bila hatiku berbicara

Apakah FLU babi itu?

Posted on: Mei 11, 2009

Flu babi adalah penyakit saluran pernafasan yang disebabkan oleh virus yang sangat menular, ada tiga jenis virus (A, B, C) yang dapat mengubah (change), dan ada beberapa subtipe. Dan yg terpenting

diketahui adalah karena ia mampu menyerang semua usia, dan lokasi dalam mutasi-mutasi virus yg sering menyebabkan komplikasi serius dan bahkan kematian pada banyak orang, sering terjadi pada anak-anak dan orang tua.

APAKAH FLU ITU SAMA DG FLU BIASA YG DISEBABKAN UDARA DINGIN?

Tidak, walaupun keduanya adalah pernafasan akut dan gejala penyakit yang umum, maka mahluk yg kecil yang menyebabkan flu babi berbeda dengan flu biasa (common cold-influenza) .

BAGAIMANA CARA KERJA FLU BABI MENULARKAN?

Dari orang ke orang melalui secretions (proses pengeluaran) dari mulut dan hidung (batuk, bersin, berbicara, bernyanyi) atau kontak langsung (tangan, walau tidak terkena lendir/ludah pasien. Sangat contagious/menular (3-7 hari setelah gejala awal) dan risiko yang lebih tinggi jika terjadi di ruang tertutup (kamar, nurseries/ruang perawatan, sekolah, perawatan di rumah, ruang darurat, dll). Dapat menjadi epidemi/pandemi ke seluruh dunia dalam waktu 3 sampai 6 bulan.

BAGAIMANA MENGENALI GEJALA ORANG TERKENA FLU BABI?

* Demam lebih dari 38 ° C.

* Sering batuk dan intens.

* Sakit kepala.

* Kurang nafsu makan.

* Hidung tersumbat/sengau

* Lain-lain rasa tidak enak.

BAGAIMANA MENDIAGNOSA “FLU BABI”?

Kita perlu belajar bagaimana seorang dokter melakukan pemeriksaan klinis secara rinci mengenai latar belakang dan pemeriksaan terhadap pasien-pasien lain, kontak pasien dg orang lain dan perjalanan pasien (kemana saja?).

Diagnosis terhadap virus dengan mengidentifikasi secretions/pengelua ran dari hidung atau pangkal tenggorokan (virus isolasi) selama 24-72 jam pertama inisiasi penyakit, atau melalui pengecekan darah untuk mengidentifikasi zat antibodi-nya.

APAKAH “FLU BABI” BISA BERKOMPLIKASI (DENGAN PENYAKIT LAIN)?

Ya, gambaran tentang flu babi nampak tidak terkenali (sebelumnya) dan tidak terkait dengan penyakit lainnya namun dapat menghasilkan komplikasi, terutama pernafasan (otitis, sinusitis, rhinitis, radang paru-paru, Bronchopneumonia, merintangi radang tenggorokan) , jantung atau bahkan kematian, sering terpantau menjadi penularan yg meluas atau epidemik.

Sangatlah penting untuk memantau anak-anak jika menerima pengobatan aspirin (mungkin encephalitis) .

ADAKAH PELUANG MENGOBATI PENYAKIT FLU BABI?

Flu babi disebabkan oleh virus, dan belum ada obat yg manjur utk menuntaskannya, tetapi ada obat yang berfungsi utk mengurangi/memperla mbat laju kegawatan penyakit, memperpendek dan mengurangi gejala-gejala jika masih terpantau dalam waktu 48 jam pertama rasa sakit. Penggunaan obat-obatan adalah sangat sensitif, hanya dokter dapat menentukan apakah pasien harus dirawat sebab mereka juga tidak bebas menjalani kontak dg manusia lain (yg tidak terinfeksi virus).

BAGAIMANA SAYA DAPAT MENCEGAH FLU BABI?

Ada vaksin sebagai cara terbaik untuk mencegah flu jenis ini, maka setiap tahunnya telah disiapkan dengan mempertimbangkan jenis virus yang beredar di dunia, tetapi tidak (terlalu) baik bagi orang-orang yang alergi terhadap protein telur, sebuah pengalaman serius mengenai reaksi terhadap vaksin pernah dialami pada peristiwa “Guillain-Barre syndrome” (enam bulan setelah vaksinasi).

PANDUAN KEPADA MASYARAKAT UMUM:

* Hindari kontak dengan orang-orang yang memiliki infeksi pernafasan flu babi.

* Jangan menyapa atau mencium tangannya.

* Jangan berbagi makanan, penggunaan cangkir, piring, atau peralatan makan lainnya.

* Berikan kebebasan sinar matahari memasuki ruang dalam rumah, kantor, dan ruang-ruang tertutup lainnya (utk membakar virus).

* Jaga ruang dapur, kamar mandi, handle pintu, railings/pagar tangga, mainan anak-anak, telepon atau artikel-artikel/ majalah yg digunakan tetap dalam keadaan BERSIH.

* Jika terjadi demam mendadak, batuk-batuk, sakit kepala, sakit pada otot dan sendi, segera periksakan diri ke dokter atau unit kesehatan yg ada.

* Hangatkan badan dan hindari perubahan suhu mendadak (yg menyebabkan ketidakseimbangan tubuh sehingga menjadi flu).

* Makan buah-buahan dan sayuran yang kaya vitamin A dan C (wortel, pepaya, jambu biji, jeruk, jeruk kepruk, jeruk, lemon dan nanas).

* Seringlah mencuci tangan dengan sabun dan air.

* Hindari berkecimpung dalam lingkungan terkontaminasi virus tsb.

* Tidak merokok di tempat tertutup atau di dekat anak-anak, orang tua atau pasien.

* Ke dokter segera jika menemui/mengalami gejala-gejala.

APA LANGKAH-LANGKAH YANG DIREKOMENDASIKAN UNTUK MEREKA YANG MENDERITA FLU?

* Tinggal di rumah, menghindari pergi ke pusat-pusat kerja, sekolah atau tempat di mana terdapat konsentrasi orang (teater, bioskop, bar, bis, metro, klub malam, pesta, dll). Ini akan mencegah menjangkiti

orang lain melalui Anda.

* Tutup mulut dan hidung dengan tisu/saputangan ketika berbicara, batuk, bersin. Ini akan mencegah orang-orang di sekitar anda menjadi sakit.

* Hindari menyentuh mata, mulut dan hidung orang lain utk menghindari virus menyebar

* Flu dapat dicegah melalui penerapan vaksin yang disiapkan sesuai dengan jenis virus yang beredar di dunia), harus mendapatkan divaksinasi setiap tahun.

* Hindari debu, asap bergerak dan zat lainnya yang dapat mengganggu pernafasan dan membuat anak-anak lebih rentan terhadap penyakit.

* Gunakan cubrebocas, buang tisu hasil bersin ke kantong plastik dan bersinlah di ujung ruangan (jauh dari orang lain).

* Jika setelah 24 jam tanpa gejala, Anda dapat bekerja normal kembali.

Terakhir Diperbaharui:

Jumat 24 Apr 2009 pada 13:15 oleh Sweet Buenrostro (staf Departemen Kesehatan Mexico).

Diterjemahkan oleh Noprizal Erhan pada 28 April 2009 dari sebuah artikel berbahasa Spanyol di situs Departemen Kesehatan Mexico :

Secretaría de Salud Edificio Sede

Logo Pacific Place

Budiyanto

PT. Pacific Place Jakarta

Pacific Place, Level B1

Jl. Jenderal Soedirman Kav. 52-53

Jakarta Selatan 12190

Indonesia.

P +62 21 5152299

F +62 21 51400988

http://www.pacificplace. co.id


Advertisements

11 Respons to "Apakah FLU babi itu?"

bahaya kannns.. salamms akak nur cahaya ittewww

salam en me….memang menakutkan..semenjak penyakit ni menular..macam penyakit lain mula timbul…ini menakutkan….apa tak mau di bunuh saja B.A.B.I yang banyak di Malaysia ni,( jangan biarkan membiak banyak sangat…tidaklah timbul isu babi kat Malaysia ni)? Kepada pengemar(yg bukan islam) berubah selera la makan ayam,itik, lembu, kerbau dan yang sewaktu dengannya..sori….

Sekarang Allah swt dah tunjuk kt kita betapa babi itu diharamkan-Nya dlm Quran…so kpd pemakan & pnternak babi tu..ALERT !!!
Perlu diingat juga selain swine flu, trdapat juga flu yg lain sperti dog flu, horse flu, bird flu & cat flu yg pernah menjangkiti manusia….

Allah menurunkan bala ini kpd kita kerana Dia hendak merasakan sebahagian azabNya kpa kita dan supaya kita kmbali ke jalan-Nya..
Nasihat saya,
mknlah haiwan mengikut panduan yg digarskan oleh Islam saja. Tapi kalau makan haiwan halal pun tak jadi jugak kalu tak sembelih mengikut cara Islam… Wallahu’alam….

Kalao babi itu kena flu, bleh bagi panadol actifast tak?…huhuhu

hahehe bagi panadol mabuk babi tu kot..bagi aje senapang patah….biar pupus babi di malaysia ni..dah tau macam2 penyakit kat binatang tu duk bela buat apa…jgn duk pk untung aje..wahai penternak dan penjual..

Ahmad zafir…banyak pasaraya halal sekarang ni..metamorff…hpa ….ayam organik dan hpa di jamin halal..daging lembu pun ada jual kat metamorf…

awat tak kena penyakit virus babi kalau melayu pun sanggup memeluk babi..jahilnya ya Allah..dah binatang itu haram…awatnya di peluk2 lagi …

Tadi buletin utama kata ada sorang yg disyaki tekena swine flu telepas masuk kat airport bayan lepas… Apa punya serr(teruk) ..Cemana bleh telepas tu? Org bayan lepas dah mula panik..

bukan orang bayan lepas saja…semua org risau…demam sikit kalut nak gi spital..nasib baik tak duk amerika hehehe…..

Salam akak, ye memang lama tak tegur sapa, nama flu babi, tapi xada pun cerita mengenai babi …ke ianya cuma nama sejenis penyakit @ virus ? ….

Moral : semuanya berlaku ada sebab dan hikmah … Fikirkanlah

Soalan
Islam telah mengharamkan umatnya daripada memakan daging babi, apakah falsafahnya dan bagaimana ia boleh dikongsi dengan orang lain?

Jawapan

Sejak manusia pertama dijadikan sudah diperintahkan agar tidak memakan daging babi. Falsafahnya Allah SWT sukakan yang baik dan menyuruh manusia pilih yang baik. Oleh yang demikian Allah SWT melarang umat manusia daripada memakan perkara yang boleh mengundang mudarat kepada jiwa dan raga.

Setiap suatu yang ditegah daripada memakannya pasti ada sebab musababnya. Allah SWT tidak menjadi suatu itu haram, melainkan ada mudaratnya dan menjadikan sesuatu itu halal pasti ada manfaatnya.

Wabak yang sedang hebat menular dan berjangkit tanpa memberitahu kepada mangsa. Influenza A (H1N1) yang menjadi pembunuh senyap yang memulakan operasinya di Mexico kini sudah sampai ke negara jiran, Thailand.

Sebelum ini masyarakat Malaysia hanya menatap dan membaca serta mendengar mengenai virus ini di samping meluahkan rasa simpati kepada mangsa. Itu dua minggu lepas tetapi hari ini sudah berada tidak jauh dari rumah kita (Malaysia).

Seperti mana yang difahamkan oleh para saintis dan pakar-pakar perubatan bahawa virus ini merebak melalui udara, tidak semestinya di kampung kita ada babi baru boleh kena. Babi tak ada pun boleh kena, ini kerana udara yang membawanya.

Virus ini tersebar melalui titisan air pernafasan dan hubungan secara langsung atau tidak langsung. Persoalannya bagaimana manusia dijangkiti virus ini?

Jawapannya, manusia selalunya dijangkiti Influenza A (H1N1) melalui hubungan langsung dengan babi atau persekitaran yang dijangkiti virus ini.

