bila hatiku berbicara

Serunding babi pakai logo halal

Posted on: April 18, 2009


SERUNDING Sapi Gurih cap Kepala Sapi buatan Indonesia ini antara produk yang disahkan mengandungi daging babi.


JAKARTA – Berikutan penemuan lima jenama ‘abon’ (serunding) dan daging dendeng siap makan yang dibuat daripada daging babi di pasaran, seperti yang disahkan oleh pihak berkuasa Indonesia, pelancong Malaysia terutama yang beragama Islam perlu lebih berhati-hati.

Badan Pengawas Obat dan Makanan (BPOM) Indonesia yang melakukan ujian DNA ke atas 35 jenama serunding dan daging panggang yang dijual di pasaran di Jakarta, Jambi, Bogor, Semarang, Surabaya dan Bandung, mengesahkan kandungan daging babi dalam lima jenama.

“Sebenarnya tekstur serat babi lebih tidak kelihatan kerana banyak mengandungi lemak. Oleh itu, kita menguji di makmal dengan menggunakan alat bernama the real-time PCR (polymerase chain reaction),” kata Ketua BPOM, Husniah Rubiana Thamrin, seperti dipetik akhbar tempatan, Republika, semalam.

Jenama-jenama itu ialah:

Dendeng/abon sapi (lembu) gurih cap Kepala Sapi 250 gram.

Abon/dendeng sapi cap Limas 100 gram (keluaran sebuah syarikat fiktif/palsu)

Abon/dendeng sapi asli cap A.C.C.

Dendeng sapi istimewa merek Beef Jerky Lezaaat (keluaran MDC Food Surabaya)

Dendeng sapi Istimewa No 1 cap 999 (keluaran S Hendropurnomo Malang).

Husniah berkata, satu daripada jenama itu didapati menggunakan tanda ‘halal’ yang kononnya dikeluarkan Majlis Ulama Indonesia (MUI) manakala pengeluar lain pula menggunakan nama syarikat milik orang lain, menggunakan alamat tidak benar atau tidak tercatat pengeluarnya.

MUI dan Jabatan Kesihatan yang melakukan pemeriksaan mendapati para pengeluar itu pada mulanya mengakui menggunakan daging lembu tetapi setelah diuji didapati positif daripada babi.

Tidak dapat dipastikan sama ada produk itu telah dieksport ke Malaysia secara besar-besaran tetapi di kalangan pelancong Malaysia, serunding dan daging salai tempatan memang digemari untuk dibawa pulang sebagai buah tangan. – Bernama

~Kepada kawan-kawan yang ingin melancong ke Indonesia tu berhati-hatilah.Bukan saja daging khinzir, tikus sawahpun menjadi hidangan istimewa mengantikan ayam kerana di sana ayam mahal. Kalau sayalah tengok gambar kepala sapipun saya tak beli dah~

Advertisements

14 Respons to "Serunding babi pakai logo halal"

ATTENTION!!! ! SENARAI NON-HALAL FOODS..TLG FWD LAJU2 TO OUR MUSLIM FRENS ..!!!!~

NO 12 tu baca bebetul…wallahuaa lam.

BABI SUDAH JELAS HARAMNYA PERHATIAN KEPADA SEMUA UMAT ISLAM RISALAH INI DIEDARKAN OLEH DR. RASHEED MOS,UNIVERSITI MALAYA KL, PERSATUAN PENGGUNA MALAYSIA , MAJLIS AGAMA ISLAM MALAYSIA & JABATAN KASTAM MALAYSIA. KAJIAN TELAH DIBUAT OLEH MAHASISWA UTM, UUM, USM, UM, UKM, & CAP.

SENARAI BARANG YANG MENGANDUNGI LEMAK BABI
> 1. Minyak Masak LAM SOON ( Cap Helang & Buruh )
> 2. Ubat Pearl Cream Arche ( Thailand )
> 3. Ajinomoto ( Thailand )
> 4. Ais Krim Harga RM1.00 ke atas
> 5. Semua tauhu buatan Orang Cina
> 6. Sabun LUX & Lotion Badan Buatan Malaysia , USA , & Thailand
> 7. Sabun FAB berbuku
> 8. Lobak Jeruk
> 9. Mee & Kueteow basah ( buatan Cina)
> 10. Krim Muka Hazeline Snow

SENARAI BARANG YG MENGANDUNGI ( KULIT BABI, URI & BINATANG YANG TIDAK HALAL)
> 1. Semua Jenis Serbuk Mee Segera Terutama Maggi
> 2. Pucuk , Kulit Popia, Fish Cake & Bebola Ikan buatan Orang Cina
> 3.. Daging Burger Import
> 4.. Sardin, Kari Ayam dlm tin & Yong Taufu buatan Orang Cina
> 5. Kasut Bola Jenis ‘ Gold Cup ‘
> 6. Berus Gigi Jenis ‘ Reach ‘
> 7. Mee Kering ( sanggol ) 15.Mee Rebus Tulang&Kiub Perasa Ayam
> 8. Semua sabun mandi yang diimport
> 9. Ajinomoto kecuali keluaran Kilang Lot 5710 Jalan Kuchai Lama KL
> 10. Semua jenis shampoo kecuali keluaran Orang Islam
> 11. Have Pearl Cream
> 12. Ramuan Kentucky Fried Chicken & Mc Donald
> 13. Ubat Kurap buatan Org Cina
> 14.. Beehon Segera Siam
> 16. Sabun Mandi Yang Berminyak

SENARAI BARANG YANG MENGANDUNGI GELATIN ( LEMAK BABI DAN BINATANG TIDAK HALAL )
> 1. Bosset Wine Gum
> 2. Dairy Milk Coklat
> 3. Coklat Cadbury/ Chewing Gum
> 4. Sugus Strawberry
> 5. Passer Doily Mixture
> 6. Trebo Mint Chewing Gum/ Peppermint
> 7. Scothes Vikmin
> 8. Share Extra Atrenght
> 9. Black Current Jelly
> 10. Royal Gulaman & Decart Oranges
> 11. Valvis Gelatin
> 12. Sarung Kapsul Ubat
> 13. Ais Krim dalam bekas plastik
> 14. Gula-gula Fruities
> 15 Cake Mets Vilber Punch
> 16 Coklat Cake
> 17 Tepung Kastard Lady ‘ s Choice
> 18 Semua jenis Jelly
> 19 Semua jenis gincu bibir
> 20 Keseluruhan Jenis Sheisedo
> 21 Lady ‘ s Choice Jelly

> SENARAI BARANG YANG MENGANDUNGI ALKOHOL UNSUR-UNSURNYA
> 1 BARANGAN AVON KESELURUHANNYA
> 2 PEWANGI KETIAK TERUTAMA JENAMA VITALIS & CONCORD
> 3 MINYAK RAMBUT BRYLCREAM ( HIJAU )
> 4 RACUN SERANGGA JENIS SPRAY SEPERTI SHELTOX, BAYGON & MORTIN
> 5 SELURUH UBAT BATUK JENIS SIRAP
> 6 KESELURUHAN BALL PEN DAKWAT KERING
> 7 TONIK BAYI GRAPE WATER, TONIK WATERBERRY COMPOUND

Kami dalam keresahan memohon ampun dan maaf terlewat memberutahu perkara di atas. Pastikan Pakaian anda tidak terkena bahan-bahan diatas terutama pakaian sembahyang. TOLONG CETAK DAN EDARKAN RISALAH INI KPD SEMUA SAUDARA ISLAM KITA.

Confirm – Pringles Potato Chips – tidak HALAL !!

AMARAN OLEH KERAJAAN M ‘ SIA BERHATI-HATI SEBELUM MAKAN!

Ref. Message: Pringles Potato Chips

Looks like you have to find another alternative to munch.
Just to let you and gang know……… I have checked.. It ‘ s true that the chips contain Emulsifier.

Dr Safurah Hj Jaafar ;
Principal Assistant Director;
Ministry of Health , Malaysia ;
Tel: 03-2540088.

TOP URGENT…… .. PLS FORWARD TO OUR MUSLIM FRIENDS… Forward
this to your pork-free muslim friends. Beware of what ou eat.

Kiriman dari sahabat….

p/s ada seorang kawan saya memakai sendayu tinggi yang botol warna merah tu. ada toner pembersih dan cukup lengkap lah katanya…nak tau apa jadi dalam iklan kemainlah kata muka cantik dalam masa 7 hari…tu lah yang iklan kat tv tu st apa entahlah saya ni bukannya pernah berli benda2 macam tu apa lagi xde tanda halal…

kesian kat muka dia..dr yang cute jadi berbintik hitam…lagi gelap dan kusam dari sy yang x pakai apa2 ni…konon untuk hilang jeragat,.,,sbb tulah sy tak berani nak pakai apa2 produk.kecuali yang bertanda logo halal..dan di luluskan oleh KKM…
kata kakak ipar saya takutlah nak pakai produk itu dan ini..takut ada lemak khinzirlah..urilah dan memacam lagi..dia tak pakai apa2..tp mungkin udara di kg segar sebab tu kulit dia tak bermasalah…

so hati2lah kekawan..seperti gak ajinomoto..keluarga saya dan mak mertua memang tak bubuh ajinomoto dlm masakan…bila dah terbiasa sedap jugak walaupun tak masuk ajinomoto…

Mana Buktinya kalo brg2 di atas yg dimaksudkan haram?
Bisa aja semuanya itu tidak haram hanya karena tidak bayar atau suap ke badan pengawasan.

Satu lagi dah,
ga semua barang buatan orang cHINESE haram. Klo ga ada bukti jangan asal nuduh orang Chinese dan mengganggap sendiri paling hebat dan benar.

Assalamu’alaikum kak. Arrrgh alangkah banyknya mknan tak halal rupa-rupanya…Tak sangka coklt favorite sy pun (cdbury) tak halal. Betul ke ni kak??
Mcm x prcaya jer.. Kalu btul la len kali x nak mkn lah.. …Saya x tau…

Tpi kalu barang sperti spray sheltox tu x pe kot kak oi sbab kita x mkn barang tu..Tpi mungkin kita akan trhidu jugak bau sheltox tu…Eiii….

Waalaikumusalam Ahmad Zafir..nak kata betui ke tak tu tak taulah akak, akak cuma menyampaikan maklumat sahaja….tp bagi akak baik kita elakkan makanan syubhah ni…

akak kalau spray memang tak boleh walaupun terhidu..bau minyak wangipun tak boleh alahan sesak nafas….

petang2 kat sini orang asyik sembur ubat nyamuk saja..baunya pun menyeksakan nafas…ada astma sikit2 …tu lah alah sangat dgn benda2 macam tu…

Dedeng Dan Abon Sapi Mengandung DNA Babi
Balai POM Jambi Bantah Produk Temuan Badan POM Pusat
Jum’at, 17 April 2009, 19:23 WIB

Mana yang benar, Badan POM Pusat atau Balai POM Jambi. Pasalnya, apa yang sampaikan keduanya saling bertolak belakang. Sementara dalam pernyataan persnya kepada wartawan, termasuk kepada berita8.com, Kamis lalu (16/4) di Jakarta.

Kepala Badan POM RI, Husniah Rubiana Thamrin Akib menyatakan Badan Pengawas Obat dan Makanan (BPOM) menemukan lima produk dendeng dan abon sapi mengandung DNA babi, dijual di pasaran. dari kelima produk tersebut, tiga diantaranya tak diketahui produsennya dan satu produk terpasang lebel halal.

“Kami menemukan produk tersebut di pasar kota besar seperti Jakarta, Surabaya, Bandung, Bogor, Semarang dan Jambi,” papar Husniah.

Sedangkan Kepala Balai POM Jambi, Wirda Zein, ketika dikonfirmasi berita8.com diruang kerjanya, Jumat pagi (17/4) di Telanaipura, Kota Jambi. Wirda, saat itu didampingi Kasi Serlik (Sertifikasi dan Layanan Informasi Konsumen), Armeiny Romita. Wirda Zein membantah, saat disodorkan copian berita hasil print out Html dari berita8.com, terkait adanya temuan Badan POM RI membeberkan temuan lima produk dendeng dan abon sapi mengandung DNA babi, dijual di pasaran, termasuk di Jambi.

“Wah, berita ini (copian berita hasil print out Html dari berita8.com-red), nggak betul,” ketusnya.

Ditegaskan Wirda, pihaknya setiap bulannya selalu rutin melakukan pengawasan dan pengambilan sampel terhadap obat-obatan, maupun kosmetika yang marak di pasaran untuk dilakukan pengujian berdasarkan prioritas-prioritas tertentu.

Diakui Wirda, terkait dengan maraknya pemberitaan dendeng dan abon sapi yang mengandung babi lewat layar televisi. Pihaknya, sambung Wirda, langsung melakukan pemantauan dan pengujian sampel di sejumlah toko-toko, mini market maupun super market yang ada di Kota Jambi untuk diteliti lebih lanjut, apakah ditemukan adanya kandungan daging babi atau tidak, tuturnya.

Dibeberkan Wirda dengan rinci, Balai POM Jambi sudah melakukan pengujian sampel sebanyak 11 item produk yang ada di pasaran di seluruh wilayah Kota Jambi. 11 item itu, sebut Wirda, hasilnya tidak terdeteksi mengandung daging babi.

“Untuk sementara ini, Balai POM Jambi belum menemukan adanya dendeng atau abon sapi yang mengandung daging babi. Tapi, kita akan terus memantau dan kembali turun lagi untuk mengawasi ini lagi. Dan, saya harap juga adanya partisipasi masyarakat apabila menemukannya di pasaran, untuk melaporkan ke kami,” kata Wirda, dengan nada tinggi.

Namun saat dikonfrontir adanya pernyataan Kepala Badan POM RI, terkait dengan temuan itu. Wirda mengakui, pihaknya telah mengirimkan uji sampel terhadap 11 item itu, ke Pusat Pengujian BPOM RI di Jakarta, tertanggal 2 April lalu. Namun hingga kini, diungkapkan Wirda, hasilnya belum mereka terima dari Balai Pengujian POM RI di Jakarta.

Saat didesak, pengujian sampel 11 item itu, dari produk mana saja. Wirda akhirnya mau membeberkan hasil pengujiannya. Berdasarkan data yang diperoleh berita8.com dari Kantor Balai POM Jambi, bahwa Balai POM Jambi telah melakukan pengujian sampel sebanyak 11 item, terdiri dari 2 dendeng dan 9 abon sapi dan semuanya hasilnya tidak terdeteksi ditemukan kandungan daging babi.

Adapun 11 item yang dilakukan pengujian sampel oleh Balai POM Jambi, yaitu rinciannya meliputi; Dendeng Daging Sapi Intisari, produksi Juara Food Industry Salatiga, dengan No.Reg.Depkes.RI.No.SP.10/11/05/1989). Serta Dendeng Sapi Flores, produksi LH Malang, No.Reg.PIRT No:201357301355).

Kemudian Abon Sapi Panen, produksi Abadi Food Industry (P-IRT.No.201337301002). Abon Sapi cap Maju, produksi Jitu Maju Salatiga (SP-IRT No.201337301003). Abon Sapi Mahkota, produksi Sukses Mandiri Semarang (Depkes.RI. SP.213/11/20/02). Lalu Abon Sapi cap ECHO, produksi Sukses Mandiri Indonesia (P-IRT. No.201332211041).

Selanjutnya, Abon Sapi cap Ratu, produksi Ratu (Depkes.RI P-IRT No.201317401055). Abon Sapi cap Lima Putri, produksi Jitu Maju Salatiga (SP-IRT No.201337301003). Abon Sapi cap Ratu Mawar, produksi Ratu (PIRT No.20137041128). Abon Sapi cap Juwita, produksi Jitu Maju Salatiga (SP-IRT No.2013373010033), dan Abon Sapi cap Marlin, produksi Sukses Mandiri Indonesia (SP-IRT No.213/11/20/02). (Afr)

Source: http://www.berita8.com/news.php?tgl=2009-04-17&cat=2&id=10298

salam pak…eh lupa nak tanya khabar..khabarnya gi mana sih pak…gue kan pak kalau bab pemakanan ni kalau gue sangsi gue enggak makan pak..bukan apa gue takut sih…lagian ada kepala sapi segalak hehehe..takut gue pak,lagian banyak lagi yang di jamin halal untuk di makan…kalau yang syubhah macam ni takutlah gue pak..hihihih pak amacam gue ngomong indonesia boleh ke? ada penokan tp enggak sempat nak belajar pak…alahai kantoi aku…

Rasanya benda ni dah lama..tp xapalah saya kongsi dengan anda semua…saya ni suka makan laksa..hai ni suruh suami beli laksa…tp bila suami kata dia tak tau nak beli laksa cap apa sebab cuba tengok ni

http://www.myjakim.blogspot.com/

Coklat enak import didakwa ada lemak babi

Oleh MAZLINA ABDUL MAJID
mazlina@kosmo.com.my

KEBANYAKAN coklat import dari Eropah dan Amerika Syarikat didakwa mengandungi campuran lemak babi. – Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Banyak jenis coklat import bukan sahaja dihasilkan dengan campuran minuman keras tetapi tidak kurang juga yang menggunakan lemak haiwan yang tidak halal termasuk babi.

