bila hatiku berbicara

Jangan makan limau madu Thai

Posted on: Mac 19, 2009


Limau madu yang didakwa mengandungi racun serangga Ethion berlebihan yang boleh membawa maut kepada si pemakannya.


NARATHIWAT (Selatan Thailand) – Pengguna di Malaysia dinasihatkan tidak membeli buah limau madu dari negara ini kerana ia dikesan mengandungi racun serangga Ethion yang berlebihan dan boleh mengancam kesihatan sehingga membawa maut.

Ketua Penolong Pengarah (Kesihatan Antarabangsa), Pejabat Kesihatan Pintu Masuk Rantau Panjang, Dr. Mahyin Abd. Hakim berkata, racun serangga tersebut dipercayai digunakan tanpa kawalan oleh petani di negara ini bagi mengelakkan buah limau madu itu rosak akibat serangan serangga.

Menurutnya, keadaan tersebut menyebabkan racun serangga itu meresap ke dalam buah limau madu itu sebelum dipetik dan dipasarkan.

“Buah limau madu dari negara ini mula dikesan mengandungi racun serangga Ethion pada tahun lalu hasil kajian yang dilakukan ke atas sebahagian buah tersebut yang dieksport ke Malaysia,” katanya.

Advertisements

8 Respons to "Jangan makan limau madu Thai"

bahya tu… kena bagi tau en.me ni hehe dalam blog dia pun cerita limau

mati la… dah banyak aku makan..
huhuh

aih….dah banyak limau madu ni aku makan,nak g spital sat

buah limau ni manis..bila dah tahu ada racun jadi takut nak makan.

Salam zino,kak maz,wanda,duwenk saya pencihta hijau..saya nampak gambar buah limau tu cantik..tu sy up date kat blog…sypun dah banyak mana makan buah limau ni..

ahaha, abang zino tewww.. me citer limau bali one uoolsss.. kehh

dah lama en me tak datang umah kita ek..pakabar?

Erm patut r sedap…he3..sama2 la kita beri peringatan sesama kita…selalunya yg sedap tu la punca penyakit..he3.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kalendar

Mac 2009
I S R K J S A
« Feb   Apr »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Blog Stats

  • 843,261 hits

Shoutbox

%d bloggers like this: