bila hatiku berbicara

Cerita tentang semua

Posted on: Februari 20, 2008

” Ika apa khabar tok ayah, tok mek dan keluarga sihatke”? itulah sms yang aku hantar kepada anak buahku Zulaikha. Aku menanti balasan smsnya tak juga tiba, lalu sms aku hantar sekali lagi “kalau ada kredit tu balaslah bukannya nak mahalpun, susah sangat ke nak balas sms?bukannya callpun” wah tahap kegeraman akupun tak boleh di tahan lagi, bukannya apa bebudak remaja ni kalau dengan kawan-kawan dia kemain lagi berbalas-balas smsnya, tetapi kalau kita tanya yang penting buat tak tahu saja, tidak mahu di balasnya sms kita.

“Maaflah mak sue Ika baru aje on hp nie, tok ayah n tok mek sihat belaka”. Lega hatiku bila mendengar emak dan ayah aku sihat, bukannya apa sejak dua menjak ni talian telefon di rumah emak aku buat hal, beberapa kali aku suruh kakak ipar aku potong aje talian telefon guna ajelah hp tak mau bukannya mahaipun hp la ni, keter honda Accord(seconhand jadilah) boleh pulak beli nak beli hp kat dia pun tak mahu, tetapi kat anak-anak tahu pulak di beli yang canggih….sayang katanya nak potong talian telefon di rumah. Itulah pengorbanan ibu tidak pernah di dahului untuk dirinya sendiri selain dari melihat anak gembira dan bahagia. Nak harap kan aku nak call hp abang aku tu jangan haraplah kalau kita call dia memang tak lekat di rumah, banyak sangat halnya apa lagi sekarang ni duk sibuk berkempen ni. Anak-anak buah pulak tinggal di asrama, hari minggu baru pulang, hari itulah baru aku dapat bercakap dengan ayah dan emak aku tercinta.

“Camne kat kg kita dah banyak ke orang pasang bendera or tmpal poster? tanyaku kepada anak buahku tu, balasan di terima, “Erm..setakat yang Ika nampak cuma bendera Pas aje banyak sangat menghijau penuh dah”. Itulah ringkasannya aku berbalas sms dengan Zulaikha.

akupun balas, “oh ya ke”? tentu comel kg kita nampak hijau smuanya sjuk mata memandang hihihi”.

Erm…tiada balasan biasalah budak-budak nie dia tidak berapa suka nak layan mak sedara dia ni..kalau dengan kekawan dia kul dua belas malampun boleh berbalas sms lagi………..

Maaflah teman-teman blog ini bukannya blog politik(siapalah aku ini untuk membicarakan itu semua) tetapi oleh kerana tajuknya BILA HATIKU BERBICARA makanya aku akan bicarakan tentang semua………..

Selalunya kalau dekat-dekat nak pilihanraya aku jarang menonton buletin TV3, RTM jauh sama sekali, kalau aku on tvpun aku tengok sinetron dari Indonesia. Rancangan yang aku paling suka ialah mari bertarannum di TV9 bersama Ustaz Nik Azizan tak pernah aku ketinggalan. Sebenarnya aku jarang on tv melainkan kalau ada yang aku nak tengok aje. Kalau nak tahu apa-apa perkembangan baca online ajelah. Tapi aku suka iklan Danny dan Pok Leh di Tv9. Islam hadhari dia sebut hadhori….yalah lidah oghe Klate faham ajelah…tapi aku suka tengok iklan tu. Wah kemain duk iklan islam hadori sekarang ni…korang tengok tak iklan orang India di kedai makan? bila dia bayar bakinya terlebih pulak..dia pun bagilah balik kat tuan empunya kedai tu. Tuan empunya kedai tu pun macam kagum ler ngan mamat ni..hadhori jujur???apakah sebelum adanya islam hadhori tak jujur? singit boley lah……tentu korang tengok iklan tu kan?

Malam tadi aku menonton Sinderela, di bawah skrin tu tertulis, ini aksi anak-anak remaja zaman sekarang tetapi di larang menirunya, begitulah lebih kurangnya lupalah pulak, kalau salah tolong betulkan. Terpk-pk pulak aku kalau dah tak mahu anak-anak kita jadi rosak bimbang takut-takut terikut dengan watak-watak dalam siri tu kenapa di tayang jugak? watak Sharifah Amani tak ubah seperti tomboy di panggilnya penkid. Satu babak tu dia di terima kerja sebagai pencuci di kedai dobi, datanglah si mamat yang hidung tinggi tu( nama apa lupalah). Si Amani yang pegang watak Zoela kelam kabut kerana bimbang kalau-kalau si mamat tu perasan dia kerja di kedai dobi, lantas mengambil kain tuala menutup mukanya, bila si lelaki lembut(penjaga kedai atau tuan punya kedai entah ler) tu tanya kenapa tutup muka, dia kata emak saya kata tak boleh nampak aurat perempuan berdosa( gitulah lebih kurangnya). Sedangkan dia memakai seluar dan baju yang menampakkan auratnya ttp pandai pulak bercakap tentang aurat( yalah biarpun mereka artis tidak semuanya tak tahu apa-apa). Ada tak yang menontonnya malam tadi?

Hari ahad lepas aku menonton rancangan nona, pengacaranya Fiza kalau tak silap…masa mula-mula on tv tu aku nampak dia pakai baju hijau seperti berkembang gitu….tak ubah seperti pompuan nak pergi mandi lah pulak…tetapi aku lupa itulah trend baju zaman sekarang ni ala berkembang. Eh dua kali pandang dah di tutup bahagiaan dadanya agak samar-samarlah pulak……ttp masih nampak lagilah biarpun tak jelas. Tu lah nak pakai seksi sangat, korang tengok tak? Eh aku nak citerpun bukannya reti sangat sori lah korang. Erm, terpk-pk jugak kenapa lah kaum sejenisku(bukan semua) suka menayangkan auratnya kepada umum… tak rasa malu ke? Agaknya bila sudah biasa tiada rasa malulah pulak. Nak kata tak tahu halal harampun mustahil. Satu lagi trend sekarang ni bila akad nikah bertudung litup lepas tu dedah aurat pulak untuk di tayang. Eh lupa akad nikah di masjid mestilah menutup aurat biarpun pakai tudung nampak jambul sekalipun. Jangan di buat main-main dengan hukum hakam yang telah di tetapkan Allah, aurat tetap aurat……..apa kata kalian?

Bersambung lagi bila idea sudah datang…………………

4 Respons to "Cerita tentang semua"

er, mereka sudah biasa dedah2 kot, sbb itu tidak terasa malunyer…

kat TV kita mcm-mcm kan…kalau di jepun, majalan ala Manga tu lagi hebat dedahnya…bebudak pun boleh baca free…lagi mengong…kat dalam keretapi pun…terpampang mcm tu je…

erm nak wat lagu mana He diorang ni suka benar benda2 cam gitu….He berapa tahun dah kat jepun?

Tinggalkan Jawapan

Kalendar

Februari 2008
I S R K J S A
« Jan   Mac »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829  

Blog Stats

  • 840,937 hits

Shoutbox

Top Clicks

  • Tiada
