bila hatiku berbicara

Archive for Februari 5th, 2008

Buang bayi dalam reban ayam


KUALA LUMPUR: “Saya tak dapat menahan sebak melihat tubuh bayi comel itu dihurungi semut dan lalat dalam keadaan nyawa-nyawa ikan,” kata Mariam Mahat, 56.

Dia menemui bayi perempuan yang dipercayai baru tiga jam dilahirkan itu dalam reban ayam di Kampung Sungai Kerayong, Cheras, jam 12.30 tengah hari semalam.

Mariam berkata, ketika sibuk memasak, dia terdengar seorang lelaki berteriak memberitahu terdengar tangisan bayi berhampiran rumahnya.

“Saya bersama lelaki itu segera mencari di kawasan semak-samun dan terkejut sebaik melihat seorang bayi perempuan terbaring dalam reban ayam kira-kira 50 meter dari rumah.

“Bayi yang berbogel serta masih bertali pusat itu menangis mungkin kerana terlalu dahaga atau lapar,” katanya di tempat kejadian, semalam.

Menurutnya, dia segera membawa bayi itu ke rumahnya serta memberi sedikit air gula untuk menyelamatkan nyawanya.

“Saya dapat melihat bayi itu cukup dahaga dan kelaparan. Saya bersyukur kerana sempat menyelamatkan nyawa bayi tidak berdosa itu,” katanya.

Sejurus selesai memberi minuman, Mariam pergi ke rumah jiran untuk menghubungi polis.

Katanya, dia kesal dengan tindakan pihak tidak berperikemanusiaan yang tergamak membuang bayi tidak berdosa itu.

Bayi perempuan seberat dua kilogram itu dimasukkan ke Wad Rawatan Rapi Neonatal Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM) untuk rawatan lanjut.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Cheras, Asisten Komisioner Ahmad Amir Mohd Hashim, ketika dihubungi mengesahkan kejadian itu dan berkata kes berkenaan disiasat mengikut Seksyen 317 Kanun Keseksaan.

~Masa di kampung aku selalu melihat ibu kucing menjilat anaknya yang baru di lahirkan dengan penuh kasih sayang. Tetapi berbeza dengan seorang manusia yang mempunyai otak( maaf kalau itu bahasa kasar aku ) baik ibu yang melahirkan dan baik lelaki yang menyemai benihnya ke dalam rahim wanita itu, hingga sanggup membuang bayi yang di kandungnya selama sembilan bulan demi menutup aib di atas perbuatan terkutuk mereka. Masih ramai lagi pasangan yang memerlukan anak dalam hidup mereka biarpun bukannya dari darah daging sendiri untuk di jadikan penghibur hati mereka, berilah kepada mereka yang memerlukan, bayi adalah anak manusia bukannya sampah yang sesuka hati di buang hasil dari perbuatan haram mereka. Nasib baik bayi ini masih hidup, kasihan nasib bayi-bayi yang di lahirkan dalam keadaan begini, di mana ayah, di mana ibu bagaimana status dirinya berbinkan Abdullah?Jadilah dia penghuni di rumah-rumah kebajikan masyarakat (kalau bernasib baik di jadikan anak angkat). Terus terang aku katakan andai di takdirkan aku mendapat seorang bayi(itupun kalau dapat free tanpa melalui kepayahan dalam proses pengambilannya) aku akan terima biar apapun status bayi itu,( bukannya senang nak ambik anak-anak ini , kos itu dan ini…erm.. selamatlah dikau di rumah kebajikan wahai anak). Setiap bayi yang di lahirkan adalah suci bersih, kitalah yang mencorakkannya sama ada ingin menjadi yahudi, majusi dan nasrani, na’uzubillah. Kasihan anak yang tidak berdosa itu…kalaulah aku dapat seorang anak lagi, akulah orang yang paling bahagia dalam hidup ini, kerana anak merupakan anugerah dari Allah kepada hamba-NYa apa lagi anak yang lahir dari rahim sendiri. Hargailah anak-anak anda. Hindarilah dosa dan nafsu serakah wahai remaja remaji………..

Seroja akhill Hayy..bukan Mawi bukan juga Jamal Abdillah

Mari menyusun seroja bunga seroja
Hiasan sanggul remaja puteri remaja
Rupa yang elok dimanja jangan dimanja
Pujalah ia sekadar sekadar saja

Mengapa kau bermenung
Oh adik berhati bingung
Jangan kau percaya asmara
Dengan asmara

Sekarang bukan bermenung
Zaman bermenung
Marilah kita bersama
Menghindar dosa
Marilah kita bersama
Membela agama

Azamin Amin
Mon | Feb 04, 08 | 3:07:49 pm MYT
KUALA LUMPUR, 4 Feb (Hrkh) – Dengan pelbagai ‘kepakaran’ dan teknik, masyarakat umumnya masih tertanya akan hasil kemampuan para bomoh memberi khidmat dan menjanjikan ‘1001’ janji manis untuk menemui Sharlinie yang sudah hampir sebulan hilang.Lebih mengecewakan, beberapa bomoh sanggup menetap tarikh Sharlinie akan ‘muncul’ namun janji tersebut hanyalah omongan kosong sahaja dan menghampa keluarga mangsa.Mengulas isu yang seumpama ini, Ustaz Zaharuddin Abd Rahman dalam laman webnya menyatakan bomoh atau dukun biasanya akan mendakwa mengetahui perkara ghaib seperti berita tentang perkara-perkara akan datang dan dakwaan tersebut bersandarkan perkhabaran yang dibisikkan oleh jin yang mencuri dengar ucapan para malaikat.”Lalu dicampur-baurkan ucapan itu dengan ratusan kebohongan. Kemudian manusia mempercayai ramalan bomoh tersebut,” katanya yang pernah mengulas ‘fenomena’ bomoh menawarkan khidmat dan kepakaran mengesan kehilangan Nurin Jazlin Jazimin yang wajar dielak oleh masyarakat khususnya yang beragama Islam.Beliau berkata masyarakat awam sepatutnya berwaspada dalam hal ini kerana bomoh kadang-kadang menzahirkan dirinya sebagai tukang ubat, peramal, ustaz, wali yang mampu melakukan beberapa perkara luar biasa seperti kebal dan lain-lain padahal mereka sebenarnya bukan wali Allah tetapi wali syaitan yang hanya akan merosak akidah umat.Zaharuddin meminta umat Islam merujuk Firman Allah SWT dalam surah Al-A’raaf ayat 180 yang bermaksud:

“Hanya milik Allah asma-ul husna, maka bermohonlah kepada-Nya dengan menyebut asma-ul husna itu dan tinggalakanlah orang-orang yang menyimpang dari kebenaran dalam (menyebut) nama-nama-Nya. Nanti mereka akan mendapat balasan terhadap apa yang telah mereka kerjakan.”

Beliau juga turut menyelitkan hadis riwayat Sofiyyah Abu ‘Ubaid daripada sebahagian isteri Nabi s.a.w , daripada Nabi s.a.w, bersabda:

“Barangsiapa yang mendatangi ‘arrofan (iaitu org yg mendakwa memiliki ilmu untuk mencari benda yang hilang ) kemudian memintanya utk mencarikan utknya barang yg hilang itu, kemudian mempercayainya, maka Allah tidak akan menerima sembahyangnya selama 40 hari.”

Terdahulu Penganalisa Jenayah Kamal Effendi Hashim turut menasihati supaya para bomoh mahupun paranormal yang menawarkan khidmat mengesan Sharlinie Mohd Nashar yang hilang agar tidak memberi harapan palsu kepada kepada keluarga mangsa.

Kamal berkata dalam beberapa kes penculikan, terdapat ramai bomoh tampil memberi jaminan dengan khidmat yang diberikan akan dapat menemui mangsa culik dengan segera sedangkan sebaliknya merupakan harapan palsu yang menyebabkan keluarga mangsa akan merasa lebih tertekan dan derita.

“Jangan memberi harapan palsu dan mencipta syirik kepada Allah SWT,” katanya dalam satu wawancara dengan Harakahdaily.net.

“Dalam kes lepas sejumlah 73 paranoramal, pawang atau bomoh telah berjanji akan menemui mangsa namun satu pun tidak berjaya,” katanya.

~Hanya Allah sahaja yang tahu di mana adik Sharlinie berada, bomoh hanyalah manusia biasa tiada kuasa apa-apapun. Tetapi dek kebuntuan manusia sanggup melakukan apa sahaja biarpun terpaksa berbomoh. Di mana Sharlinie berada hanyalah Dia sahaja yang Maha Mengetahui, kita cuma ikhtiar mencarinya, mohonlah bantuan dari Allah s.w.t semoga adik Sharlinie akan di pertemukan juga. Di kampung saya( hehehe entah sejak dua menjak nih rasa suka benar  ganti nama aku ke saya hihihi) dulu-dulu( masa saya kecil-kecil) ada juga segelintir jiran saya yang percayakan bomoh, sikit-sikit bomoh sakit itu ini bomoh, hinggakan sanggup melakukan benda-benda khurafat menjamu pulut kuning dan ayam panggang di bawah pokok, lepas itu ayam dan pulut itu di ambil kembali dan di makan…bukannya pokok tu makanpun, alhamdulillah sekarang ni dah tak de dah. Benar-benar tahyul percaya benda karut marut tu. Memanglah berat mata memandang berat lagi bahu yang memikulnya……tumpang simpati dan berdoa semoga adik Sharlinie akan kembali jua satu masa nanti kepangkuan keluarganya. Senanglah kita bercakap kerana ini semua tak terjadi pada keluarga kita, hanya mereka yang melalui sahaja akan merasai penderitaan dan kesengsaraannya. Erm, satu lagi ni dah dekat-dekat nak pilihan raya ni ada masa ke pak polisi nak mencari adik kita yang hilang ini? ……..opsss maaflah tersasul plak…….

Orang kata aku lahir dari perut ibu..
Bila dahaga, yang susukan aku.. ibu
Bila lapar, yang suapkan aku..ibu
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. ibu
Kata ibu, perkataan pertama yang aku sebut.. Bu!
Bila bangun tidur, aku cari.. ibu
Bila nangis, orang pertama yang datang ..ibu
Bila nak bermanja… aku dekati ibu
Bila nak bergesel… aku duduk sebelah ibu
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya ibu
Bila nakal, yang memarahi aku… ibu
Bila merajuk… yang memujukku cuma..ibu
Bila melakukan kesalahan… yang paling cepat
marah..ibu
Bila takut… yang tenangkan aku.. ibu
Bila nak peluk… yang aku suka peluk..ibu

Aku selalu teringatkan ..Ibu
Bila sedih, aku mesti talipon… Ibu
Bila seronok… orang pertama aku nak beritahu… Ibu
Bila bengang.. aku suka luah pada ..Ibu
Bila takut, aku selalu panggil.. “ibuuuuuuuuuuuuu! ”
Bila sakit, orang paling risau adalah ..Ibu
Bila nak exam, orang palin g sibuk juga Ibu
Bila buat hal, yang marah aku dulu..Ibu
Bila ada masalah, yang paling risau.. Ibu
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. Ibu
Yang selalu masak makanan kegemaranku. . Ibu
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku, Ibu
Yang selalu berleter kat aku.. Ibu
Yang selalu puji aku.. Ibu
Yang selalu nasihat aku.. Ibu
Bila nak kahwin..
Orang pertama aku tunjuk dan rujuk… Ibu

Aku ada pasangan hidup sendiri
Bila seronok… aku cari pasanganku
Bila sedih… aku cari Ibu
Bila berjaya… aku ceritakan pada pasanganku
Bila gagal… aku ceritakan pada Ibu
Bila bahagia, aku peluk erat pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat Ibuku
Bila nak bercuti… aku bawa pasanganku
Bila sibuk… aku hantar anak ke rumah Ibu
Bila sambut valentine… Aku hadiahi bunga pada
pasanganku
Bila sambut hari ibu… aku cuma dapat ucapkan Selamat
Hari Ibu
Selalu… aku ingat pasanganku
Selalu… Ibu ingat kat aku
Bila..bila… aku akan talipon pasanganku
Entah bila.. aku nak talipon Ibu
Selalu… aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila…. aku nak belikan hadiah untuk Ibuku

Renungkan:

Dulu Ibu kata: “Kalau kamu sudah habis belajar dan
berkerja… bolehkah kamu kirim wang untuk Ibu? Ibu
bukan nak banyak… lima puluh ringgit sebulan pun
cukuplah”.

Berderai air mata. Hari ini kalau Ibu mahu lima ratus
sebulan pun aku mampu. Aku boleh kirimkan. Tapi Ibu
sudah tiada.

ingatlah pengorbanan ibuuuuu….maaflah kerana saya tidak tahu siapa empunya yang menciptakan sajak yang menyentuh hati ini, saya copy dari grup penawarku menarik rasa insaf terutama sekali bila mengenangkan diri ini berjauhan dengan emak dan ayah yang sudah bergelar warga emas, kalau boleh mahu bersama mereka setiap saat tetapi apakan daya keadaan yang tidak mengizinkan aku berbuat demikian. Doaku semoga mereka di panjangkan umur dan di limpahi rahmat dan kasih sayang Allah……


Kalendar

Februari 2008
I S R K J S A
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829  

Blog Stats

  • 913,677 hits

Shoutbox

Top Clicks

  • Tiada