Namun ada juga kes yang dicatatkan di mana manusia yang dijangkiti virus ini tidak mempunyai sejarah hubungan secara langsung dengan babi atau tiada kaitan dengan persekitarannya. Virus ini juga boleh berjangkit melalui manusia. Kalau begitu keadaannya, penyakit ini sudah ada vaksinnya? Jawapannya, setakat ini tiada vaksin yang boleh mencegah jangkitan virus ini.

Islam mempunyai penyelesaiannya, Allah SWT yang menjadikan manusia dan yang menjadikan selain manusia telah mengharamkan secara qatie (pasti) bahawa daging babi tidak boleh dimakan.

Firmannya yang bermaksud: Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, dan darah, dan daging babi, dan binatang-binatang yang disembelih tidak kerana Allah maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak pula melampaui batas (pada kadar benda yang dimakan itu), maka tidaklah ia berdosa. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (al-Baqarah: 173).

Ulasan Sayyid Qutub menarik minat saya untuk dikongsikan di sini, beliau menjelaskan: “Adapun persoalan mengenai memakan daging babi diperdebatkan oleh sekumpulan manusia… babi itu sendiri bersifat kotor dan menjijikkan jiwa yang menuntut kebersihan dan kesucian, sesungguhnya pada dagingnya, pada darahnya, dalam perutnya ada cacing-cacing yang sangat merbahaya.

Cacing yang sangat berbahaya

“Sedang manusia lupa bahawa ilmu mereka memerlukan tempoh yang cukup lama untuk mengesan satu kemudaratan daripadanya. Dalam masa yang sama siapa pula yang berani mendakwa tiada mudarat-mudarat lain yang membiak dan aktif dalam daging babi sedang belum diketahui oleh mereka yang bergelar pakar. Maka tidakkah mereka melihat bagaimana syariat Allah SWT mendahului kepakaran manusia sebelum puluhan kurun?” ( Sayyid Qutub, jld:1, hlm: 156).

Larangan ini juga termasuk menyentuh atau memegang binatang tersebut. Dunia perubatan pada hari ini telah membuktikan bahawa di dalam daging babi, darah dan usus-ususnya terdapat sejenis cacing yang sangat berbahaya (cacing pita dan telur-telurnya yang keras) yang boleh mendatangkan penyakit kepada manusia.

Inilah hikmah pengharaman ke atas binatang tersebut. Di sini telah terbukti betapa agungnya syariat Allah SWT yang mendahului ilmu pengetahuan manusia.

Dalam surah yang sama Allah SWT mengajak manusia keseluruhannya supaya makan makanan yang halal lagi baik, firman-Nya yang bermaksud: Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan; kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu. (al-Baqarah: 168).

Seruan “Wahai manusia”, dalam ayat di atas memperlihatkan bahawa Allah SWT yang Maha Agung Pencipta segala sesuatu yang bersifat Rahman, menyeru agar siapa sahaja dia sama ada mukmin mahu pun kafir, Dialah Pencipta mereka dan Dialah yang menunjukkan kepada manusia yang mana harus dimakan dan yang mana tidak boleh dimakan.

Dan makanan yang dimakan itu mestilah sifatnya halal dan baik. Halal dari sudut hukum dan baik dari sudut zatnya.

Anehnya manusia suka mendekati yang haram yang jelas mendatangkan mudarat sedangkan yang halal cukup banyak. Ingatlah yang haram hanyalah sedikit dan yang halal itu tidak terhitung oleh manusia.

http://nursyirah.wordpress.com/

p/sBanyaknya FLU sekarang ni….tambah2 dengan cuaca -panas ni ya…kalau ikutkan tak mau sebut babi2 kat blog..tp nampak hangat di perkatakan sekarang gara2 penyakit H1N1…moga di lindungi dari penyakit ni…banyak penyakit barulah sekarang ni….

[…] Apakah FLU babi itu? Apakah flu ?vaksin flu ~ , Apakah flu? influenza flu menyerang musim penyakit jadi virus flu menyerang kapanpun apakah larutan elektrolit . […]

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kalendar

Mei 2009
I S R K J S A
« Apr   Jun »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Blog Stats

  • 840,719 hits

Shoutbox

Top Clicks

  • Tiada
%d bloggers like this: