bila hatiku berbicara

Bahasaku tunggang langgang

Posted on: Januari 12, 2008

~Apakah perasaan anda bila ada orang mengkritik anda dengan mengatakan bahasa penulisan anda tunggang langgang? Hmm…bagiku andai aku mahu menulis aku mestilah rela di kritik demi untuk memperbaiki kelemahan ku. Biarpun berkali-kali aku katakan aku bukannya menulis tetapi aku cuma bercerita saja….tetapi ianya tetap menulis huhuhu kantoi sungguh aku punya idea untuk menyampaikan sesebuah penceritaan. Kekadang ayat-ayat yang sama dan bahasa yang sama berulang di setiap penceritaanku. Nak buat macam mana aku tidak pernah mengikuti bidang bahasa dari mana-mana. Komen dari seseorang

“Awak memang ada bakat menulis sebab awak tahu apa yang hendak ditulis, cuma gaya bahasa tunggang langgang, tapi tak apa sebab awak tidak mendalami bidang tatabahasa.( Alangkah budak universitipun ada juga yang menulis lebih teruk dari awak” bukan aku kata tapi penulis ini).

Hmm…. janganlah marah kalau ada komen-komen sebegitu kerana ianya untuk kebaikan kita juga. Contohnya macam aku kalau aku nak menulis aku tulis aje tak kira longhat negeri ke apa ke. Tetapi bila aku menulis dan di edit oleh seseorang inilah yang buat aku nak tergelakpun ada bila baca penulisan kita sendiri. Ketika aku mula-mula hendak menulis novel (yang tidak tahu bila akan siap di edit oleh seorang penulis) aku seperti tiada keyakinan diri yang aku boleh menyiapkan menu skrip. Dah selalu baca novel teringin pulak nak menulisnya, biarpun aku tahu entah kan jadi atau tidak . Biar apapun tak salah kalau kita di kritik kearah kebaikan……apa lagi dari sahabat sendiri itu menandakan yang dia ingin memperbetulkan kelemahan aku, terima kasih teman………….

7 Respons to "Bahasaku tunggang langgang"

Orang memang akan suka mengkritik.

Robert Kiyosaki (Rich Dad Poor Dad)
Anthony Robbins (Unlimited Power)
Dilbert Principle (Dilbert)

Mereka sume ni bukanlah penulis yang baik.
Tapi mereka adalah penyampai yang baik.

Buku yang menarik adalah disebabkan isinya. Bukan kulitnya yang mewarnai segenap isinya.

sebenarnya penulis iteww jelez tahap cipan kat ko.. ekeke

ini blog ko, ko leh tulis apa yg ko nk tulis.. siapalah me nk ‘judge’ samada tulisan ko tunggang langgang..

peace bro!

sori akak iteww.. me selalu konpius pasal nick ‘nuriman’, ingat ko lelaki sbb tuh sebut ‘bro’..

maafkan me..

faisalayob

Hmm..x apa yg mengkritik itu kawan kita sendiri..so dgn itu kita tahu yg kita sebenarnya kena memperbaiki dari kelemahan kita tu tak?

en_me@yginsaf

tukar nick ek…mmg ler semua or kata akak lelaki hihihi saja suka nama gitu..nick cahayanuriman tu pun pinjam nama org…tp yg nuriman tu pun kebetulan nama anak buah..cuma dia nurul iman..dah tersilap x apa laaa cuma nak tergelak gak bila akak di panggil bro…tp diam aje..hehehe………….

hehehheeh ada jugak blog reader saya tanya kenapa saya menggunkan bahasa rojak dan tidak bahasa melayu asli atau english pure dalam blog. saya jawab senang ajer. sudahlah di ofis saya kena berbahasa secara formal. takkan di dalam blog juga begitu. hehehheh berilah peluang untuk saya rileks seketika kan. hehhehee

hehehe Kihizam…kalau tulis blog sy rasa ISA(“ikut suka aku” hehehe pinjam perkataan ISA)tp kalu nak tulis novel ke apa ke kena tulis bahasa yg betul nahupun kena betul..tu kata kawan sy bukan saya…tp sy pun tulis bahasa lintang pukang…adehhh nak wat lagu mana…bukan tak membaca ttp entah ler……..agaknya dah terbiasa tulis gitu……..

Komen dari Lily Haslina……

Iman.. Kita ni tak le pandai mana bab bab nak bagi tips.. tapi yg pasti kena byk membaca, bacalah segala buku, newspaper tu kira wajib dan kalau menaip jgn lama sangat cuti… nanti susah nak dapatkan mood, nak dptkan skill semula

Tinggalkan Jawapan

Kalendar

Januari 2008
I S R K J S A
« Dis   Feb »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Blog Stats

  • 835,525 hits

Shoutbox

Top Clicks

  • Tiada
