bila hatiku berbicara

Maafkanlah Aku Ayah

Posted on: November 15, 2009

 

Resapilah kenangan-kenangan manis dan pahit yang pernah terjadi dengan menatap wajah-wajah Orang-orang tercinta. Rasakanlah betapa kebahagiaan dan keharuan akan membuncah seketika jika mengingat itu semua.

 


Pengorbanan yang kadang melelahkan namun enggan Dia ungkapkan

Tanpa kata, tanpa suara…………seolah Dia berkata… “betapa lelahnya aku hari ini”. Dan penyebab lelah itu? Untuk siapa dia berlelah-lelah? Tak lain adalah kita.

 


Selanjutnya, bayangkanlah apa yang akan terjadi jika esok hari Dia “orang-orang terkasih itu”………. tidak lagi membuka mata untuk selamanya …

 


Ayah, maafkan aku……..

Gurat keriput di wajahmu, tanda juangmu

Mengumpulkan rupiah demi rupiah

Untuk nasi yang kumakan setiap hari

 


Ayah, maafkan aku……..

Tubuh rentamu, tanda tenaga yang terkuras

Mengumpulkan harap demi harap

Agar aku anakmu bisa hidup layak

 


Ayah, maafkan aku…….

Aku lebih sering lupa daripada ingat untuk menyapamu

Aku lebih sering merasa lebih hebat darimu

Aku lebih sering melukaimu daripada menyenangkanmu

 


Ayah, maafkan aku…….

Kalau aku merasa tidak bisa mengerti jalan pikirmu

Kalau aku merasa engkau terlalu berhati-hati

Kalau aku merasa engkau terlalu tua untuk didengarkan

 


Ayah, maafkan aku…….

Apapun itu, akulah yang sombong

Akulah yang tidak tahu terima kasih

Akulah yang tidak peduli

 


Ayah, maafkan aku…….

Aku mencintaimu dengan cara yang aneh

Aku menghormatimu dengan cara yang tidak biasa

Aku mengagumimu tanpa kata-kata

 


Ya Allah begitu besar pengabdian mereka kepada anaknya,

Ya Allah hanya untaian doa yang bisa aku berikan kepada mereka berdua,

Ya Allah Terimalah Doa HambaMu ini..”

 


ROBBIGHFIRLII WALIWAALIDAYYA WARHAMHUMAA KAMAA ROBBAYAANII SHOGHIIROO

“ Ya Tuhanku, ampunilah dosaku dan dosa ayah ibuku, sayangilah mereka sebagaimana mereka menyayangiku sewaktu aku masih kecil ” Amin…….

Sungguh Bergetar hatiku,bergetar jiwaku,mengalir air mataku……


~Dari grup renungan dan ikhtibar untuk di kongsi bersama. Kasihnya ibu membawa kesyurga kasihnya ayah  sanggup berkorban nyawa. Hargailah ayah dan ibu kita~

13 Respons to "Maafkanlah Aku Ayah"

Salam…
Hu3 tersentuh hati ni, kebetulan abah tengah sakit sekarang ni.tapi Alhamdulillah dah beransur sembuh…sama2 la kita menghargai kedua org tua kita tak kira la ibu bapa kandung atau mertua..kerana tanpa mereka siapalah kita…

Keep it up!!!! n all the best!!!

Salam rossa dan silentpeace..bila ingatkan ayah sedih..raya ni pun tak blaik..apa nak buat keadaan yg tidak mengizinkan..semoga ayah sihat…

Salam ziarah. Blog anda sgt menarik. Jemputlah dtg ke blog saya pula. Jom kita bertukar link? Buat MOU, OK? Thanks. Zuki (zukidin.blogspot.com)

ada banyak buat salah dengan ayah ke ?

kasih ibu membawa kesyurga, kasih ayah takdok tolok bandingnyerrr.. salalmm akak nuriman itteww

sayangilah kpd kedua ibubapa kite. sesungguhny tanpa mereka, kite x mungkin ada di dunia ini dan x mungkin dapat melihat dunia ini. insaflah wahai anak2…….. berjasalah pada mereka. mereka amat perlukan kasih dan sayang dari seorg anak, doa, belaian dan segala2nya.. x mampukah kite untuk melakukan ini semua? luangkanlah masa untuknya………

“hargailah ayah dan ibu,dari setiap keringat mereka,selagi mereka masih ada disisi , tanpa mereka siapalah kita……..” semoga dirimu sentiasa berada dlm rahmat ilahi, amean….

salam pkacik li ..dan semua..sy takde masalah dengan ayah….walau di mana berada ayah dan ibu tetap dalam ingatan…janganlah sayangkan keedit utk bertanya khabar mereka selagi mereka masih ada..ayah saya pun sudah uzur…kekadang bila ingat keduanya menitis air mata…besarnya pengorbanan mereka…bila sudah jadi ayah ibu baru kita tau bagaimana sayangnya kita kpd anak2 kita….apa yg di lakukan semuanya demi anak…begitulah juga ayah dan ibu kita…

dah duk jauh2 macam ni nak balikpun susah..tp doa anak itu insya Allah akan sampai kepada ayah dan ibunya……

sya sgt suka dgn kata2 ini….boleh izinkan saya copy…. saya nak jdkan ini semua panduan kepada adik beradik saya yg selalu gaduh sejak kematian abah kami….

sedihnya abh dh meniggal dunia sedih sngt aq dh lh rpt dngn abh abh maafkn adik kalau adik ade buat slh kt abh

apakah perasaan anda jika ayh anda meniggal dunia semasa anda bru usia 12 thn psti sedih tmbh2 lgi ank bongsu mcm aq

Tinggalkan Jawapan

Kalendar

November 2009
I S R K J S A
« Okt   Jan »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Blog Stats

  • 853,965 hits

Shoutbox