Dakwaan ini dibuat berasaskan kepada penemuan bahan kimia emulsifier yang dikatakan mengandungi lemak haiwan berkenaan dalam adunan coklat.

Emulsifier secara asasnya agen pewarna, penambah perisa dan memudahkan penyebatian serta menjadikan coklat berkilat.

Orang ramai boleh mengesan dengan mudah mana-mana jenama coklat yang mengandungi emulsifier ini dengan merujuk kepada daftar kod saintifik seperti E-100 hingga E-904 yang biasanya tertera pada belakang pembungkus coklat.

Ada sesetengah jenama coklat hanya mencetak perkataan emulsifier dan ia bahan tambahan daripada tumbuh-tumbuhan atau haiwan.

Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) pula mendedahkan, pengusaha coklat di kebanyakan negara Barat lebih gemar menggunakan lemak babi kerana penternakannya meluas terutama di Amerika Syarikat, Denmark, Jerman dan Perancis.

Pengarah Projek PPIM, Noor Nirwandy Mat Noordin berkata, emulsifier memang ada dihasilkan daripada tumbuhan tapi penggunaannya sangat kecil.

“Ada juga yang menggunakan lemak binatang seperti lembu tapi itu juga sangat kecil, mereka lebih gemar guna lemak babi kerana kandungan lemaknya sangat tinggi,’’ jelasnya.

Secara saintifiknya, tubuh babi mempunyai hampir 70 peratus lemak.

~tak habis-habis dengan binatang haram ni. Allah sudah mengharamkan binatang ini bagi umat islam. Tetapi kenapa masih ramai yang menjadikan binatang ini sebagai bahan untuk makanan. kitapun tidak tahu mungkin sudah termakan…nauuzubillah mohon Allah ampunkan kalau itu terjadi. Nak bunuh binatang ini, tu pun makhluk Allah ciptaan Allah jugak. Mudahan kita terhindar dari termakan benda-benda yang bersangkut paut dengan binatang ini~

Salam kak nuriman…
hu3.takutnya tgk senarai2 ni…saya pun sama dengan akak, klu saya was2 saya taknak makan…tapi kan bila, kita nak ajak org lain pun tak makan, diorg cakap benda ni takde bukti..klu betul benda ni betul, kenapa sampai sekarang ni, takde pemberitahuan secara umum?bukanlah..dulu pernah heboh dah…pastu senyap…ntah la kak….sabo jela…

Salam Rossa….erm macam tu lah rossa…dulu heboh ayam di suntik…sekarang ni senyap…tp sampai ke hari ni akak tak beli ayam kat kedai..sbb takut tengok gemuk semacam ajer hehehe…baik beli ayam radix ke organik ke…

nak kena belajar buat laksa sendirilah nampaknya hehehe…

Assalmu;alaukim kak iman. Kita baru mndgr satu wabak baru yg mengejutkan dunia iaitu pig flu.

macam2 selsema sekaang ni,…tp ni ngerilah dengar..sbb kat mesia ni lagi banyak binatang tu…kenapalah banyak sangat menatang tu…pakat2 bela lembu dan makan daging lembu kan lagi selamat….Pemakan daging ni(untuk yang bukan islam) tak takut ke nak makan daging ni? dulukan dah ada je,virus nipah ke entah apa2 lagi. Entahlah…rasanya tak patutlah banyak sangat binatang tu di biakkan…mengalahkan lembu kerbau pulak….

. Mana sumber yg dr rashid dapat saya pun taktau. Sedangkan JAKIM sndiri sahkan kehalallan KFC tu…

Entahlah….senang beli ayam buat sendiri habis cerita..tepung RFCpun ada di jual…

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kalendar

April 2009
I S R K J S A
« Mac   Mei »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Blog Stats

  • 840,937 hits

Shoutbox

Top Clicks

  • Tiada
%d bloggers like this: