bila hatiku berbicara

Ujian yang menimpa

Posted on: Julai 28, 2009

Oleh Azamin Amin

Allah selamatkan saya ketika derita…

Duit RM1.00 di telapak tangan, saya genggam kemas. Untuk membeli minuman pun belum tentu lepas. Kebetulan malam itu saya sangat-sangat lapar. Lalu tanpa hala tuju yang jelas, saya singgah sebentar di sebuah surau berdekatan rumah sewa untuk menunaikan solat isyak. Tahun itu 1998, ketika saya masih bujang.

“Apalah yang boleh dibuat dengan duit ini…?” kata hati, sambil tangan terus memasukkan wang itu tadi ke tabung surau. Ya, lebih baik bersedekah dan belajarlah bersabar menahan sengsara.

Cuba-cubalah selami, orang yang tak punya harta, kata naluri kecil. Bayangkanlah perasaan bila menatap wajah si kecil yang sentiasa menanti kepulangan ayah bonda dengan buah tangan, aneka kuih, lauk pauk atau alas perut yang sebenarnya tidak pernah kunjung tiba dan hanya mimpi semata-mata.

Teringat sebuah rancangan televisyen, ketika wartawan menemubual seorang kanak-kanak lelaki berusia 10 tahun, daripada keluarga susah dan daif.

“Jika ada duit, adik nak makan apa?” tanya wartawan wanita itu tentang hasrat dan cita-cita sikecil itu jika punya cukup belanja.

“Roti canai…” jawab kanak-kanak ini tersekat-sekat dengan wajah yang menunduk malu. Pilu rasanya, bayangkan makanan bernilai 70 sen ketika itu pun tidak mampu dibeli. Biarlah malam ini saya merasa pula.

Selesai solat, saya kembali ke rumah sewa, tempat tinggal bersama tujuh rakan yang lain, yang masing-masingnya tidak ada di rumah.

Tidur untuk menahan lapar

Saya pun melabuhkan tubuh di atas lantai ruang tamu, sambil cuba memejamkan mata. Tidur, jalan terbaik menahan lapar kata hati lagi.

Hati memujuk diri sambil sesekali berdoa, agar hari esok akan lebih baik daripada hari ini. Moga ujian ini tidak berpanjangan dan penghapusan dosa dan kesalahan saya selama ini.

Tiba-tiba selang beberapa minit, pintu rumah diketuk bertubi-tubi.

“Nah, kami teringat kat Azamin, saja beli nasi goreng lebih,” kata jiran, sepasang suami isteri beranak dua kepada saya sambil menghulurkan bungkusan makanan itu.

Setelah rapat menutup pintu, air mata saya tumpah. Terharu yang amat. Rasa kerdilnya diri. Bagaimana Allah telah menyelamatkan saya malam itu…hanya kerana secebis doa dan sedekah yang secubit cuma.

Benarlah kata orang dan ahli agama, bersedekahlah, nescaya dirimu diganjar Allah. Jika tidak di dunia, akhirat kelak, saham kita akan bercambah-cambah.

Itu kejadian pertama, lalu muncul pula kisah kedua, antara peristiwa aneh daripada pengalaman hidup saya yang cukup sulit, perit dan sakit.

Keperitan dilalui sehingga pernah saya bekerja mencuci kereta, menjadi pelayan di kedai makan, mencuci kasut orang, mengutip hutang seperti ‘Ah Long’, menjadi pengawal keselamatan dan ‘house-keeping’ di resort dan aneka kerja untuk meneruskan kehidupan di ibukota.

Pernah dua hari, saya sekadar meneguk air sejuk semata-mata lantaran tiada wang untuk menjamu selera.

Ada juga kalangan kawan-kawan yang menawarkan ‘kerja’, namun saya tolak kerana menjadi ‘pusher’ dan jual paket-paket ganja, jadi ‘bouncer’ di kelab malam dan upah ‘menarik’ kereta mewah adalah kerja-kerja yang mengundang padah.

Saya rela berlapar daripada menempah bahaya dan memalukan ayah bonda. Saya yakin, jika kita mengelak, Allah akan pasti membantu kita.

Seperti kisah, ketika saya bekerja di sebuah syarikat saham di Jalan Raja Chulan, Kuala Lumpur. Pendapatan saya dikira agak boleh tahan jika dicampur dengan kerja lebih masa sehingga subuh hari.

‘Tak boleh sembahyang Jumaat!’

Saya bekerja di bahagian ’script processing’ dan ‘data entry’. Masa itu, masih wujud sijil-sijil saham jenis kepingan kertas yang perlu dikira satu persatu sehingga mencecah ribuan setiap hari.

Suatu hari, ketika saya pulang ke pejabat selepas mengerjakan solat Jumaat kira-kira jam 2.45 petang, seorang pegawai muda menengking saya dengan tidak semena-mena.

“Kenapa baru balik? Pergi mana?” jerkahnya.

“Sembahyang. Hari inikan Jumaat,” saya jelaskan dengan santun.

“Sembahyang banyak lama ka? Kawan-kawan awak pun tak sembahyang, lain kali tak payah pergi sembahyang!”katanya tidak puas hati.

Ya, salah kawan-kawan saya juga yang sebilangannya jika hari Jumaat akan ’solat’ di Pertama Kompleks, Bukit Bintang dan mana-mana tempat mereka lazim ‘bersidai’.

“Apa?!! Tak payah sembahyang? Tak pa, sekarang juga saya berhenti!!!” kata saya melawan sambil meninggalkan pegawai itu terkebil-kebil sendiri. Kejadian itu disaksikan oleh ramai rakan-rakan saya, yang juga tidak sembahayang.

Pada saya, rezeki milik Allah, dan bekerja mestilah diredhai oleh-Nya. Alhamdullilah, saya menganggur hanya seminggu sahaja, apabila seorang “Remiser” mengambil saya berkerja sebagai “Asistant” di syarikat yang sama, dan saya berurusan dengan mamat pegawai ini dalam suasana yang berbeza – bukan di bawah telunjukknya lagi.

Kembali kepada kisah ajaib yang berlaku kepada saya.Tetapi, bagi Tuhan yang Maha Kuasa ianya, tidak mustahil boleh berlaku kepada sesiapa yang Dia mahu. Yang pasti, pintalah.

Suatu malam, saya sudah tenggelam punca. Maklumlah wang saya sudah habis. Bukan sebab berfoya-foya, membeli itu ini sesuka rasa tetapi gaji yang diterima cukup-cukup makan saja. Lebih parah, esok untuk ke tempat kerja, tambang bas pun tidak ada. Untuk meminjam, saya sudah tidak sanggup menebalkan muka.

Saya hamparkan sejadah, solat sunat dua rakaat. Inilah antara pesan yang ditinggalkan oleh ibu yang tercinta dan arwah guru saya.

“Jika kau susah sangat, solatlah dua rakaat dan pintalah pada Allah apa yang dihajat,” ingat mereka kepada saya.

Teresak-esak saya menangis. Tak tahu nak dikatakan apa lagi. Malu pada Tuhan yang amat. Ada kala saya tidak mensyukuri nikmat. Saya tidak tahu kemana lagi hendak dituju. Untuk bergantung kepada manusia, saya sudah tidak mampu. Aib dan cukup-cukup malu!

Bak kata seorang sahabat Nabi tentang kemiskinan yang dilaluinya…

“Jikalau aku diam, aku akan lapar, jika aku bersuara untuk berhutang, aku menambahkan malu di muka.”

Ya, begitulah juga dengan saya…hanya pada Allah saya berharap. Seusai bermunajat, ambil sebuah Quran kecil milik saya untuk membasahkan lidah dengan surah-surah kalimah Allah buat menenang jiwa yang resah.

Tatkala membuka helaian demi helaian Quran itu, tiba-tiba terselit sekeping wang RM50.00 di situ. Berjurai air mata saya, lantaran kesyukuran kerana Allah membantu saya dengan cara yang tidak disangka-sangka…

Ini bukan kisah rekaan, malah saya percaya Allah juga pernah dan telah membantu manusia-manusia di luar sana hatta pembaca dengan jalan penyelesaian yang tidak diduga.

Ada dengan cara fitrah manusia, ada dengan cara logik akal, ada yang lambat, ada yang cepat dan ada yang tidak dijangka-dijangka dan mustahil diterima waras manusia…itulah Allah, yang amat menyayangi hamba-Nya.

Yakinilah bantuan Allah SWT, sangka baiklah dengan Allah SWT, nescaya Allah SWT bersama hamba-Nya yang bersangka baik dan taat pada-Nya.

Seperti sebuah hadis Qudsi ertinya: Allah menyebut: “Aku berada di atas sangkaan hamba-hambaKu.”

Isteri menangis, anak tersenyum sehingga lena

Sekitar tahun 2002, Allah juga pernah ‘menyelamatkan’ saya pada suatu malam ketika benar-benar kesempitan wang.

Malam itu, susu anak sulung saya habis. Berdebar jantung lantaran, hanya kepingan-kepingan syiling saja yang tinggal. Saya dan isteri juga, tidak menjamah walau secebis makanan.

Tiba saat yang cukup perit dan payah untuk dihadapi tatkala, si comel saya merapati ibunya, minta dibuatkan susu. Ketika itu isteri saya sudah tidak sanggup melihat keadaan itu.

Saya dengan hati yang luluh, lantas mencapai botol susu lalu menuangkan air suam ke dalamnya.Anak sulung saya, berkerut kehairanan kerana botol susu itu tidak berwarna, tetapi berkaca sama seperti air mata ayah dan ibunya.Namun tanpa banyak rengekkan, dia capai lalu menghisap botol tersebut.

Beberapa saat kemudian, dia berhenti lantas memandang saya…

Bimbang benar jika dia menjerit dan menangis malam itu kerana tidak dapat meminum susu. Alangkah aibnya saya, jika jiran semua tahu letak duduknya keadaan saya, sehingga anak menjerit kelaparan. Isteri saya juga panik, dan pucat kesi wajahnya menantikan reaksi si sulung seterusnya.

Saya bersabar menunggu detik itu…

Sambil memegang botol susu, anak sulung saya merenung wajah kami berdua seraya berkata :

” Mmm…sedap..”

Dan dia mengukirkan senyuman paling manis di wajahnya dan sudah cukup untuk ‘mencarik-carikkan’ nurani saya.

Aduhai, sebak terasa di dada. Isteri saya sudah tidak dapat menahan sedih, menangis semahu-mahunya. Si sulung kembali menyusu air suam sehinggalah terlena……

Sebenarnya, ujian-ujian yang Allah berikan ini sama ada kepada saya atau yang lain, adalah untuk menguatkan jiwa, iman dan keteguhan manusia menghadapi cabaran getir dan mengukuhkan lagi kebergantungan kepada-Nya.

Ketika menghadapinya terasa cukup sakit namun setelah berjaya melintasinya, ianya cukup nikmat. Pengalaman pahit umpama ‘universiti terbaik’ hidup kita selama ini.

Dan setiap ujian yang diberikan, adalah sesuai dengan kemampuan seseorang. Masalah-masalah saya, tidak diberikan dan berbeza kepada orang lain kerana khuatir mereka tidak dapat menanggungnya.

Begitu juga masalah mereka, tidak diberikan kepada saya, khuatir saya hilang punca dan tidak upaya menahan bebannya.

Dan ujian Allah adalah berdasarkan kemampuan manusia seperti firmannya:

“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kemampuannya?” (Al-Baqarah: 286)

Begitulah Allah yang Maha Pemurah dan Maha Pengasihani.

Adakala hidup ini dilalui dengan pelbagai himpitan, masalah, ujian namun kita tidak keseorangan dalam menghadapinya. Allah itu kan ada, mendengar rintihan kita.

Jika anda rasa, anda susah betapa ramai lagi yang tak pernah kenal erti apa itu lampu, pendingin hawa atau makanan enak menjilat rasa.

Atau sekadar menjamah pucuk-pucuk paku di belakang rumah atau sayur ulaman di kaki longkang. Baju lusuh bertukar warna, menjadi teman di Hari Raya. Mereka lebih derita dan lara.

Jikalau anda rasa hebat, sebenarnya ramailah lagi, jauh lebih hebat daripada anda. Esok anda hebat, lusa mungkin anda merempat. Belum tahu, justeru pintalah pada yang Esa agar perjalanan hidup anda sentiasa direstu dan dilindungi selalu.

Terus- terang saya katakan, di sebalik cabaran, dugaan dan asakan yang mendatang, adakalanya saya juga ‘frust’ dan tewas. Kecewa umpama ‘mati’ sebelum mati. Api juang adakala naik menjulang namun lazimnya padam dan kecundang.

Di sebalik tulis-tulisan saya dan rintangan yang dihadapi, mahu sahaja saya berhenti daripada mencebis kata-kata namun surat-surat pembaca dan puluhan email yang saya terima, ‘menghidupkan’ saya semula. Semua ini dengan hidayah dan kekuatan yang tuhan berikan.

Kata seorang tua kepada saya, sebanyak mana orang menyukai kita, mungkin sebanyak itulah orang membenci kita. Justeru janganlah kita mendabik dada, kerana dunia ini pinjaman semata-mata.

Ada pembaca yang menceriakan saya, ada yang lebih susah hidupnya dan lebih hebat pengorbanannya malah tidak kurang juga yang menegur dan mengkritik saya.

Sesungguhnya, pandangan, dan teguran pembaca dan cerita-cerita mereka, menyuntik semangat di dada yang adakalanya kecundang secara tiba-tiba.

Syukur kepada Allah, memberi kekuatan kepada saya dan terima kasih kepada pembaca, peminat dan pengkritik yang telah menyedarkan lena dan duka saya yang panjang…

“Dan Kami pasti akan menguji kamu dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan sampaikanlah khabar gembira kepada orang yang sabar. (iaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata “innalillahi wa inna ilaihi raji’un” (sesungguhnya kami milik Allah dan kepada-Nyalah kami kembali).” (Al-Baqarah: 155-156).

Menulis dari meja Harakahdaily di pejabat Harakah, jam 10.30 pagi 22 Julai 2009.- azm

(Sebarang teguran, pandangan dan suntikan semangat, bolehlah disisipkan kepada saya di azaminamin@yahoo.com.Alamat email ini telah dilindungi dari spam bots, anda perlukan Javascript enabled untuk melihatnya )

Dari  blog http://syukran.wordpress.com/

P/s Menitis air mata saya baca kisah ni. Hanya orang yang pernah melaluinya sahaja akan merasai segala keperitan ini. Bukan kita pinta untuk melalui semua ini, tetapi hidup ini pastinya di uji dengan berbagai- cara. Yang pasti Allah itu maha adil kerana Dia tidak akan menguji kita di luar kemampuan kita. Sesungguhnya ujian itu bukan kerana Allah tak sayangkan hambaNYA. Tetapi kerana kasih  sayang Allah lah maka kita  di uji.  Sesungguhnya rezeki di bumi Allah ini  terbentang  luas selagi kita berusaha dan bertawakal kepada Allah s.w.t. Biarlah rezeki yang sedikit asalkan halal dan berkat. Sungguh menginsafkan saya,andai saya dalam kesusahan masih ada lagi insan yang lebih susah dari saya~

Advertisements

10 Respons to "Ujian yang menimpa"

Sebak saya membacanya kerana selama ini saya berfikir hanya saya yang ditimpa dengan masalah dan musibah yang besar…rupa2nya ada org yang lebih susah dari saya.Alhamdulillah

Salam,
Terharu baca cerita ni. Kita patut bersyukur kerana ujian yang kita tempuhi tak seberat cerita di sini. Semoga setiap nikmat yang dilimpahiNya dan ujian yang diberikanNya lebih mendekatkan kita kepadaNya, bukan membuatkan kita terus lalai dan terlupa.

Salam..Siti Zaleka dan kak long… mungkin ada yg lebih berat dari ini tp segan utk di ceritakan…hanya org yg melaluinya faham apa itu erti semua ini.

Mutiara kata

Jika kita kejar dunia… kita selamanya akan menjadi hambanya… tetapi jika kita kejar akhirat, dunia akan berada di telapak kaki kita.”
——————————————————————————————
“Jangan katakan, umur masih muda masih banyak kesempatan, tetapi renungkanlah ramai anak kecil yang dikuburkan.”

salam,
kisah ni taklah teruk sangat, cuma mungkin ada kaitan sikit2 je.
lebih kurang 2 tahun lepas, masa tu akak mengajar agak jauh, ambil masa 40 minit untuk sampai ke sekolah (baru pindah sekolah). anak yg di sekoah rendah 2 orang.

pagi2 akak bergelut, hantar anak ke sekoah kemudian berkejar ke sekolah sendiri. suatu hari baru saja sampai ke sekolah akak terlupa memberi duit belanja untuk anak2. nak pergi ke sklh anak mmg jauh dan tak tahu nak minta tolong sapa. tak boleh nak cakaplah sedihnya masa itu teringat apalah anak2 nak makan nanti.
akak duduk (terduduk), menadah doa kpd Allah agar Allah beri jalan keluar. Hampir petang akak sampai rumah, terus akak tanya bagaimana di sekolah tadi.

si kakak kata, dia terjumpa duit yg lama2 dlm beg dia, jadi dia ke kantin. si adik (darjah 2) kata, masa rehat dia ke kantin, agaknya meninjau2..tiba2 cikgu yg jaga makanan utk anak2 miskin (pprt kot) memanggil anak akak dan mengajak dia makan…..

Salam Kak Wan

Erm kalau nak cerita sypun lebih dasyat..tp untuk buat tatapan umum rasa malu dan bimbang..yg lepas biarkanlah berlalu..sekurang2nya tak seteruk yang di paparkan di bersamamu TV3 . Sy percaya ini hanyalah bedasarkan pengelaman bukan ada niat apa2. Apalah salahnya berkongsi kalau ianya bukan mengaibkan..kerana bagi sy ujian ni bermacam2 cara….

kak sy teringat masa anak sy kat sek rendah dulu..dia ni suka sangat menabung..dia sanggup bawak bekal dari rumah..tp kena masak lauk sedap2lah hehehe. Pernah tu dia tunjukkan sy rm 200 lebih hasil menabung dia…pastu dia nak beli hp..sampai sekarang masih ada lagi hp tu. Pernah dia terjumpa rm 50 duit datas almari(dia letak pastu terlupa, bila terdesak jumpa duit tu)…padahal duit dah lama dan berhabuk atas almari..sedangkan sy tak banyak bagi belanja kat dia..sampai kehari ini dia masih menabung. Dari kecik lagi saya ajar dia menabung walaupun sepuluh sen seharipun tak apa…bila terdesak adalah sedikit utk berbelanja..utk keperluan dia juga..

memang kalau nak tulis pengelaman tu banyak sangat kak..tu lah kan kekadang di saat kita terdesak, Allah tu maha kaya ada saja rezeki. Mungkin sy sedikit tersentuh membaca kisah ini kerana adalah masa Hafiz kecik dulu..pernah lalui lebih teruk lagi.Kesukaran suami utk dapat kerja,pengorbanan menjaga ayah yg sakit .apa2pun biarlah rahsia…yg penting berusaha dan berdoa dan bertawakal kepada Allah s.w.t semoga di murahkan rezeki yg halal..yg penting sekarang ni alhamdulillah..lebih baik dari semalam.

salam, cukup menyentuh hati,hati siapa yg tidak tersentuh bila insan yg dipertanggungjwbkan kita utk menjaganya tetapi tidak tertunai kehendaknya diatas kekurangan kita.tetapi Allah tetap membantu hambanya.cuma saya merasa takut bila kita diuji dengan KEKAYAAN. kita bila di uji dengan kesusahan Insyaallah kita dapat menerimanya tetapi bila kita diuji dengan KEKAYAAN kita takut kita tidak dapat menolakknya…MANUSIA AKAN LUPA DIRI BILA DIKELILINGI DENGAN LIMPAHAN KEMEWAHAN…SEMOGA KITA DIJAUHKAN DARI PERKARA2 YG MELALAIKAN KITA…AMIN………..

Andai kata Allah ujikan kita dengan kekayaan semoga Allah tidak bolak balikkan hati kita menjadi manusia yang lupa diri. Banyakkan bersedekah dan kalau perlu bantulah mereka2 yang lebih memerlukan…salurkan ke masjid2 dan ke sek pondok dll…banyak yg memerlukan bantuan. Mohon doa kepada Allah dengan penuh rasa tawaduk dan syukur atas rezeki yang di beri. Jadi hambaNYA yang bertaqwa dan ingatlah semua yang kita ada datang daripadaNYA. Semoga Allah tidak membolak balikkan hati kira menjadi manusia yang tamak haloba. Kisah Qarun, Saklabah dan ramai2 lagi orang2 terdahulu semoga menjadi ikhtibar untuk kita.

salam awwa,
dalam 2 minggu lepas kakwan ada tonton rancangan agama yg hosnya kiai dari indon tu, ish bagus sungguh rancangan tu (sori la lupa pulak nama beliau dan rancangannya)

tapi salah satu perkara yg kakwan tak lupa ialah menurut beliau dugaan menjadi orang kaya, cantik dsb (sempurna) lebih besar daripada menjadi org miskin, dll. terimalah takdir seadanya.

lepas rancangan tu kakwan selalu terfikir memang betullah kata2 beliau (pada diri kakwan ni). Allah maha tahu. jika Allah jadikan kakwan sempurna, lengkap, mungkin kakwan akan jadi lupa diri. Allah maha adil.

salam, sy ingin berkongsi pengalaman dan dalam masa yang sama mukin memerlukan pandangan. sy berusia 24 tahun br setahun menamatkan pengajian di ipta. sy memperkenalkan dirinya k. sy kenal dengan dia melalui seorang kwn dan k merupakan ex kepada kwn sy tu. secara jujurnya sy lihat k seorang yg matang dan dia dengan berani memperkenalkan dirinye dengan berjumpa dengan kedua org tua sy. tak dpat dinafikan die mempunyai hasrat untuk serius dengan sy. tetapi semenjak die mengalami masalah die seakan menyepikan diri. tidak menghubungi saya. sy tak nafikan yg sy mula menerima die. dalam masa yg sma ex sy h pula muncul dan die minta sy menerimanya kembali. sukar utk sy menerimanya sedangkan hati telah jatuh kepada k. pada saat ini, hanya allah tempat sy rujuk. kata putus dari k masih sy tidak ketemui dan h pula menanti jawapan yg positif dr saya..bantulah sy..

anda hebat. bagaimana caranya nak jadi mcm awk. saya ni baru kena sikit dah mengeluh bagi lah tips kat saya sikit mcm mana nak jadi org yang beriman
. harap beri tunjuk ajar

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Kalendar

Julai 2009
I S R K J S A
« Jun   Ogo »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Blog Stats

  • 843,261 hits

Shoutbox

%d bloggers like this: