bila hatiku berbicara

Archive for Julai 7th, 2009

Oleh PANEL PENYELIDIKAN YAYASAN SOFA, NEGERI SEMBILAN

Dengan izin Allah SWT, kita sudahpun berada di pertengahan bulan Rejab dalam tahun Hijrah 1430 ini. Jika diperhatikan, manusia berbeza-beza dalam menyambut kedatangan bulan Rejab setiap tahun.

Ada yang langsung tidak menyedari datang dan perginya Rejab kerana terlampau sibuk dan kurang peka pula pada perjalanan takwim Islam. Tidak kurang yang menyambut kedatangan Rejab dengan penuh gembira dan bersemangat serta mempertingkatkan amalan di dalamnya.

Ada pula yang menyambutnya dengan terlampau mempermasalahkan dan mempertikaikan keistimewaannya dan kewajaran menambahkan amalan padanya.

Kita merasakan bahawa mereka yang paling beruntung adalah mereka yang memahami dan mengenali Rejab serta menunaikan hak hari-harinya sebagaimana yang selayaknya tanpa melampau atau mencuaikan.

Bagi kebanyakan mereka yang meraikan kedatangan Rejab, bulan ini dirasakan begitu istimewa kerana ia menandakan hampir ketibaan tetamu agung, Ramadan al-Mubarak.

Ramadan sudah tentulah dirindui dan dinanti-nanti oleh setiap mereka yang beriman dan para pencinta Allah SWT dan Rasul-Nya SAW. Tempias kecintaan kita kepada Ramadan turut terkena pada Rejab dan Syaaban sebagai pengapit dan pendamping setia kepada Ramadan.

Keterkaitan dalam keberkatan bulan-bulan Rejab, Syaaban dan Ramadan terlihat dalam sepotong doa yang diriwayatkan oleh Anas r.a daripada Rasulullah SAW yang bererti, “Ya Allah, Berkatilah kami pada bulan Rejab dan Syaaban, serta panjangkanlah umur kami hingga sampai ke bulan Ramadan”. (diriwayatkan oleh Imam Baihaqi dalam al-Syua’aab, Ibn Abi al-Dunya dan Ibn Sunniy).

Sebenarnya keistimewaan Rejab turut disebut di dalam al-Quran dengan menyenaraikannya sebagai salah satu daripada empat bulan haram. Allah berfirman yang maksud-Nya: Sesungguhnya bilangan bulan disisi Allah ialah 12 bulan, dalam ketetapan Allah di waktu Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan haram…. (at-Taubah: 36)

Para ulama bersepakat Rejab adalah antara bulan yang dimaksudkan oleh Allah SWT dalam ayat ini dan beberapa ayat lain. Jelas bahawa Allah SWT sendiri di dalam al-Quran telah memuliakan bulan Rejab dengan mengisytiharkannya sebagai salah satu daripada bulan-bulan haram.

Mengikut pandangan yang masyhur di kalangan ulama, Allah SWT juga telah memuliakan bulan Rejab dengan berlakunya di antara peristiwa terpenting dalam sirah Nabi SAW iaitu peristiwa Israk dan Mikraj di dalamnya.

Sebagai golongan hamba-Nya yang terpilih, keistimewaan bulan Rejab tidak terlepas daripada pandangan ulama baik dahulu dan sekarang. Mereka telah menunjukkan contoh serta menggalakkan kita mempertingkatkan amalan dengan bersangka baik dengan Allah SWT bahawa dengan keberkatan bulan ini ganjaran amalan dan rahmat Allah SWT akan berlipat ganda. (Imam Ibn Jarir al-Tobari ada meriwayatkan pandangan Ibn Abbas r.a mengenai hal ini dalam tafsirnya).

Jika dikira hubungan Rejab, Syaaban dan Ramadan memang sesuailah kita lebih banyak berpuasa dan solat sunat, tilawah al-Quran, berzikir dan bersedekah sebagai membina momentum ke arah penghayatan Ramadan yang lebih cemerlang.

Sebahagian ulama menganjurkan kita membanyakkan istighfar di bulan Rejab dengan semangat al-Takhalliy iaitu untuk mengosongkan atau membersihkan diri kita. Ini disusuli penganjuran kita memperbanyakkan berselawat ke atas Nabi SAW di bulan Syaaban sebagai fasa al-Tahalliy yang bererti mengisi atau memperhiaskan diri sesudah diri kita dikosongkan dan dibersihkan dengan istighfar dan taubat.

Sesudah kita bersiap dengan membersih dan memperhiaskan diri barulah layak untuk kita bertaqarrub langsung dengan Allah SWT (al-Tajalliy) dengan memperbanyakkan tilawah al-Quran, sepanjang Ramadan.

Jika direnungi, anjuran para ulama ini sangat mendalam falsafah dan hikmahnya demi membantu kita menghayati bulan-bulan yang mulia ini dengan lebih bermakna.

Jika menjadi keyakinan setiap mukmin bahawa hidup dunia ini sebagai suatu ujian atau peperiksaan besar, maka Ramadan dan segala hari dan bulan yang istimewa dalam Islam bolehlah dianggap sebagai kelas-kelas tambahan atau ujian-ujian latihan. Ia akan mendorong kita sentiasa peka dan siap-siaga dalam mengharungi proses ujian tersebut.

Dengan segala kelemahan yang ada pada diri insan adalah sukar untuk menempah kejayaan dalam ujian kehidupan ini jika kita tidak dapat menumpang belas ihsan dan rahmat Ilahi. Dan sememangnya Allah SWT maha kaya dengan sifat rahim, ihsan dan adil serta segala sifat-sifat kesempurnaan.

Di antara gambaran ihsan dan keadilan Allah SWT bagi kita para hambanya yang diletakkan dalam ujian yang getir ini, kita tidaklah dibiarkan sendirian tanpa panduan. Selari dengan fitrah manusia sukakan kepelbagaian, silih-berganti hari dan bulan Islam berserta dengan kaitannya dengan sirah Nabi memberi ruang untuk kita memperkukuhkan tautan kita dengan Allah SWT dan Rasul-Nya SAW.

Di bulan Rejab ini banyak masjid, surau dan institusi mengambil peluang mengadakan ceramah dan majlis Israk Mikraj. Perbuatan ini jika dianggap sebagai suatu adat dan tradisi untuk menghimpunkan orang ramai bagi mendekatkan diri mereka dengan agama tanpa dianggap sebagai suatu pensyariatan adalah suatu amalan yang terpuji dan tidak bercanggah dengan mana-mana usul agama.

Malah para pendakwah dan mereka yang cintakan agama sepatutnya sentiasa mencari munasabah bagi menghimpun orang-ramai dalam majlis-majlis yang dipenuhi dengan penambahan ilmu, peringatan, doa dan zikir.

Inilah antara pandangan tokoh besar ulama dunia Islam, al-Muhaddith Dr. Sayyid Muhammad Alawi al-Maliki al-Hasani r.a dalam tulisan khususnya mengenai Israk dan Mikraj bertajuk al-Anwar al-Bahiyyah min Isra’ wa Mi’raj Khayr al-Bariyyah.

Beliau turut menegur golongan yang menentang penganjuran majlis sedemikian dengan katanya: “Memanfaatkan perhimpunan orang ramai dengan memberikan peringatan, petunjuk, nasihat dan mengarahkan mereka kepada kebaikan adalah lebih utama daripada menghalang, menolak dan mengingkari perhimpunan mereka dengan alasan yang tidak ke mana. Selama ini pun, apa yang dapat dilihat tegahan mereka tidak pun memberikan sebarang kesan”.

Sememangnya peristiwa Israk dan Mikraj menyajikan pelbagai pengajaran untuk memperkukuhkan lagi ikatan iman umat. Selain antara mukjizat besar yang membuktikan kenabian Nabi kita SAW, ia telah menjadi saat umat Islam dianugerahi ibadah solat sebagai Mikraj roh kepada Allah setiap hari.

Ia juga memperjelaskan keistimewaan kedudukan kita sebagai umat Nabi SAW dengan sebab menumpang keistimewaan dan keutamaan Nabi SAW yang menjadi Imam segala Nabi dan Rasul. Melalui peristiwa tersebut kita juga diperingatkan realiti kehidupan akhirat dengan balasan azab dan nikmat yang akhirnya meletakkan segala yang kita lalui dan punyai dalam kehidupan ini dalam perspektifnya yang sebenar.

Inilah sekadar segelintir perkara iktibar di sebalik kehadiran bulan Rejab dan peristiwa Israk dan Mikraj yang wajar diperincikan lagi dan diulang-ulangkan.

Malangnya ada juga penceramah yang kurang berhati-hati lalu dalam membicarakan tentang peristiwa ini turut membahaskan isu-isu kontroversi seperti mensabitkan tempat dan sifat bagi Allah SWT, Maha Suci Allah daripada menyerupai makhluknya.

Tokoh ulama mutakhir, Sheikh Yusuf al-Dijwi ada menegur tentang perkara ini dalam himpunan tulisan dan fatwanya.

Beliau menegaskan, adalah tidak wajar ayat-ayat mutashabihat berkaitan dengan isu ini dibicarakan kecuali di dalam majlis-majlis khusus di kalangan para ulama berdasarkan keperluan. (Maqalaat wa Fatawa al-Shaikh Yusuf al-Dijwi, (Kaherah, Dar al-Basoir, 2006) Jld 2, ms.724)

Semoga kita dikurniakan kesedaran, kesihatan, semangat dan himmah yang tinggi dalam naungan taufik untuk menunaikan hak setiap hari yang dikurniakan oleh Allah SWT kepada kita. Semoga bulan Rejab, Syaaban dan Ramadan kita tahun kita lebih baik daripada tahun sebelumnya.

~Sedih benar hati saya ini kerana blog Bicara Agama(blogmyway Cahaya) saya sudah takde lagi. Dari tahun 2006 saya mengumpul artikel yang di ambil dalam Utusan dan Bharian serta yang kekawan emelkan hilang begitu saja. Begitu juga dengan blog pertama saya takde jugak. Banyak kenangan kerana itulah permulaan saya berblog sekitar tahun 2006.  Sekarang ni saya akan mengumpul semula segala artikel, kerana saya amat suka mengumpul artikel  agama. Rugi rasanya kalau setiap kali keluar dalam akhbar tanpa saya mengambilnya~.

Advertisements

Kes terbaru mayat bayi terendam dalam tong cat di dalam tandas tingkat tiga Wisma Bola Sepak Pahang, awal pagi 29 Jun lalu amat menyentuh perasaan. Ramai juga yang kesal dan marah serta bertanya apalah dosa bayi itu hingga sanggup diperlakukan sedemikian oleh ibunya sendiri.

Noor Aziah Mohd. Awal


Namun, persoalan dalam kejadian itu tidak semudah yang dilihat. Pastinya, si ibu itu tidak keruan dan tenggelam punca hingga tergamak ‘membunuh’ anak sendiri.

Walhal, anak pinak itu adalah antara perhiasan hidup yang amat diidamkan oleh pasangan suami isteri.

Ini sebagaimana firman Allah yang maksud-Nya: Harta benda dan anak pinak itu, ialah perhiasan hidup di dunia dan amal-amal soleh yang kekal faedahnya itu lebih baik pada sisi Tuhanmu sebagai pahala balasan, dan lebih baik sebagai asas yang memberi harapan. (al-Kahfi: 46)

Wartawan MOHD. RADZI MOHD. ZIN menemu bual Pensyarah Undang-undang Universiti Kebangsaan Malaysia, Prof. Madya Datin Noor Aziah Mohd. Awal bagi mengupas isu ini.

MEGA: Berdasarkan kes ini, bolehkah disimpulkan sebagai parahnya masalah sosial di kalangan belia kita?

AZIAH: Mengikut statistik Kementerian Belia dan Sukan Malaysia, jumlah belia yang terlibat dalam masalah sosial tidak banyak. Mengikut Indeks Belia Dalam Gejala Sosial kita mencatat markah 87 peratus. Berasaskan indeks Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan > Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO), jika markah mencapai melebih 80, negara tersebut berada pada tahap sangat baik. Dari data tersebut, Malaysia adalah negara terbaik dalam Komanwel dari segi pencapaian ini iaitu hanya sejumlah kecil sahaja belianya yang terlibat dengan gejala sosial. Cuma apabila kes-kes melibatkan golongan belia, ia mendapat liputan meluas media massa. Itu yang menjadikan ia seolah-olah kelihatan berada pada tahap yang teruk.

Sebenarnya, dari segi kelakuan, belia kita adalah yang terbaik berbanding belia di negara-negara lain. Namun begitu, soal kenapa kes melibatkan buang bayi, bunuh anak dan melahirkan anak luar nikah berlaku, ini agak merunsingkan.

Dalam kajian saya di Hospital Kuala Lumpur pada tahun 2005 mencatatkan 388 bayi luar nikah. Sebenarnya, ini yang membimbangkan kita terutama ibu bapa Muslim yang mempunyai anak gadis.

Menghukum golongan yang terlibat memang mudah. Namun, apa bantuan yang perlu untuk membantu mereka terutama bayi yang baru dilahirkan?

AZIAH: Saya setuju. Zina itu perbuatan haram dan berdosa besar. Malah al-Quran sudah mengingatkan kita supaya menjauhi perbuatan itu melalui firman Allah yang maksud-Nya: Dan janganlah kamu menghampiri zina. Sesungguhnya zina itu perbuatan tercela dan suatu jalan (menuju banyak) kejahatan (dan kerosakan yang lain). (al-Israk: 32)

Di antara akibat zina adalah merosakkan nasab keturunan, mengembangkan penyakit berbahaya, menimbulkan pergaduhan dan pembunuhan. Saya tidak mahu mempertikaikan tentang itu.

Cuma apabila gadis itu telah mengandung, kita perlu membantu. Mereka juga kena mencari bantuan, lebih-lebih lagi jika mereka adalah mangsa rogol.

Kita ada beberapa agensi dan pertubuhan yang menyediakan bantuan kepada mangsa dan juga anak mereka. Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) misalnya mempunyai Pusat Perlindungan Wanita iaitu Rumah Persinggahan dan Taman Seri Puteri di Cheras, Selangor.

Demikian juga dengan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) seperti Jemaah Islam Malaysia (JIM) yang mempunyai Rumah Persinggahan Darul Sakinah. Malah pihak swasta juga mempunyai tempat yang sama iaitu Kem Modal Insan Kewaja di Gombak.

Malah, kalau mangsa pergi ke JKM atau NGO yang berkaitan memang mereka akan diberi bantuan. Kadang-kadang bantuan yang dihulurkan itu lebih daripada bidang tugas pegawai yang berkenaan. Sebabnya, mereka kasihan kepada mangsa dan juga bayi yang tidak berdosa itu.

Memang dari segi perundangan, mereka yang berzina ada hukumannya. Cuma, kes-kes yang dilaporkan sahaja akan dihukum. Tetapi jangan salah anggap bahawa dengan tidak menghukum, kita galakkan zina.

Pada masa yang sama, mangsa juga diberi peluang kedua. Sebabnya, kebanyakan yang terlibat dalam kes mengandung luar nikah adalah golongan muda yang perjalanan hidup mereka masih panjang.

Saya tertarik dengan Baitulmal Negeri Sembilan yang menyediakan khidmat kaunselor percuma di stesen bas di Seremban. Sekurang-kurangnya, golongan bermasalah ini boleh mendapatkan nasihat atau meluahkan apa yang terbuku di hati mereka kepada kaunselor berkenaan.

Dalam banyak kes, ibu bapa turut marah-marah sehingga ada yang ‘membuang’ anak gadis mereka yang mengandung luar nikah. Adakah ini menyelesai atau merumitkan lagi keadaan?

AZIAH: Dalam situasi ini, ibu bapa perlu menjadi tempat ‘mendengar’ yang paling baik kepada anak-anak atau mangsa. Jangan pula, ibu bapa bertindak keterlaluan memukul sehingga ada yang menghalau anak keluar rumah dan tidak mahu mengaku mangsa sebagai darah daging mereka.

Sebaliknya, ibu bapa juga perlu muhasabah diri, apakah kesilapan mereka sehinggakan anak itu tadi boleh terlibat dalam seks luar nikah. Tentu ada silapnya.

Apabila timbul masalah begini, ibu bapa sepatutnya membantu menyelesaikan bukannya menambah lagi kekusutan yang berlaku. Jika menambah lagi masalah, ia akan menjejaskan lagi emosi anak kita tadi menyebabkan mereka rasa tidak ada lagi kasih sayang dan tempat untuk mengadu.

Adakalanya, tindakan ibu bapa yang terlalu rigid dan mengongkong anak-anak turut menyumbang kepada masalah ini. Anak-anak yang selalu dalam perhatian ibu bapa dan tidak pernah dilepaskan bebas lebih terdedah kepada kejutan budaya.

Anak gadis dari kampung yang tidak pernah terdedah kepada pergaulan lelaki dan perempuan atau memasuki pusat hiburan seperti disko lebih mudah terpedaya dan menjadi mangsa berbanding mereka yang sudah biasa dengan suasana itu.

Hasil kajian mendapati, kebanyakan mangsa yang mengandung luar nikah mengaku mereka melakukan seks untuk suka-suka atau bagi membuktikan kesetiaan kepada teman lelaki.

Sebab itu, saya rasa pendidikan seks kepada anak-anak perlu diajar di sekolah. Ibu bapa juga kena bersikap terbuka dalam hal ini.

Golongan bapa misalnya boleh memberitahu tentang perkembangan jantina lelaki kepada anak-anak lelaki dan ibu pula memberitahu anak perempuan.

Begitu juga di sekolah. Pendidikan seks ini perlu diajar supaya para murid tahu punca dan akibat daripada sesuatu perlakuan seks itu.

Adakalanya akibat terlalu mengongkong, ibu bapa tidak mahu menjelaskan bab seks apabila ditanya oleh anak-anak yang meningkat remaja. Ini kadang-kadang menjadi punca budak lelaki cepat terangsang sehingga terlanjur apabila disentuh oleh pelajar wanita.

Kes ini juga menunjukkan bahawa ada umat Islam memang tidak lagi menjaga tepi kain orang. Adakah tindakan ini betul?

AZIAH: Tindakan begini kurang tepat. Namun ia berlaku kerana masyarakat kita kini semakin individualistik. Tiada lagi semangat kejiranan yang kuat.

Kalau jiran bertanya tentang anak atau suami kita yang agak lama tidak kelihatan, mereka dianggap suka menjaga tepi kain. Tetapi semangat inilah yang menjadi amalan masyarakat dulu-dulu di kampung. Ternyata ia berjaya memelihara kerukunan hidup bermasyarakat di kampung.

Ia bukan sahaja baik tetapi mampu membendung masalah sosial di kalangan penduduk kampung. Sebabnya, apabila nampak anak jiran yang masih bersekolah merokok atau ponteng, perkara itu akan diberitahu kepada ibu bapa berkenaan.

Ibu bapa tersebut pula berterima kasih kerana dimaklumkan tentang hal itu. Tetapi sekarang, ada ibu bapa yang marah apabila dimaklumkan salah laku anak mereka. Malah, ada juga ke tahap mahu menyaman jiran berkenaan atas dakwaan fitnah.

Kita jangan lupa, masa anak-anak di rumah bukan panjang. Sebahagian besarnya, masa mereka habis di luar baik di sekolah atau pun di tempat lain. Kadang-kadang rumah hanya menjadi tempat tidur saja.

Sebab itu, kita sebagai ibu bapa yang ‘terpedaya’ dengan tingkah laku anak yang nampak baik atau ‘pijak semut pun tak mati di rumah’. Walhal, ada ketikanya, tingkah laku mereka jauh berbeza apabila berada di luar rumah.

Ini hakikat yang perlu kita terima. Sebab, kita tidak boleh memerhatikan anak-anak kita 24 jam sehari.

~Ibu bapa dan keluarga kena memainkan peranan, andai kata anak ini sudah terlanjur dan ibu bapa serta keluarga janganlah membuang mereka ini. Sebusuk-busuk daging di basuh di makan jua. Anak-anakpun pandai-pandailah jaga maruah diri. Nak komen apa lagi ek? Korang komen lah ya~


Kalendar

Julai 2009
I S R K J S A
« Jun   Ogo »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Blog Stats

  • 848,179 hits

Shoutbox

Top Clicks

  • Tiada