bila hatiku berbicara

Archive for Januari 2008

Anis Nazri
Thu | Jan 31, 08 | 2:04:47 am MYT
KUALA LUMPUR, 31 Jan (Hrkh) – Suasana sayu menyelubungi perkarangan Unit Rawatan Rapi (ICU), Hospital Sungai Buloh yang menempatkan bekas Mufti Selangor, Almarhum Dato’ Ishak Baharom, setelah disahkan meninggal dunia pada jam 3.05 petang semalam.Suasana sedih menyelubungi sanak saudara, teman-teman seperjuangan dan kenalan almarhum yang sejak beberapa hari lalu mengikuti perkembangan kesihatan almarhum.Orang ramai turut berada di hospital tersebut untuk mengikuti perkembangan dan menziarahi almarhum.Anak sulung almarhum, Shahmun Ishak yang ditemui Harakahdaily berkata, doktor yang merawat almarhum mencabut alat bantuan pernafasan almarhum pada jam 2.45 petang, setelah keadaannya tidak menunjukkan sebarang tindak balas dan disahkan meninggal dunia selepas itu.

Sebelum itu, pihak doktor telah meminta ahli keluarga almarhum untuk membawanya pulang setelah pihak doktor tidak boleh berbuat apa-apa untuk menyelamatkan almarhum.

Almarhum meninggal dunia selepas tidak sedarkan diri dan koma akibat masalah tekanan darah dan dimasukkan ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang pagi 29 Januari sebelum dipindahkan ke Hospital Sungai Buloh apabila keadaannya semakin kritikal.

Tepat jam 4.00 petang, jenazah almarhum dibawa keluar dari ICU dan ditempatkan di Bilik Forensik untuk urusan membawa pulang jenazah.

Di bilik berkenaan, sanak-saudara dan orang ramai berkesempatan melihat dan memberi penghormatan terakhir kepada tokoh Islam negara itu, menjadikan suasana ketika itu lebih memilukan.

Almarhum kemudiannya dibawa ke kediamannya di Taman Sri Andalas, Klang dengan kereta jenazah.

Ketika jenazah tiba, orang ramai sudah mula membanjiri kediamannya untuk menziarahi almarhum. Turut berada di situ untuk memberi penghormatan terakhir ialah Pesuruhjaya PAS Selangor, Dato’ Dr Hassan Ali.

Dr Hassan ketika ditemui berkata, almarhum merupakan kenalan rapatnya selama lebih 20 tahun dan pernah bersama-sama dalam suasana kerja ketika di Majlis Agama Islam Selangor (Mais) sebagai Ahli Majlis.

“Almarhum juga merupakan seorang tokoh ulama yang menghormati orang lain, walaupun mereka yang lebih muda daripadanya. Pengalaman saya bersamanya ketika lawatan kerja ke Rusia dulu serta pengalaman sebilik dengannya ketika itu jelas menunjukkan sifat almarhum,” tegas beliau.

Dr Hassan menyifatkan kematian almarhum sebagai satu kehilangan besar kepada rakyat.

Beliau turut melahirkan rasa terkilan atas sikap kerajaan yang tidak menggunakan kepakaran, kebijaksanaan, keilmuan yang terdapat pada almarhum dalam usaha mengembangkan dakwah di negara ini, khususnya di Selangor.

“Saya begitu terkilan dan merasakan kerajaan BN bertindak bodoh apabila menafikan hak almarhum untuk berkhutbah di masjid-masjid, kampung almarhum sendiri ketika hayatnya, sedangkan tiada tokoh ulama yang sama posisi sepertinya yang berani berkata yang benar dan komited dalam mengembangkan dakwah kepada rakyat dan negara,” tegas beliau lagi.

Sementara itu Bernama melaporkan, Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Belia dan Mesra Rakyat Selangor Dato’ Abdul Rahman Palil menyifatkan Allahyarham sebagai tokoh ulama yang disegani.

“Ketika masih menjadi mufti dahulu ceramah yang disampaikan Allahyarham sangat berkesan dan mudah diterima. Semoga jenazahnya ditempatkan di kalangan orang yang beriman,” katanya.

Mufti Selangor Dato’ Mohd Tamyes Abdul Wahid berkata pemergian Ishak adalah satu kehilangan besar dan semoga Allah S.W.T mencucuri rahmat ke atas rohnya.

“Saya ucapkan takziah kepada keluarga Allahyarham, semoga tabah menerima ketentuan Allah S.W.T,” katanya.

Jenazah akan disembahyangkan di Masjid Lipat Kajang, Seri Andalas, Klang pada jam 9.30 pagi ini (Khamis 31 Januari 2008), dan dijangka akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Seksyen 21./wann.

~Perginya seorang tokoh agama yang di segani. Dialah yang berani bersuara tatkala Malaysia galak mengadakan pertandingan ratu cantik melibatkan wanita muslim, akibatnya beliau di pecat..pergimu sukar untuk di cari ganti. AL FATIHAH semoga rohnya di cucuri rahmat oleh Allah s.w.t……

Tak lupa al Fatihah buat penulis lirik Loloq…yang telah kembali ke rahmatullah pada hari yang sama dengan Dato Ishak. AL FATIHAH.Aku suka lakonannya………..

5 tahun hari ini, Sharlinie idam basikal

Oleh Tuan Nazuri Tuan Ismail dan Ifwan Tun Tah

PETALING JAYA: Sharlinie Mohd Nashar (gambar) yang hilang sejak tiga minggu lalu, genap lima tahun hari ini tetapi hanya doa yang mampu diberikan ibu bapanya sebagai hadiah hari jadi.

Bapa kanak-kanak itu, Mohd Nashar Mat Hussin, 29, berkata beliau sekeluarga sebelum ini tidak pernah ketinggalan membuat sambutan kecil-kecilan bagi meraikan hari jadi Sharlinie.

“Kali ini kami sangat terkilan kerana tidak dapat berbuat demikian. Tahun lalu kami belikan Linie kek coklat… dia yang pilih sendiri.
“Dia sangat suka kek itu,” kata Mohd Nashar menahan sebak apabila bercerita mengenai ulang tahun anaknya itu, di rumahnya di sini, semalam.

Beliau berkata, kira-kira sebulan sebelum hilang, Sharlinie sering memintanya membelikan anak patung Barbie dan basikal baru sebagai hadiah hari jadinya kali ini.

“Dia teringin sangat anak patung itu. Selain itu, dia minta saya belikan basikal kerana basikal lamanya sudah rosak. Ketika itu, saya tidak terlalu mengambil berat mengenai permintaan itu.

“Tapi dalam keadaan ini, saya sanggup membelikan apa saja yang dia minta. Saya tidak kisah berapa harganya atau apa barangnya, asalkan Linie selamat dan berada di depan mata,” katanya penuh hiba.

Ibu Sharlinie, Suraya Ahmad, 28, yang duduk di sisi suaminya juga tidak dapat menahan sebak.

Mohd Nashar berkata, walaupun hari ini genap 22 hari anaknya hilang tanpa sebarang petunjuk, beliau dan isterinya tetap yakin Sharlinie masih hidup dan sentiasa mendoakan kesejahteraannya.

‘Selamat hari jadi Sharlinie, 21 hari kami merinduimu’

PETALING JAYA 29 Jan. – Esok usia Sharlinie Mohd. Nashar genap lima tahun. Esok juga genap 21 hari anak kecil itu hilang.

Apa nasib kanak-kanak malang itu ketika ini tiada siapa yang tahu.

Kehilangan Sharlinie sejak 9 Januari lalu mendapat perhatian meluas media dan rakyat Malaysia yang kemudian sama-sama membantu pihak polis mencarinya.

Malah Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi sendiri mengambil berat kes penculikan tersebut.

Namun, setelah berjuta-juta poster diedarkan termasuk di sempadan negara dan beratus-ratus ribu buah rumah serta premis perniagaan di Lembah Klang diperiksa, Sharlinie masih belum ditemui.

Selepas tiga minggu, belum ada sebarang petunjuk di mana dia berada ketika ini.

Sempena ulang tahun kelahirannya yang kelima esok, keluarga Sharlinie tentu terbayang-bayang permintaan anak kecil itu.

Seminggu sebelum diculik dia sempat berpesan kepada ibunya, Suraya Ahmad, 28, supaya jangan lupa membelikan hadiah anak patung ‘Barbie’ pada sambutan ulang tahun kelahirannya yang kelima.

Beberapa jam sebelum hilang pada 9 Januari lalu ketika dalam perjalanan pulang bermain bersama kakaknya, Sharliena, 8, dari padang permainan tidak jauh dari rumah mereka di Taman Medan di sini, Sharlinie juga meminta dibelikan telefon bimbit mainan.

Esok sudah tentu tiada suasana riuh dan keriangan di rumah Suraya, tidak seperti lima tahun sebelumnya ketika Sharlinie dilahirkan tepat pukul 7.58 malam 30 Januari 2003.

Suraya memberitahu, dia teringat-ingatkan Sharlinie yang sering berbaju cantik pada hari ulang tahun kelahirannya.

Kanak-kanak itu sukakan kek coklat kegemarannya. Kegembiraan dan suara nyaringnya ketika memotong kek menggamatkan rumah.

Menurut Suraya, Sharlinie gemar mengambil krim coklat di atas kek dan suka mencampakkannya ke arah kakaknya, Sharliena.

Kemudian mereka akan sama-sama tergelak besar.

“Esok (hari ini) pasti kami sangat terasa ketiadaannya,” kata bapanya, Mohd. Nashar Mat Hussain, 29.

Mohd. Nashar merayu: “Kepada siapa yang ambil Sharlinie, saya tahu kamu pun makhluk Allah yang ada perikemanusiaan.

“Tolonglah pulangkan dia, kami tidak tahan lagi menanggung derita merinduinya.”

Berikutan kehilangan Sharlinie, sambutan ulang tahun kelahirannya esok akan digantikan dengan majlis bacaan Yasin, doa selamat dan solat hajat.

Bagi mengubat rindu, kata Mohd. Nashar, setiap malam isterinya akan mencium batal peluk Sharlinie yang tidak dibasuh sejak kehilangannya.

~Semoga Sharlinie selamat walaupun di mana dia berada, di panjangkan umurnya. Andai di tukar dengan emas dan permata ku pilih anak kerana itulah harta yang tidak ternilai besarnya bagi ibu bapa. Hargailah anak-anak. Kepada ibu bapa di luar sana, kisah tragis yang menimpa adik Nurin sudah cukup membukakan mata semua..tetapi dengan kehendaknya ianya berlaku jua. Inilah akibatnya bila bersikap tak apa, tak apa….padahal sebelum kejadian culik Linie sudah berlaku penculikan ke atas adik Fatihah di kawasannya itu, bukan untuk menyalahkan ibu bapa tetapi sebelum perkara ini terjadi lebih baik berhati-hati sebelum nasi menjadi bubur. Zaman sekarang ini manusia sudah hilang pertimbangan sanggup melakukan apa sahaja untuk kepuasan sendiri. 

Punk pengotor

Oleh Rosliza Mohamed
am@hmetro.com.my
KOTA BHARU: Kumpulan remaja yang mengamalkan cara hidup ‘punk’ di sekitar bandar ini dikesan mengamalkan tabiat buruk apabila memakan sisa makanan serta membuang air kecil di kawasan terbuka.

Kehadiran mereka mendatangkan rasa kurang senang penduduk setempat kerana sering mengganggu ketenteraman awam selain tidur di kaki lima bangunan.

Pergaulan bebas antara ahli kumpulan itu juga dikhuatiri boleh membawa kepada hubungan seks luar nikah.

Berikutan itu, Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kota Bharu yang memandang serius gejala berkenaan melakukan pemantauan khas dalam usaha membanteras penularan kegiatan itu.

Setakat ini, 34 pemuda yang dipercayai mengamalkan budaya hidup ‘punk’ ditahan dalam operasi di sebuah pasar raya antara jam 3 hingga 6 petang, di sini, Sabtu lalu.

Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Zahruddin Abdullah, berkata hasil ujian air kencing mendapati tiga daripada mereka positif dadah.

Menurutnya, semua yang ditahan adalah penduduk tempatan dan berusia antara 16 hingga 32 tahun.

“Mereka juga diberi kaunseling supaya tidak terjebak dengan gejala sosial itu,” katanya, semalam.

Beliau berkata demikian selepas Majlis Serah dan Terima Tugas Ketua Balai Polis Binjai antara Sarjan Mejar Mohamed Mohd Zain dan Sarjan Mejar Maimunah Abdullah.

Pelantikan Maimunah sebagai ketua balai itu turut mencatat sejarah sebagai wanita pertama mengetuai balai polis di Kelantan.

Zahruddin berkata, pihaknya sentiasa melakukan pemantauan dari semasa ke semasa, terutama kawasan yang menjadi tumpuan golongan ‘punk’ di daerah ini.

Justeru, beliau menasihatkan ibu bapa supaya mengawasi pergerakan anak masing-masing dan tidak mengambil sikap tidak apa bagi mengelak kejadian tidak diingini berlaku.

Menurutnya, kegiatan itu dibimbangi boleh menyebabkan mereka menjadi lebih teruk termasuk mengamalkan budaya songsang seperti Black Metal.

~ Kalau dahulu aku selalu menonton edisi siasat di NTV7 Wan Kamaruddin yang ketika itu mengendalikan rancangan tersebut selalu mengunakan perkataan “apa kejadah semua ini?” perkara sebegini pastinya berlaku di bandar-bandar besar seperti kuala lumpur dan sewaktu dengannya tetapi sekarang gejala ini tak kira walau di manapun. Anak sapalah gamaknya? Aku tak faham kenapa ini semua berlaku…apakah ianya pergaulan atau ianya satu keseronokan? memanglah buat benda tak baik tentulah seronok giler biarpun jiwa sebenarnya kosong, tiada iman dan tiada rasa malu dengan Allah s.w.t apa lagi dengan manusia, dengan mak ayah. Na’uzubillah minta di simpang jauhlah anak cucu cicitku. Apa yang berlaku membuatkan aku menjadi takut, bukan sahaja aku ada anak lelaki tetapi aku masih lagi mempunyai ramai anak-anak buah di kampungku.

Sekali sekala pulang ke kampung pastinya aku bertanya khabar anak-anak jiranku yang mana ketika aku masih di kampung akulah yang mengajar mereka mengaji Al-Quran. Ada berita gembira dan ada juga berita yang tidak seronok di dengar tentang perkembangan mereka ini. Yang menyedihkan ada anak buahku sendiri yang pulang dari Kuala Lumpur untuk berhari raya sudah jauh berubah( alhamdulilah sekarang dah kawin dah ada anak dah) rambutnya di cat merah menyala,( agak-agaknya cap nipponlah kot) tak pernah berlaku dalam keluarga kami, dia ini berani berkelakuan begini, memang mengejutkan padahal sebelum dia berhijrah ke bandar tidak pernah dia berkelakuan begini, biasalah anak kampung(segelintirnya sahaja) bila jauh dengan ibu bapa, apa lagi sudah terkena kejutan budaya dan tidak pandai memilih kawan pasti berlaku benda-benda begini, bukannya dia seorang tetapi masih ramai lagi anak-anak kampung keluar bandar terkena kejutan budaya. Selalunya budak remaja ini dia tak berapa suka di tegur dengan perkataan yang menguriskan hati mereka, apa lagi bila ibu bapa yang menegur mereka dengan secara kasar, aku mengambil pendekatan bersembang sebagai seorang rakan dari hati ke hati. Bukan untuk mengejinya, alhamdulillah dia kini sudah berubah dari berselendang ke bertudung litup, dari berbaju ketat ke baju yang agak sopan, (dalam setandang pisang tak semuanya elok, inilah ujian buat ibu bapa, bukan salah ibu mengandung). Dah beranak pinak tak kan lah masih nak buat perangai seperti remaja lagi, tetapi masih ada segelintir manusia yang tidak sedar yang umurnya dah lanjut, perangainya masih seperti orang muda. Itulah dalam kita duk sibuk bercerita kain orang itu koyak dan kain orang ini koyak rupanya kain kita sendiripun terkoyak kita tak sedar. Bukan senang untuk menghadapi insan-insan sebegini perlu banyak kesabarannya dan doa dari ibu bapa itu yang penting, di samping memberi kauseling supaya mereka-mereka yang tersesat jauh ini kembali kepangkal jalan. Kalian pernah baca tak kisah seorang pembunuh yang membunuh hingga 99 orang? akhirnya dia bertemu dengan orang yang menunjukkan dia ke arah jalan kebaikan, akhirnya dia mati dalam keadaan Allah redha……

Begitulah juga dengan budak-budak ini kalau dia ingin menjadi seorang insan dia perlu bermuhasabah dirinya kembali kepangkal jalan, pergi belajar ilmu agama, dia memerlukan pembimbing yang membimbing dia kearah jalan kebaikan. Banyak pondok-pondok di Kelantan, pergilah belajar…antara mahu dengan tidak saja… dalam soal ini ibu bapalah memainkan peranan , jangan di biarkan mereka terus hanyut di buai keseronokan dunia yang sementara sebelum nafas terhenti…………..

“Kalau kita jauh dengan Allah, Allah akan uji ibu bapa melalui anaknya yang bermasalah. Sebagai ibu bapa sentiasa berdoa dan perbanyakkan membaca al Quran” itulah pesanan dari seorang doktor yang selalu keluar dalam program hidayah di tv3, (nama apa dah lupa dah), selalu berfikir positif semoga anak-anak yang bermasalah akan berubah jua satu masa nanti kerana doa itu adalah senjata bagi orang-orang mukmin. “Sebagai hamba-NYa kita di uji, cuma ujian itu berbeza-beza, Allah menguji hamba-NYa kerana Allah sayangkan hamba-NYA” itu pula dari Ustazah Fatma Az Zahra dalam usrah di tv9……..

Ya Allah moga-moga di campakkan iman dalam hati-hati kami…andai kami di takdirkan bertemu denganMU dalam keadaan kami bersedia ya Allah. Sesungguhnya biarpun kami ni tidak layak untuk syurga-MU tetapi kami takut menghadapi api neraka-Mu Ya Allah. Jadilah kami ini orang-orang yang bertaubat di atas segala dosa-dosa yang telah kami lakukan. Ampunkanlah dosa-dosa kami yang kecil dan yang besar, baik di sengajakan atau tidak di sengajakan yang telah lalu dan di masa akan datang sedari kami akhil baligh hingga ke masa kini. Tuntunlah kami ke jalan yang Engkau redhai ya Rabbi, ampunkan segala kekhilafan kami ya Allah.

Raihan

Iman Mutiara

Iman adalah mutiara
Di dalam hari manusia
Yang menyakini Allah
Maha Esa Maha Kuasa

Tanpamu iman bagaimanalah
Merasa diri hamba padaNya
Tanpamu iman bagimanalah
Menjadi hamba Allah yang bertaqwa

Iman tak dapat diwarisi
Dari seorang ayah yang bertaqwa
Ia tak dapat dijual beli
Ia tiada di tepian pantai

Walau apapun caranya jua
Engkau mendaki gunung yang tinggi
Engkau merentas lautan api
Namun tak dapat jua dimiliki
Jika tidak kembali pada Allah

IDERIS Mohamad menunjukkan minyak masak kitar semula yang sudah bertukar menjadi hitam tetapi masih digunakan di kilang membuat bebola ikan di Kepala Batas, Pulau Pinang semalam.


KEPALA BATAS – Jika anda penggemar makanan berasaskan bebola ikan, wajar siasat semula kaedah pengeluarannya untuk mengelak termakan benda haram.Ini kerana sebuah kilang di sini yang mengeluarkan makanan tersebut sejak lima tahun lalu, dikesan mencampurkan daging dan perut babi bersama isi ikan dan tepung untuk membuat bebola ikan.Malah, kumpulan wartawan yang menyertai serbuan ke kilang itu bersama 20 pegawai penguat kuasa Jabatan Kesihatan Negeri Pulau Pinang (JKSPP) turut terkejut apabila melihat sebuah periuk besar berisi minyak masak yang dipercayai digunakan berulang kali untuk menghasilkan produk makanan di situ.


IDERIS Mohamad menunjukkan daging dan perut khinzir yang disimpan bersama bahan mentah lain termasuk ikan di sebuah kilang di Kepala Batas, Pulau Pinang semalam.


Lebih menjijikkan apabila minyak masak itu yang ditempatkan di dalam periuk di luar kilang, sudah bertukar rupa menjadi hitam serta likat seperti minyak pelincir kenderaan.

Ternyata serbuan yang diketuai Ketua Unit Inspektorat dan Perundangan JKNPP, Ideris Mohamad bakal membuka mata ramai pihak terutama penggemar makanan berasaskan bebola ikan dan golongan peniaga mengenai status kebersihannya.

“Tindakan pengusaha kilang ini dengan menyimpan perut dan daging babi bersama bahan mentah lain termasuk ikan di dalam satu peti penyejuk memang nyata salah.

“Alasan mereka daging berkenaan adalah untuk kegunaan para pekerja juga tidak masuk akal kerana kuantiti bahan yang disimpan itu terlalu banyak dan hasil siasatan mendapati memang mereka mencampurkan daging babi itu untuk membuat bebola ikan,” jelas Ideris.

Produk dari kilang berkenaan dipercayai dipasarkan secara meluas khususnya di Seberang Perai hingga meliputi Kulim dan beberapa kawasan lain.

Menurut Ideris, kilang itu pernah diserbu setahun lalu dan diarah tutup selama dua minggu atas kesalahan terlalu kotor.

Namun, serbuan semalam membuktikan tidak banyak perubahan berlaku.

Justeru, pihaknya telah merampas semua bahan makanan di kilang itu yang dianggarkan bernilai lebih RM300,000 selain pengambilan sampel produk untuk ujian.

Jelas Ideris, jika disabit kesalahan, pengusaha kilang boleh didakwa di bawah Seksyen 13B

IDERIS berada di bahagian stor bahan mentah kilang dengan periuk merebus bebola ikan berada di bawah dalam serbuan di Kepala Batas semalam.


