bila hatiku berbicara

dah lama menyepi nak berceritalah pulak

Posted on: April 15, 2008

Kalau nak dikutkan rasa dah tak mau dah tulis hal-hal personal kat blog ni sebabnya blogspot ada blogmywaypun ada…tu lah nak buat blog kemainlah banyaknya pastu tak tau nak tulis yang mana satu. Syukurlah kepada Allah s.w.t kerana saya(aik kat sini kena bersaya-sayalah pulak lagak sopan gitu) di beri kesempatan untuk saya menghentakkan jejari saya ni keyboard yang semakin usang ini….tu pun di kira syukur banyak-banyak kerana cuma inilah satu-satunya komputer di rumah saya yang masih bernafas setelah dua lagi di baham virus dan di godek anak saya hingga ke titik noktah yang terakhir. Kekadang saya kagum dengan anak saya, biarpun umurnya baru tiga belas tahun tetapi dia memang berminat bab-bab komputer ni….dari window xp di tukar ke window vista dan macam-macam lagi yang buat. Malah dia suka membaca majalah Pc tak kira berbahasa melayu dan berbahasa english, kalau tidak faham dia akan bertanya ayahnya, minat ayahnya kepada komputer menurun kepadanya kerana dia akan memerhati apa yang ayahnya buat. Komputer tu dah di makan usia kalau dah sampai ajal tu memang lumrahlah, dah nama lagi barang lama…..kalau nak dikutkan kalau manusiapun bila sudah berusia bakal pergi juga, tetapi jangan lupa yang mudapun tetap akan pergi juga oiii bukannya yang tua sahaja.

Dua hari lepas uncle Cina( kawasan saya duk ni tempat DAP) ramai sangat Cina, India dan Singh kat sini, orang melayu kat Section 11 tempat saya tinggal ni boleh di bilang dengan jari aje sikitnya, sebab tulah masjid bulan di Section 14 ada jugak masjid universiti. Hampir tiga tahun saya tinggal di sini, inilah pertama kali uncle ni datang ke rumah saya…banyak sebabnya malas nak bercerita, maklumlah kan saya tinggal di rumah kompeni apa-apa kerosakan atau apa saja berkenaan dengan rumah ini bagitahu sajalah mereka yang berkenaan supaya di ambik tindakan. Kalau nak dikutkan rumah ini di zaman British dulu dah berusia lima puluh tahun lebih dah. Rumah banglo lama di atas bukit selalunya dalam cerita-cerita ianya amat menyeramkan di tambah lagi dengan rimbunan pokok-pokok yang rendang di belakang rumah…kata kawan suami saya yang kebetulan singgah pada suatu malam tu ..rumah ini agak suram…tetapi saya tinggal tak ada apa-apapun yang membuatkan saya takut biarpun saya pernah tinggal berseorangan tatkala suami pergi kursus beberapa hari.

Petang semalam beberapa orang datang untuk chek kerosakan di luar dan di dalam rumah. Dari cakap-cakap diorang rumah ini akan di ganti dengan perlatan baru, tingkap baru, jubin dan sebagainya lagi serba-serbinya baru. Terpk-pk jugak saya ketika zaman saya masuk ke rumah ini tiga tahun lepas kenapa tidak di bedah siasat( huhuhu macam Bn nak plak nak bedah siasat) mana yang rosak dan sebagainya. Jawapan yang saya terima dari suami…dulu depa takda duit untuk repair rumah ni tetapi sekarang ni depa dah dapat banyak peruntukan dari kerajaan sebabnya kenapa?????? nak tahu kerana BN kalah teruk depa nak ambik hati kakitangan kerajaan lebih kurang gitulah kot( itu bukannya kata saya tetapi kata salah seorang pegawai perumahan ni) depa nak repair semua rumah kompeni kat PJ ni seelok yang mungkin. Alahai bukan rezeki saya…kalau tidak bolehlah saya tinggal di rumah yang baru di baik pulih…bila tiba masanya saya terpaksa mencari rumah lain untuk berpindah kerana rumah ini bakal di baik pulih macam mana kami nak tinggal kalau depa nak repair rumah ini. Bukannya senang untuk berpindah randah. Nasiblah saya ni bukannya jenis membeli barangan rumah kalau tidak jenuh jugaklah. Biarpun bukan dalam jangka waktu yang terdekat ni tetapi kami haruslah mengemas segala buku-buku supaya bila tiba masanya segalanya menjadi mudah. Pindah lagi nampaknya kami. Dari utara ke Kelantan, lepas tu ke utara lagi tak sampai beberapa bulan di urata ke Kuala Lumpur dan Selangor lepas ni ke kuburlah pulak gamaknya. Hafizpun sedar-sedar besar dah jadi remaja dah…….

insyaallah bila ada idea sambung lagi……..

nak sambung lagi sementara ada idea ni….oleh kerana saya tinggal di rumah kompeni insyaallah tidak akan menjadi masalah untuk mencari rumah kerana pihak mereka akan uruskan segalanya dari sewa lori dan rumah kompeni jugak. Hampir tiga tahun tinggal di sini rasa sayang jugak bila melihat pokok-pokok bunga rmawar saya hidup subur di atas tanah( kalau tanam kat pasu tak mahu subur). Pagi-pagi saya akan memetik beberapa kuntum mawar yang masih segar untuk di letakkan di dalam gelas yang berisi air. Saya berkira-kira kalau saya nak pindah saya akan ambik jugak pokok ini walau dengan apa cara sekalipun( saya memang hobi menanam pokok bunga, di mana saya berada pasti saya akan menanamnya) alangkah baiknya kalau saya sudah mampu memiliki rumah sendiri tidak bersusah payah berpindah…tetapi tuhan masih belum mengizinkan lagi. Ini kerana saya berkira-kira kalau di panjangkan umur saya ingin membina rumah di kampung. Sudah cukup letih saya tinggal di sini, ingin pulang ke kampung pula yang bebas dari segala pencemaran dan sebagainya insyaallah……….

2 Respons to "dah lama menyepi nak berceritalah pulak"

ooo..pindah rumah ke….
saya pun akan berpindah juga….

insyaallah nak pindah sekarang ni pun duk kemas buku …adatlah duk umah org sampai masanya ktia kena pergi jugak..di mana di pijak semuanya bumi Allah…….

Tinggalkan Jawapan

Kalendar

April 2008
I S R K J S A
« Mac   Mei »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Blog Stats

  • 840,719 hits

Shoutbox

Top Clicks

  • Tiada
