemahan aku…..dan kalau ada kelebihan itu dari Allah s.w.t…………………DIA YANG MAHA MENGETAHUI segalanya yang ada dilangit dan bumi. Maafkan aku……………Salam PeRsaHABaTaN DaRi InSaN OKU.


YaNg SeMpUrNa ItU HaNyAlAh ALLAH. AmPUnKaN LaH SeGaLa KEsIlaPaN AkU TuHAN YaNG MaHa PeNgAsIH LAgI MaHA PeNYAnYaNg…………….MaaFKan Aku Teman……………………

Tinggalkan Jawapan

Kalendar

Jun 2007
I S R K J S A
« Mei   Jul »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Blog Stats

  • 845,678 hits

Shoutbox

Top Clicks

  • Tiada