Akta Makanan 1983 kerana memproses makanan tidak mengikut spesifikasi dengan denda tidak melebihi RM50,000 atau penjara tidak lebih lapan tahun.Kilang itu juga diarah tutup selama 14 hari.~Lepas ni kepada pengemar bebola ikan  pakat-pakatlah buat sendiri, atau pergi cari kat pasaraya halal di Metarmof. Pernah jugak makan bebola ikan ni dulu-dulu, bila dah tengok semua ni rasa muallah pulak~ Sumber dari grup renungan dan ikhtibar.

Cantik daun pokok ni tersusun,tetapi aku tidak tahu apakah nama pokok ini. Pokok ni pun aku jumpa di belakang rumah nampak cantik tanam dalam pasu kecil ni. Bolehlah untuk di buat hiasan, kekadang pokok hutan ni lebih senang di jaga………

Kalau orang utara panggil pokok ni akaq som, masa kecik-kecik dulu suka sangat tanam dalam pasu. Kata mak mertuaku ubinya boleh di masak dengan sup. Tetapi aku tak pernah buatpun. Daunnya di celur ketika aku dalam pantang dulu makan dengan sambal serai campur lada hitam. Kata mak mertuaku boleh di jadikan ubat untuk apa entah……….

Ni bunga duri tujuh, daunnya di buat ulam untuk mencegah kanser.

Ni bunga kacang botol, inilah hasil tanaman aku yang tidak seberapa, inilah hobi aku di kala aku kesunyian melihat pepohon. Ermm kalau nak ikutkan jenuhlah nak tayang kat sini hihihi sebahagiaan sajalah…..

EKORAN pertikaian mengenai episod Gerak Khas di RTM2, dua minggu lalu yang dikatakan ada persamaan dengan kes mangsa pembunuhan ngeri, Nurin Jazlin Jazimin, 9, syarikat penerbitan drama bersiri kepolisan itu, Skop Productions Sdn Bhd (Skop) memohon maaf.

Penerbitnya, Datuk Yusof Haslam, berkata beliau mewakili dirinya, pengarah dan penulis skrip drama itu menyusun 10 jari memohon kemaafan kalau sekiranya ada pihak yang terasa selepas menonton siri itu.

Katanya, tiada sebarang niat untuk mempersenda mana-mana pihak dengan memaparkan kisah yang dikatakan ada persamaan dengan kes pembunuhan ngeri Nurin Jazlin yang mendapat perhatian seluruh rakyat Malaysia tidak lama dulu.

“Saya memang tiada niat perkecilkan mana-mana pihak. Ia cerita rekaan untuk memberi pengajaran pada masyarakat dalam menangani jenayah. Malah sebagai iktibar dan mendidik mereka untuk berhati-hati dengan keadaan sekeliling.

“Sekarang ini jenayah boleh berlaku di mana saja dan masyarakat perlu prihatin. Inilah mesej yang ingin disampaikan dalam Gerak Khas. Namun persamaan cerita kadang kala tidak dapat dielak.

“Justeru, atas insiden tidak disengajakan ini, saya memohon maaf jika ada yang tersinggung. Saya juga akan lebih peka dan berhati-hati pada masa akan datang,” k a t a nya ketika ditemui di pejabatnya di Setapak, semalam.

Yusof sudah menerbitkan drama kepolisan sejak 23 tahun lalu. Malah bagi siri Gerak Khas, lebih 400 episod dihasilkan dalam tempoh hampir sembilan tahun disiarkan di Radio Televisyen Malaysia (RTM).

“Memang tidak dinafikan ada antara isu diketengahkan isu baru.

Malah sebelum ini juga saya pernah memaparkan isu Black Metal dalam Gerak Khas.

“Apapun, saya tetap memohon maaf. Sebagai hamba Allah yang serba kurang dan tidak dapat lari daripada melakukan kesilapan, saya minta m a a f ,” t e ga s nya .

Sementara itu bapa Allahyarham Nurin Jazlin, Jazimin Abdul Jalil berkata, apa yang disiarkan dalam Gerak Khas itu mempunyai persamaan dengan kisah menimpa keluarganya.

“Ia memang cerita saya dan anak saya. Justeru, bagaimana pula boleh dikatakan cerita rekaan sedangkan ia kisah keluarga saya.

“Terus-terang, saya marah dan terkilan dengan penayangan drama itu.

Malah kebanyakan orang yang ditemui juga mengatakan ia cerita kami,” k a t a nya .

Jazimin berkata, perkara itu tidak sepatutnya berlaku kerana kes berkenaan belum selesai. Katanya, penjenayah terbabit pun masih bebas.

Harian Metro Khamis lalu melaporkan mengenai pertikaian terhadap drama Gerak Khas kerana menayangkan kisah Allahyarham Nurin Jazlin.

Lebih-lebih lagi apabila objek seperti timun, terung termasuk kes ceti haram (along) turut dipaparkan.

~Sayapun ada menonton…..memanglah ada persamaannya dengan kisah Allahyarham adik Nurin, cuma penjenayah itu dapat di tangkap sedangkan kes adik Nurin belum lagi selesai. Terfikir jugak aku mereka ini seolah-olah mengambil kesempatan di atas kesengsaraan orang lain tanpa memikirkan hati dan perasaan keluarga mangsa, biarpun mereka mengatakan persamaan itu tidak dapat dielakkan, atau secara kebetulan, tetapi itu sudah cukup untuk membuatkan hati keluarga mangsa terguris. Kepada keluarga mangsa bersabarlah juga tidak lupa kepada kelurga adik Sharlinie jauh di sudut hati ni merasa sedih bila mengenangkan di manalah adik Sharlinie kini berada. Di dalam al kuliyah tv3 baru-baru ini rasa sayu hati ini bila Ustaz Fauzi membacakan doa untuk keselamatan adik Sharlinie. Dalam doanya terselit doa Nabi Daud…supaya di lembutkan hati penculik Sharlinie( sebagaimana lembutnya besi Nabi Daud) untuk mengembalikan Sharlinie kepada keluarganya. Bayangkanlah kalau itu anak kita( na’uzubillah) anak buah kita dan mereka yang rapat dengan kita. Tak dapat nak bayangkan bagaimana perasaan ibu bapa mereka. Doaku semoga kedua ibu bapanya tabah..perbanyakkan berdoa kepada Allah s.w.t kerana Allah sahajalah yang Maha Mengetahui di mana adik Sharlinie berada ketika ini~

KUALA LUMPUR: Semakin ramai wanita Islam termasuk yang berpurdah menggunakan suntikan Botulinum Toxin Type A (BTA) termasuk Botox, walaupun Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan mengharamkannya kerana mengandungi bahan meragukan dan bersifat najis.

Seorang Pakar Kosmetik dan Estetik dari Ayu Jelita Aesthatic, Dr Izeta Ahmad, berkata golongan semuda 18 tahun mengambil suntikan itu sebagai rawatan kecantikan, manakala yang berusia 60-an menggunakannya bagi menghilangkan kedutan wajah atau antipenuaan.

Beliau berkata, penggunaan BTA pada mulanya menurun sedikit apabila Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan mengharamkannya pada 2006, tetapi meningkat semula hampir sekali ganda beberapa bulan selepas itu.
“Ramai juga lelaki yang mencubanya. Saya tidak mempunyai angka tepat mengenai jumlah pengguna Botox di klinik ini, tetapi ia meningkat 100 peratus,” katanya ketika ditemui Berita Minggu.

Dr Izeta berkata, beliau biasanya menerangkan pelanggannya termasuk mengenai keselamatan dan pengharaman penggunaan bahan berkenaan sebelum memberi suntikan itu.

“Keputusan terletak di tangan pengguna dan rata-rata menyatakan mereka mahu kelihatan cantik dan perbelanjaan bagi rawatan tidak menjadi masalah,” katanya.

Difahamkan, ada yang mengambil bahan itu sebagai terapi tekanan akibat menopaus, selain merawat kedutan muka kesan penyakit seperti migrain.

Selain Botox, ada beberapa jenama lain BTA yang memasuki pasaran negara ini, antaranya Dysport dari United Kingdom (UK) yang dikatakan banyak digunakan orang Islam kerana bahannya didakwa berasaskan tumbuhan.

Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan dalam muzakarah ke-74 pada 25 hingga 27 Julai 2006, memutuskan bahawa suntikan BTA termasuk Botox haram digunakan kerana ia mengandungi bahan meragukan dan bersifat najis serta mempunyai unsur pengubahan ciptaan Allah dan penipuan bagi tujuan menambah kecantikan.

Sementara itu, Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Dr Abdul Latif Ahmad, berkata BTA sebenarnya masih selamat digunakan jika dikendalikan pakar.

“Pengharamannya hanya membabitkan orang Islam, tetapi penggunaannya di negara ini tidak diharamkan terutama dalam kes perubatan. Namun, suntikan botox untuk kecantikan tidak dilakukan di hospital atau klinik kerajaan,” katanya.

Pengarah Perkhidmatan Farmasi Kementerian Kesihatan, Datuk Che Mohd Zin Che Awang pula berkata, penggunaan Botox dalam kosmetik hanya terhad untuk membetulkan otot di bahagian mata, bukan anggota lain.

Beliau berkata, dakwaan menyatakan BTA berasaskan tumbuhan juga tidak boleh diterima kerana kebiasaannya Botulinum Toxin adalah organisma berasaskan haiwan.

Che Mohd Zin juga mengakui banyak pusat rawatan kecantikan menyalahgunakan bahan itu untuk rawatan kosmetik.

“Botox boleh digunakan dan dikendalikan doktor saja kerana ia dimasukkan dalam kategori racun dan bahan kimia berjadual. Mereka yang bekerja di pusat rawatan kecantikan yang bukan pengamal perubatan atau doktor tidak boleh mengendalikannya,” katanya.

Aku kata~Teringat masa aku remaja dulu bila bersembang dengan emak/mek aku, aku selalu bercerita dengan mek orang itu cantik lah orang ini cantiklah. Mek aku jawab apa…alahhhh mek masa muda dulu cantik jugak…waktu muda mestilah cantik tak pakai apa-apapun, cuma pakai bedak sejuk aje. Memang bila aku tenung wajah mek aku dia memang tak pernah pakai night krim pelindung UV dan sewaktu dengannya, tetapi wajah mek tetap cantik tanpa noda-noda dan bintik hitam mahupun jeragat biarpun usianya kini menjangkau ke usia tujuh puluh tahun, jernihnya wajah mek. Berbeza dengan kakakku yang selalu bertemu dengan orang ramai, duduk dalam penghawa dingin pakai memacam kat muka tetapi kalau tersilap sikit ada tompokan jeragat di wajahnya. Masa tu keluh kesahlah dia nak cari produk itu dan ini, katanya biar murah tetapi berkualiti asalkan halal. Manakala aku pulak jenis yang tidak kisah, bagiku aku suka sesuatu yang natural. Kerana bagiku kita tak dapat nak cegah umur kita..kerana tua pasti akan datang dengan sendirinya.

Kalau nak buat macam mana sekalipun kalau ianya tetap akan datang juga biarpun tanpa di undang. Memanglah tak di nafikan cantik itu perlu tetapi kalau bersakit cucuk sana sini..hidung yang kemek nak jadi mancung tu dah lebihlah tu. Kedut-kedut di wajah itulah yang menandakan usia kita semakin lanjut, itu tandanya kita dah dekat dengan kematian. Ni umur dah empat puluh masih lagi nak masuk AF6 apa nih? Masih tak sedar-sedar diri lagi, sepatutnya masa nilah kita sibuk-sibuk memikirkan nak belajar mengaji ke,tajwid ke, nak memperbanyakkan amalan ke. Ni dah terlalu senja masih nak terkinja-kinja seperti orang muda. Eh..sudah-sudahlah wahai nenek( kalau dah bercucu nak masuk af lagi memang tak sedar diri dah tua lah tu). Dah lah orang muda sudah jauh hanyut ini di tambah pulak dengan orang tua yang tak sedar diri. Macam manalah orang muda nak jadikan orang tua idola kalau orang tua ( segelintir sahaja) sendiripun dah hanyut……

Teringat seorang kakak , dia ini merupakan teman lama kami ketika kami tinggal di utara, di takdirkan bertemu lagi di Rawang dan kalau ada kesempatan dia pasti datang menjenguk kami di sini. Dia ni tua dua tahun dari aku. Aku pandang wajahnya jernih tanpa bintik-bintik hitam tanpa kedutan di wajahnya. Bila mengenangkan diri ini rasanya seperti lebih berusia darinya. Dia kata tak pakai apa-apa, bangun pagi bila nak basuh muka berselawat dan sentiasa berzikir kepada Allah s.w.t dan banyak lagi amalan yang dia lakukan. Ya Allah dapatkan aku menjadi sepertinya? Setiap saat tidak pernah lekang dari berzikir dan berzikir, masa tidak terbuang sepertiku mengadap komputer, komputer terlalu ralit dan leka. Amalan wajid tu sudah semestinya buatlah tetapi amalan sunat kalau rajin buat kalau terasa malas tak buat. Susahnya hendak muhasabah diri ini…….

Dah jauh ni, bukan niatku sebenarnya tetapi terimalah hakikat tua pastikan menjelma jangan takut dengan tua, dan jangan takut dengan uban yang memutih. Nak cantik tak salah tetapi berpada-padalah wahai muslimin dan muslimah janganlah kita melawan fitrah yang Allah berikan.


Kalendar

Januari 2008
I S R K J S A
« Dis   Feb »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Blog Stats

  • 835,569 hits

Shoutbox

Top Clicks

  • Tiada