bila hatiku berbicara

Ikut teman siber

Posted on: Februari 29, 2008

Oleh Wan Noriza Meor Idris
wannoriza@nstp.com.my


KUALA LUMPUR: Akibat terpedaya dengan helah rakan sembang di Internet, seorang gadis berusia 15 tahun dipercayai mengikut seorang lelaki sebelum menjauhi keluarganya di Bandar Putra Permai, Seri Kembangan dekat sini.

Marziah Mohamed Mukhter (gambar) yang tidak bersekolah tidak pulang ke rumah selepas keluar tanpa disedari keluarganya, Ahad lalu.

Kakak tirinya, Noorhizaidayu Mohd Noor, 24, berkata dia menyedari adiknya tiada di rumah kira-kira jam 9 malam dan sehingga kini masih belum pulang.

“Saya terkejut melihat dia tiada di bilik sedangkan sebelum itu, dia langsung tidak menunjukkan tingkah laku seperti hendak lari dari rumah. Kami tidak mempunyai sebarang masalah dengannya manakala bajunya tidak dibawa bersama.
“Marziah juga tidak mempunyai rakan lain berikutan dia baru sebulan tinggal bersama saya di sini. Sebelum ini, dia tinggal bersama mak di Kuantan,” katanya, semalam.

 

Ayu berkata, adiknya tidak mempunyai rakan di ibu kota, sebaliknya hanya meluangkan masa mengenali rakan baru di dunia siber menerusi komputer di rumah.

Marziah tidak mahu bersekolah menyebabkan Ayu membawanya tinggal bersamanya di Kuala Lumpur, namun tidak sampai sebulan dia hilang.

“Saya cuba menghubungi telefon bimbitnya, tetapi gagal sebelum ke syarikat telekomunikasi untuk menjejaki semua perhubungannya menerusi telefon,” katanya.

Menerusi kad modul pengenalan pengguna (SIM) yang diberi syarikat telekomunikasi berkenaan, dia dapat membaca semula SMS terakhir yang diterima adiknya sebelum hilang.

“SMS itu agak menakutkan dikirim daripada nombor (pengirim) yang tidak dikenali. Adik saya tidak menyimpan nombor itu dalam telefon bimbitnya.

“SMS itu berbunyi ‘boleh tak aku menggatal dengan kau, kalau tak boleh, aku nak keluar’ dan itu adalah SMS terakhir diterimanya sebelum hilang,” kata Ayu yang risaukan keadaan Marziah yang belum lagi mengenali selok-belok ibu kota.

Sebelum kejadian, Marziah dikatakan pernah keluar rumah dipercayai untuk berjumpa rakan sibernya, namun pulang semula sehari kemudian.

Bagaimanapun, Ayu berkata, kini sudah hampir seminggu adiknya tidak pulang.

Ayu yang sudah membuat laporan polis berharap orang ramai yang terserempak dengan Marziah hubungi segera talian 013-2605244.

“Dia terlalu lurus. Segeralah pulang e pangkuan kami sekeluarga,” katanya.

~Semuanya terletak kepada keikhlasan hati seseorang biarpun di alam maya, kalau dah rasa niat tu tak baik, pandai memujuk rayu benda-benda macam ni pasti akan berlaku. Kalau kita benar-benar ikhlas nak berkawan tetapi di salah ertikan pulak itu yang payah tu, so kalau macam tu lebih baik henti sahajalah, tak payah berchatting-chattinglah, apa lagi yang sudah berumah tangga. Biarpun di alam maya tetapi yang berchatting dengan kita itu tetap manusia bukannya hantu. Kalau bertemu dengan orang yang berniat baik seribu kali baik…tetapi kalau bertemu dengan yang menulispun agak gelenyar tu rasanya selamat tinggal sajalah. Apa lagi remaja yang masih muda, mudah terpedaya dengan pujuk rayu….cair dengan ayat-ayat cinta lah kot. Sekali teman berchatting tulis yang bukan-bukan kat kita lebih baik ucapkan selamat tinggal sahaja kepadanya sebelum dia melalut lebih jauh lagi…………..

Advertisements

4 Respons to "Ikut teman siber"

Perrghh, kak…Takutnya saya baca ni….

Nasib baik saya dah besar, pastu kawan-kawan saya baik-baik mcm encik me tu 😀

Mr Ah Fa ….insyaallah moga2 di beri kawan2 yg baik……..tp rasa akak yg duk tinggal komen kat sini semuanya baik2 belaka hihihih…

sungguh tragis…tapi apa juga keadaannya, usah percaya dengan begitu cepat kepada sesiapa pun..biar masa menentukan siapa mereka…

yer betui2 kekadang diorang nih memang pandai memujuk..apa lagi kepada budak2 remaja………

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kalendar

Februari 2008
I S R K J S A
« Jan   Mac »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829  

Blog Stats

  • 835,525 hits

Shoutbox

Top Clicks

  • Tiada
%d bloggers like this: