bila hatiku berbicara

Sejuk mata memandang

Posted on: Januari 28, 2008

Cantik daun pokok ni tersusun,tetapi aku tidak tahu apakah nama pokok ini. Pokok ni pun aku jumpa di belakang rumah nampak cantik tanam dalam pasu kecil ni. Bolehlah untuk di buat hiasan, kekadang pokok hutan ni lebih senang di jaga………

Kalau orang utara panggil pokok ni akaq som, masa kecik-kecik dulu suka sangat tanam dalam pasu. Kata mak mertuaku ubinya boleh di masak dengan sup. Tetapi aku tak pernah buatpun. Daunnya di celur ketika aku dalam pantang dulu makan dengan sambal serai campur lada hitam. Kata mak mertuaku boleh di jadikan ubat untuk apa entah……….

Ni bunga duri tujuh, daunnya di buat ulam untuk mencegah kanser.

Ni bunga kacang botol, inilah hasil tanaman aku yang tidak seberapa, inilah hobi aku di kala aku kesunyian melihat pepohon. Ermm kalau nak ikutkan jenuhlah nak tayang kat sini hihihi sebahagiaan sajalah…..

4 Respons to "Sejuk mata memandang"

salam,
atiesya…awak tanam pokok??rajinnyer awak…saya dari dulu kalau tanam pokok tak pernah hidup…kat sini(UK) pun kononnyer nak tanam la serai, daun kesom, daun pandan, lengkuas dan bende2 yg x der kat Malaysia…tp…abis semuanyer layu dan mati menyembah bumi…ader org cakap kalau nak tanam pokok ni kene tangan ‘sejuk’ betul ker??tangan saya ni ‘panas’ kut….hi…hi…seronoknyer awak ada mini kebun…ok salam…semoga dpt mengisi masa emasmu dengan bercucuk tanam…rezeki banyak tau dari hasil tanaman ni….wallahua’lam

salam zahrah…

inilah hobi di kala saya tak sihat di kala nafas saya terasa sesak…inilah terapi buat saya sebenarnya. Adalah sikit2 tanam pokok selebihnya banyak pokok2 liar dan lalang yg tumbuh subur. Tak tahulah saya tanam pokok di takdirkan dia hidup..tak tahulah tangan sejuk ke panas…mungkin secara kebetulan pokok yg Zahrah tanam dah sampai ajalnya. Pokk daun kesum, pokok pandan, serai semuanya tanaman yg senang hidup kalau kat mesia ni..agaknya pokok2 tu tak suka duduk sana kot hehehe….tp kat sana roses banyak hidup suburkan? saya mmg suka roses…kat rumahpun ada yg hidup jadi pokok liar kekadang bunganya banyak bangat..sejuk mata memandangnya………

salam kak,
alhamdulillah, kami sekeluarga sihat …
Alya Insyirah apatah lagi…
lama juga saya tak kemas kini blog…
tak ada idea…hehehehe

salam ridwanto..

alhamdulillah..samalah dengan akak kalu takde idea cari apa aje artikel utk di up datekan di sini….rupanya nak menulis ni susah ya kalau xde idea mmg merapu merabanlah akak di sini hihihih…

Tinggalkan Jawapan

Kalendar

Januari 2008
I S R K J S A
« Dis   Feb »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Blog Stats

  • 851,419 hits

Shoutbox

